2013-05-05, 23:19
Medlem
Tja!
Jag skulle gärna vilja få hjälp med en sak som jag inte har kunnat hitta rätt information på. Det är så att jag hyr en hyresrättslägenhet på förstahandskontrakt i nuläget, och jag kommer kanske flytta till en ny lägenhet. I den nya lägenheten så vill hyresvärden att man flyttar in omgående, men eftersom jag måste först säga upp min lägenhet och måste vänta 3 månader, så undrade jag om det är möjligt/lagligt att hitta en ny person som vill hyra min nuvarande lägenhet och flytta in omgående och börja betala hyran direkt så att man slipper betala dubbelhyror?

Jag vet inte riktigt hur saker och ting fungerar men jag vet att min nuvarande hyresvärd måste först acceptera den "nya personen" som kan tänka sig flytta in till lägenheten, men jag tänker mer på om det är någon lag som säger att jag måste betala mina 3 sista månaderna för uppsägningstiden eller går det bra att hitta någon som vill flytta in under tiden och bo där tillsvidare, men hyresvärdens tillåtelse och acceptans först så klart.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar och väldigt tacksam för svar. Trevlig kväll!
Citera
2013-05-05, 23:23
Medlem
localeyes avatar
Om du kan hitta en annan hyresgäst till din lägenhet och din nuvarende hyresvärd kan godkänna personen är der inget hinder för att du flyttar ut och den andre personen flyttar in direkt.
Att man har en uppsägningstid beror ju på att hyresvärden inte skall risikere att stå utan hyresintäkt.
Citera
2013-05-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av localeye
Om du kan hitta en annan hyresgäst till din lägenhet och din nuvarende hyresvärd kan godkänna personen är der inget hinder för att du flyttar ut och den andre personen flyttar in direkt.
Att man har en uppsägningstid beror ju på att hyresvärden inte skall risikere att stå utan hyresintäkt.

Jaha, okej det låter ju jätte bra. Tack ska du ha för hjälpen, skönt att man får snabbt svar på en sen kväll, ha de gött!
Citera
2013-05-05, 23:44
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stetson
Jaha, okej det låter ju jätte bra. Tack ska du ha för hjälpen, skönt att man får snabbt svar på en sen kväll, ha de gött!
Good luck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in