2013-05-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakatomiPlaza..
nej låt oss skriva ingenting till tomrum och allt det andra till allting.
Sarkasm är svårt att urskilja över Internet. Hur som helst är det ganska anspråkslöst att nöja sig med den definitionen, men TS verkar inte adressera teoretisk fysik eller på något sätt verklighetsförankra frågan om vad ingenting faktiskt är, utan snarare endast ställa orden i relation till varandra; han försöker besvara en lingvistisk fråga, med ett mindre filosofiskt inslag, enligt min tolkning.
Citera
2013-05-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XellieX
En rätt förvirrande tanke jag ställt mig ett tag nu:

Om ingenting är ingenting, måste ju ingenting vara någonting. Om ingenting är någonting finns ju inte ingenting eftersom det då är någonting. Finns då ingenting eller är allt någonting?
Tänk på det, om ingenting är någonting, så är ju ingenting någonting och då kan ju ner ingenting finnas? Eller?
En bra fråga...Jag ger svaret här:
https://www.flashback.org/p43295279#p43295279
Citera
2013-05-06, 22:06
Medlem
inget är inget om inget är inget.
men vi som människor kan inte förstå det.

Jag är jag om jag är jag
det förstår jag heller inte.

Vad är jag?
vad är inget ?

Allt slutar vid ett axiom
Jag upplever att jag existerar, och då existerar jag.
Senast redigerad av peertop 2013-05-06 kl. 22:09.
Citera
2013-05-06, 22:10
Medlem
inget är något om du upplever inget som något.
Det är svaret enligt existensens axiom.
Citera
2013-05-06, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av njub
Sarkasm är svårt att urskilja över Internet. Hur som helst är det ganska anspråkslöst att nöja sig med den definitionen, men TS verkar inte adressera teoretisk fysik eller på något sätt verklighetsförankra frågan om vad ingenting faktiskt är, utan snarare endast ställa orden i relation till varandra; han försöker besvara en lingvistisk fråga, med ett mindre filosofiskt inslag, enligt min tolkning.

ok ingenting till essensen av ett försvinnade vid kontakt, hur lång tid till försvinnade beror på koncentration av essensen.
Allting till tillstånd avstannat och växande vid påverkan.
Citera
2013-05-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakatomiPlaza..
ok ingenting till essensen av ett försvinnade vid kontakt, hur lång tid till försvinnade beror på koncentration av essensen.
Allting till tillstånd avstannat och växande vid påverkan.

Hur ser du på två rum som inte har kontakt med varandra?
Vad finns emellan dem, din tanke om isolering ?

Vetenskapens dramat kör ofta med att si är så.

Tanken är den enda verkliga skillnaden mellan essenser. (absoluta vara)

Tanken är större än essensen, om den förstår essensen.
men den kan samtidigt vara essensen som bedömer essensen,
dvs att vi är och är allt, evig.
eller så är vi inte essens.

Använd lite logik pojkar och flickor

En essense kan endast upplevas
Vi kan inte uppleva och få kunskap utan evighet.
essensen är evig
hur fan kan vi då avgöra vad som är essens eller inte?
Senast redigerad av peertop 2013-05-06 kl. 22:37.
Citera
2013-05-06, 22:35
Medlem
XellieXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Det som förvirrar är att man tror att alla ord namnger ting. Men så är det inte. Det står visserligen "Coca-Cola" på en coca-colaburk och vi säger att vi dricker en coca-cola, men alla ord refererar inte på ett sådant enkelt sätt tingen i världen. Så "ingenting" refererar inte till ett ting. Om vi gör det konkret... du kan inte skriva ingenting på en coca-colaburk och därmed göra det till ingenting... eller på vad som helst annat heller. Så du kan inte skriva "ingenting" på alla, eller vilket som helst, ting som finns och på samma gång referera på ett tillfredsställande sätt.

Sedan om man ska tolka "ingenting" som logiskt begrepp eller om man kan gå till en ursprungligare mening, det vet jag inte.

Du har rätt men fortfarande. Hur kan ingenting inte var någonting? OM inget ÄR inget så är ju alltså inget något... Eller har jag fått det helt om bakfoten? Jo, visst ord är det ju. Men om man tänker på vakuum, där finns ju ingen materia, och alltså är det ingenting om vi tänker oss i atomväg, men om vakuum är ingenting så är ju vakuum samtidigt någonting. Det finns inga atomer där men något är det. Vadå? Eller finns det inte? Hur kan vi se något, känna något eller uppleva något som inte finns?
Jag är förvirrad....

Citat:
Ursprungligen postat av maslowaurora
Allt handlar om + / - och 0-or och 1-or här i livet. Har du inte märkt det än?
Allt är positivt eller negativt laddat. Livet/Döden. Bara för att vi betraktar det som varandras motsats behöver det inte vara det. Det är helt enkelt odefinerbart för oss. Vad är antimateria? Motsatsen till materia. Vi behöver referenspunkter för att kunna förstå saker som "inte existerar". Men i själva verket existerar allt och ingenting på samma gång i kvantmekanikens värld. Alla scenarion som kan hända, händer bara i olika dimensioner.

Hahaha.. Filosofi. Vad det kan spåra.

Skämt åsido, din frågeställning är hyfsat meningslös. Vad vill du uppnå med den? Vad förändrar det?

Det är som att få svaret på livets mening men inte inneha tillräckligt hög hjärnkapacitet för att bearbeta detta. Vi är begränsade till vår hjärna och vår förmåga att tänka/beräkna.

Godernatt gott folk

Jag vet att min fråga är väldigt meningslös men jag vill ändå ha svar. Jag är nyfiken. Den förändrar ingenting men JAG tycker det är rätt intressant...
Jag förstår det är med antimateria och så men förstår samtidigt inte hur ingenting egentligen kan finnas (eller inte finnas). Allt måste väl vara något, eller?

Nu får ni inte när tro att jag är erfaren när det kommer till sådant här Jag vill bara försöka förstå liiite mer... Eller vad man nu ska säga.
Citera
2013-05-06, 23:25
Medlem
Citat:
Hur kan vi se något, känna något eller uppleva något som inte finns?
Det vore i så fall som att inte uppleva överhuvudtaget. Döden. Det går inte att föreställa sig eftersom det inte är en upplevelse.
Citera
2013-05-07, 00:13
Medlem
Sjograss avatar
Citat:
Om ingenting är ingenting, måste ju ingenting vara någonting.

A = A -> A = B.

Är det så du menar? Eller menar du: om A har egenskapen B, så A = C?

Citat:
Hur kan ingenting inte var någonting? OM inget ÄR inget så är ju alltså inget något... Eller har jag fått det helt om bakfoten? Jo, visst ord är det ju. Men om man tänker på vakuum, där finns ju ingen materia, och alltså är det ingenting om vi tänker oss i atomväg, men om vakuum är ingenting så är ju vakuum samtidigt någonting. Det finns inga atomer där men något är det. Vadå? Eller finns det inte? Hur kan vi se något, känna något eller uppleva något som inte finns?
Jag är förvirrad....

Såsom jag ser det; Om du har vakuum, som bara saknar materia, så har du ändå någonting. Du har ett rum där det finns potential för att något ska kunna existera. Men om du istället tänker dig ett "ingenting" som inte ens är vakuum, utan möjlighet att inhysa t ex atomer, så har du helt enkelt ett "äkta ingenting".

Försök att tänka dig att det inte skulle finnas någon existens över huvud taget, absolut ingen existens. Visst kommer du närmare och närmare en slags mental bild av att ingenting existerar för varje gång du försöker, men hjärnan liksom kastar dig bort från den tanken gång på gång? Det man är på väg att abstrahera, men antagligen aldrig helt kan komma fram till, är vad jag skulle kalla just "ingenting".
Senast redigerad av Sjogras 2013-05-07 kl. 00:16.
Citera
2013-05-07, 17:00
Medlem
Du undrar om ingenting är nånting?
Och tror att ett svar kan vara enkelt?
Tja... ok då:

Ingenting är ingenting. För annars skulle det vara nånting!

Säger du att ingenting är nånting så har du fel! Det är just det ingenting INTE är.
Citera
2013-05-10, 03:08
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
A = A -> A = B.

Är det så du menar? Eller menar du: om A har egenskapen B, så A = C?

Såsom jag ser det; Om du har vakuum, som bara saknar materia, så har du ändå någonting. Du har ett rum där det finns potential för att något ska kunna existera. Men om du istället tänker dig ett "ingenting" som inte ens är vakuum, utan möjlighet att inhysa t ex atomer, så har du helt enkelt ett "äkta ingenting".

Försök att tänka dig att det inte skulle finnas någon existens över huvud taget, absolut ingen existens. Visst kommer du närmare och närmare en slags mental bild av att ingenting existerar för varje gång du försöker, men hjärnan liksom kastar dig bort från den tanken gång på gång? Det man är på väg att abstrahera, men antagligen aldrig helt kan komma fram till, är vad jag skulle kalla just "ingenting".

Helt rätt. Bättre att kalla det för "intet". Intet är som du skriver även frånvaro av själva rummet (och även tiden). Intet är faktiskt lätt att definiera då det är frånvaro av allt. Var finns intet? Man kan tänka sig det som om det finns utanför universum. Detta är naturligtvis lite fel. Intet är ingenstans då det inte finns. Om det funnits skulle det inte vara intet.

Edit: Jag försöker förbättra min mentala hälsa genom att på djupet kontemplera detta ämne. Där något finns, finns inte intet. Vill man finna intet måste man då söka efter det där inget finns.

Varför är intet viktigt? Därför att det hävdas att före universums tillkomst fanns intet. Det är enligt vad jag hört (även om jag kanske missuppfattat det) därför summan av universums energi är noll.

Enligt vad jag själv kommit fram till (även om jag är en lekman) har man misstagit sig när det gäller vad som fanns före big bang. Detta är inget jag orkar ta upp nu.

Enligt en grekisk filosofi finns inget som vi inte kan tänka oss. Vi kan inte tänka oss intet. Finns det därför inte? Såklart finns inte intet, så greken hade rätt på sätt och vis. Å andra sidan kan vi inte heller tänka oss oändligheten. Finns den? Det verkar ju orimligt att oändligheten skulle existera om dess motsats inte gör det. Å andra sidan "finns" det oändligt många heltal vilket t.o.m. går att bevisa. Så jag lämnar vidare funderingar till andra.
Senast redigerad av Gameplayer 2013-05-10 kl. 03:40.
Citera
2013-05-11, 00:05
Medlem
Ingenting är mer ett koncept/idé istället för en fysiskt verklighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in