2013-05-06, 01:12
Medlem
revodnebs avatar
Leta upp något fint ställe på landet där du vet att din hund gärna hade sprungit och lekt. Gräv en djup grop och sänk ner din hund med vördnad, fyll igen. Saken är ur världen.
Citera
2013-05-06, 08:05
Medlem
Roxanas avatar
Du kan ringa en veterinär och beställa separat kremering. Du får sen hem hundens aska i en fin träask som du kan begrava.
Citera
2013-05-06, 09:33
Medlem
oloas avatar
sälj den till någon som har fetisch för döda djur eller så steker/grillar du den.
Citera
2013-05-06, 09:38
Medlem
nicodeas avatar
Åk till något fint ställe på landet och gräv ner hunden. Det gjorde jag med min gamla hund efter att jag vart tvungen att skjuta den.
Citera
2013-05-06, 11:10
Medlem
Först och främst: beklagar sorgen.

Kom ihåg att alla kommuner har olika regler för hur man får gräva ner djur, om du äger marken eller ej spelar ingen roll då det är kommunens regelverks som gäller, även på din egen villatomt.

Här är länken till jorbruksverket:
http://www.jordbruksverket.se/amneso...c80003872.html

Citat:

Citat:
Du får gräva ned döda sällskapsdjur i hela landet om du följer kommunens anvisningar och om graven är så djup att djur hindras från att gräva upp kroppen.

De flesta kommuner godkänner att man begraver husdjur, men kolla med din kommun först.

EDIT: I min kommun t.ex. får man inte begrava husdjur på annan plats än de djurkyrkogårdar som upprättats.
Senast redigerad av u53rn4m3 2013-05-06 kl. 11:15.
Citera
2013-05-06, 11:19
Medlem
jajahars avatar
Om du bor i villa och vill begrava kroppen i trädgården så beror det på hur stor hunden har varit. Att begrava en Bernen sennen invid vinbärsbuskarna är inte att rekommendera med tanke på grävdjupet men är det en mindre hund så går det bra. Enligt jordbruksverket så ska djuret begravas på anvisat ställe med tanke på eventuella sjukdomar men så är ju inte fallet här.

Vi har själva begravt våra katter i trädgården. Djupt och utan att berätta för grannarna...

På landet, i någon skog funkar alltid. Tänk bara på de självdöda rådjur etc som ruttnar helt öppet i skogarna. Det anses helt naturligt vilket det också är.
Citera
2013-05-06, 12:16
Medlem
PaterNoster777s avatar
Beklagar sorgen!

Ta kontakt med försäkringsbolaget, eller försäkringsbolagen.
Du har förhoppningsvis hemförsäkring/djurförsäkring, och antagligen också bilföraren.
Dokumentera skadan med foton.

Gräv ner hunden på ett lämpligt ställe, t.ex. din tomt, det är inga problem.
Citera
2013-05-06, 13:43
Medlem
Aireess avatar
Usch, vad jobbigt, jag förstår att det är jobbigt.

Jag ska faktiskt ut nu och gräva en plats åt min katt, som fick somna in i vintras, han har fått vara i frysen tills nu, för jag har inte kunnat gräva.

Han får ligga bredvid min andra katt, som fick somna in för ett par år sen, så äntligen får dom vara tillsammans igen.

Jag beklagar sorgen för din hund, och jag hoppas allt går bra!

Airees.
Citera
2013-05-06, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer
Jo, men man kan inte spola ner en hund.

Citat:
Ursprungligen postat av Mapk
Ja fast en hel hund kan vara svår att spola ner.

säg inte de!

ge mig en halvtimme ifred så ska vi ta reda på de!
Citera
2013-05-06, 15:13
Medlem
Rompetrolls avatar
Tidigare fanns lag att man inte fick gräva ner husdjur ens på egen tomt.
Då kunde man kontakta djursjukhus med vilka möjligheter som fanns. Dom kan även nu rådfrågas.
Här i Malmö finns djurbegravningssställen på flera ställen varav en där man får begrava okremerade.

F,ö. kolla efter kommunens kremering. Att lämna in själv tar bort den kostnad veterinären tar för tjänsten. (veterinärerna använder sej av samma ställe)
Beklagar! Den stunden är den svåraste en djurälskar ofta kan uppleva.
Citera
2013-05-06, 16:58
Medlem
DTWKs avatar
Om du ska gräva ner hunden tänk på att göra ett djupt hål. Annars kommer du få en otrevlig överraskning när den blivit uppgrävd av rovdjur/asätare.

Smidigaste är att kremera men jag har för mig att SVA är de enda i Sverige som utför individkremering och att det är ganska dyrt. Annars kör de flera hundar åt gången och delar upp askan efteråt.
Citera
2013-05-07, 06:40
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Om du ska gräva ner hunden tänk på att göra ett djupt hål. Annars kommer du få en otrevlig överraskning när den blivit uppgrävd av rovdjur/asätare.

Smidigaste är att kremera men jag har för mig att SVA är de enda i Sverige som utför individkremering och att det är ganska dyrt. Annars kör de flera hundar åt gången och delar upp askan efteråt.

Finns ett flertal firmor som ordnar separatkremering, de kontaktas lättast genom veterinärförmedling men en del har hemsida (googla). men det är rätt så dyrt, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in