2013-05-06, 10:16
Medlem
Hejsan, jag ska tillbringa en del av sommarlovet i england. vi hade tnkt att ka runt till olika stder s stad och stad. det blir vl London, manchester osv. Men jag vill helst f lite fakta om sjlva england..

Mina frgor r..

Hur r kulturen dr? ekonomin, politiken, historian, geografi och samhllet hur r den? plus hur r den jmfrt med sverige? vill s grna veta

Tacksam med vldigt mycket information!!

Tack i frhand

MVH// gashcobra 1337
Citera
2013-05-06, 10:18
Medlem
bananasplit99s avatar
Finns inget ltt stt att ta reda p det du vill veta? Historian kan man ju i princip bara f genom att lsa ngra bcker. Samma sak gller fr resten av sakerna du ville veta mer av. Fast nu behver man ju inte veta s mycket om man vill till arna.
Citera
2013-05-06, 10:27
Medlem
Discobands avatar
Kk och alkohol r billigare. Cigaretter r dyrt som fan om man inte rullar egna. Landet i sig r slitet och de flesta hantverkare r lata och jobbar svart.

Det r mina intryck av England efter att ha bott hr i 11 mnader.
Citera
2013-05-06, 10:46
Medlem
Mngkulurellt vansinne,Trevligare mnniskor,Billigare alkohol, Bra kommunalt system, Dom pratar engelska och gillar fotboll,rugby och cricket fr det mesta.
Citera
2013-05-06, 11:27
Medlem
Spyrrans avatar
Ngot annat som r bra att tnka p r att britterna r mycket artigare n vad vi svenskar r, vilket leder till att de kan tycka att vi r rent sagt ut ofrskmda om vi inte anvnder ord som thank you och please. r du till exempel p en restaurang, s kommer du f sga tack flera gnger. Nr du fr menyn, maten p bordet och s vidare. Du kommer ocks mrka att de ltt ber om urskt, ven om det inte r deras fel. Till exempel i en folktrngsel om du stter till ngon s kommer den personen be om urskt, trots att det var ditt fel. Vill du komma frbi ngon, sg "Excuse me".

Kan rabbla exempel i evigheter, men det skadar inte att vara lite trevligare och artigare nr du r drborta p besk.

En annan sak som man kan reagera p r att britter grna sger saker som "hun" (honey), sweetie och love, ven till frmlingar. Det innebr inte att de r intresserade utav dig, det r oftast bara ngot de sger.

En viktig del i brittisk kultur brukar vara publivet. Det r bland annat drfr det finns s mnga pubar i princip verallt, i alla fall i stderna. Dr r dit man gr p after work, fr att se p fotboll, ta lunch, umgs med vnner etc. Du kommer skert ven mrka att man kper i rundor. Det innebr att i ett mindre gng s r det ofta en person som kper t alla, de bestller allts inte var fr sig. Det r dock inte alltid samma person som bestller/kper, utan man vxlar mellan personerna i sllskapet. Man behver inte gra s, man kan bestlla var fr sig ocks. Men det r ett vanligt inslag p pubarna.

Annars pminner britter mycket om oss svenskar. Britter kan verka ganska reserverade, och de r noga med ker. De gillar inte om man frsker skynda p. ker man kollektivtrafik s pratar man oftast inte hgt eller ens med frmlingar. Man gr oftast ngot annat, tex lsa en tidning eller lyssnar p musik. De gillar att prata om vdret.
Citera
2013-05-06, 11:41
Medlem
Discobands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Ngot annat som r bra att tnka p r att britterna r mycket artigare n vad vi svenskar r, vilket leder till att de kan tycka att vi r rent sagt ut ofrskmda om vi inte anvnder ord som thank you och please. r du till exempel p en restaurang, s kommer du f sga tack flera gnger. Nr du fr menyn, maten p bordet och s vidare. Du kommer ocks mrka att de ltt ber om urskt, ven om det inte r deras fel. Till exempel i en folktrngsel om du stter till ngon s kommer den personen be om urskt, trots att det var ditt fel. Vill du komma frbi ngon, sg "Excuse me".

Kan rabbla exempel i evigheter, men det skadar inte att vara lite trevligare och artigare nr du r drborta p besk.

En annan sak som man kan reagera p r att britter grna sger saker som "hun" (honey), sweetie och love, ven till frmlingar. Det innebr inte att de r intresserade utav dig, det r oftast bara ngot de sger.

En viktig del i brittisk kultur brukar vara publivet. Det r bland annat drfr det finns s mnga pubar i princip verallt, i alla fall i stderna. Dr r dit man gr p after work, fr att se p fotboll, ta lunch, umgs med vnner etc. Du kommer skert ven mrka att man kper i rundor. Det innebr att i ett mindre gng s r det ofta en person som kper t alla, de bestller allts inte var fr sig. Det r dock inte alltid samma person som bestller/kper, utan man vxlar mellan personerna i sllskapet. Man behver inte gra s, man kan bestlla var fr sig ocks. Men det r ett vanligt inslag p pubarna.

Annars pminner britter mycket om oss svenskar. Britter kan verka ganska reserverade, och de r noga med ker. De gillar inte om man frsker skynda p. ker man kollektivtrafik s pratar man oftast inte hgt eller ens med frmlingar. Man gr oftast ngot annat, tex lsa en tidning eller lyssnar p musik. De gillar att prata om vdret.

Jag instmmer i det du sger, det verkar mest vara den ldre generationen som anvnder hun, love eller sweetie mot yngre mnniskor. Har ngra gnger blivit kallad sweetie eller love av ldre damer som man hjlpt eller ftt hjlp av.

Ker r ocks viktigt att upprtthlla, en britt tvekar inte att ryta ifrn om ngon trnger sig, vilket enbart utlnningar verkar gra hr.

Och ja, i England skadar det inte att tacka en gng fr mycket.

Bargatorna r oftast rtt skra d mycket poliser rr sig i omrdet p helger men det skadar inte att vara lite frsiktig. Var inte rdda fr att stanna och snacka med snutarna, har inte trffat en otrevlig snut i detta landet n s lnge och d har man haft ngra fyllesamtal med dem, har bland annat ftt frklarat fr mig att deras hattar inte r skottskra.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...-qL4IoWHrNcOrw
Citera
2013-05-06, 11:48
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discoband
Jag instmmer i det du sger, det verkar mest vara den ldre generationen som anvnder hun, love eller sweetie mot yngre mnniskor. Har ngra gnger blivit kallad sweetie eller love av ldre damer som man hjlpt eller ftt hjlp av.

Ker r ocks viktigt att upprtthlla, en britt tvekar inte att ryta ifrn om ngon trnger sig, vilket enbart utlnningar verkar gra hr.

Jag har blivit kallad samtliga saker (sweetie, love and hun) av alla mjliga personer i olika ldersgrupper. Det verkar vara vanligare bland kvinnor 20+, men det frekommer bland alla. Har ven ftt hra det i andra situationer n d jag har frgat om hjlp, eller om jag har hjlpt ngon.

Nr det gller ker s verkar britterna verkligen hata om man frsker trnga sig fre. Jag har ven sett ngra som har ftt vnta lngre bara fr det. Allts, om en person frsker trnga sig fre s kan en britt bli sur och frska se till att "idioten" fr vnta lngre i kn som ett slags straff. Jag har inte sett en britt frska trnga sig fre, dremot utlnningar/turister. S nu str jag sjlv i k och frsker se glad ut.
Citera
2013-05-06, 21:17
Medlem
FatCharlies avatar
Knark. Jttemycket knark. verallt. tminstone i London.
Citera
2013-05-06, 21:32
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Knark. Jttemycket knark. verallt. tminstone i London.

Varfr har jag aldrig mrkt av det d? Jag har d mrkt av hemlsa (eller tiggare) verallt, tminstone i strre stder som London och Edinburgh. Men knark har jag inte mrkt av. S antingen skter man det diskret eller s r jag blind, eller s gr jag helt enkelt inte till stllen dr det kan frekomma (typ nattklubbar). Jag vet inte.
Citera
2013-05-06, 22:36
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Varfr har jag aldrig mrkt av det d? Jag har d mrkt av hemlsa (eller tiggare) verallt, tminstone i strre stder som London och Edinburgh. Men knark har jag inte mrkt av. S antingen skter man det diskret eller s r jag blind, eller s gr jag helt enkelt inte till stllen dr det kan frekomma (typ nattklubbar). Jag vet inte.

Har hnt ett par tre gnger att det kommit fram typer mitt p ljusa dagen och gett mig en lapp med ett telefonnummer. Fick frklarat av en vn att det r ett ganska vanligt frekommande stt bland langare att f tag p kunder, speciellt vid terminsstarten d det kryllar av nyinflyttade som inte vet var de ska vnta dig fr att f tag p droger. Det r ngot jag aldrig ens hrt talas om i Sverige.
Citera
2013-05-06, 23:47
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Finns t.ex universitet i London dr folk str helt ppet och rullar joints och str och rker i "rkrutan" till SU-baren.. S mnga gnger jag varit p fest d det ligger gamla psar, med kokain eller vad det nu r, och skrpar. Var ett stort expo i UoLs studenttidning om det fr inte s lnge sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Har hnt ett par tre gnger att det kommit fram typer mitt p ljusa dagen och gett mig en lapp med ett telefonnummer. Fick frklarat av en vn att det r ett ganska vanligt frekommande stt bland langare att f tag p kunder, speciellt vid terminsstarten d det kryllar av nyinflyttade som inte vet var de ska vnta dig fr att f tag p droger. Det r ngot jag aldrig ens hrt talas om i Sverige.
Precis.
Citera
2013-05-09, 12:20
Medlem
Discobands avatar
Knark r hur vanligt som helst i England. Alla knner ngon som kan fixa grs, mdma eller tyngre grejer. Att rka p hr verkar vara lika ovanligt som att man dricker l i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in