2013-05-05, 21:48
Medlem
Hej Flashback!

Jag är ganska ny här, men slås av den hårda tonen i forumet. Särskilt hård verkar tonen mot unga, gravida tjejer vara. De blir kallade "horor", "slampor", "drägg" osv till höger och vänster.
Det framgår tydligt under paragraf 1.08 Hot och personangrepp att dessa typer av "tillmälen" är tillåtna. Jag själv anser dock att detta är typisk cybermobbing, men det är naturligtvis bara min åsikt.

Vad jag undrar är - vad är tanken med att tillåta denna typ av frihet? Vad är vinsten? Att de som förolämpar andra på detta sätt inte ska känna obehaget av att få hålla inne med sin önskan att kalla någon för hora/slampa/värdelös idiot, etc etc?

Jag vill bara starta en debatt om huruvida denna hållning verkligen gynnar forumet. Folk är naturligtvis olika känsliga och alla blir självklart inte lika bedrövade som jag när någon kallar en för slampa t.ex. Men detta handlar inte bara om känslor. Det handlar också om den mentala kvaliteten på diskussionerna. Jag tror att om folk visste att de inte fick kalla någon för "idiot" t.ex, så hade de tvingats fälla mer genomtänkta kommentarer, och det hade inte bara ökat stämmningen och trygghetskänslan, men trådarna hade blivit mer kreativa.
Senast redigerad av haxan5urtant1 2013-05-05 kl. 21:53.
Citera
2013-05-05, 21:50
Medlem
kunglighetens avatar
att man kan tycka det är en låg nivå att använda personangrepp är en sak, att förbjuda dessa personangrepp gör nivån än lägre.
Citera
2013-05-05, 21:53
Medlem
Dr_Dollars avatar
Det är en relativt hård och tuff jargong här på Flashback, det kan jag kanske hålla med om...men det år också 18-års gräns här, eller hur?
Det är drevet och mobben som utgör att det kallas folk för allt mellan himmel och jord här inne, men tycker man att det strider mot reglerna, då är det bara att rp:a inlägget...alt att ignorera användaren som skriver dessa "dumma och aggressiva kommentarerna"
Citera
2013-05-05, 22:06
Medlem
idiamin2s avatar
flachback står för friheten o skriva nästan vad man vill kolla alla pedofiltrådar o knarktrådarna o sånt tex peddo trådarna e jargången hård som fan o flachbacke ju som samhället e just nu det e samma råa atityd iskolorna med o arbetsplatserna
Citera
2013-05-05, 22:42
Medlem
Jag gillar det inte heller. Men jag anser inte att det bör förbjudas.

Håll dig lugn själv i diskussionerna, efter ett tag blir din motpart också lugnare och mer mottaglig och villig att lyssna på dig. Markera om du tycker att personen gått över gränsen genom att demaskera, alltså avtäcka den hotfulla masken. Berätta varför du tror personen reagerar på det sätt h*n gör, det kan ge möjlighet för introspektion hos personen. Det negerar också attacken i stor utsträckning och när alla inblandande är medvetna om situationen kan man återgå till ett mer öppet och inlyssnande meningsutbyte.

Det finns personer som är spridare av negativitet, både här och afk. Om du behåller ditt sinnestillstånd istället för att själv också bli negativ blir du istället en spridare av positivitet - och mer av det behövs i samhället.
Citera
2013-05-05, 22:46
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Internetkrigare finns överallt. Skit i vad som skrivs för 75% är lönnfeta snorungar som bor i föräldrarnas källare och måste få utlopp för sina känslor.
Citera
2013-05-05, 23:11
Medlem
LibertasEtJustitias avatar
En av de bästa sakerna med Flashback är att man kan få se vad människor verkligen tycker och tänker. Ute i vardagslivet eller på "snällare" forum kommer sannolikt ingen att kalla dig för wt-trash om du är gravid som 19-åring, då tänker människor det fast säger ingenting. Här får man en mycket bättre bild av verkligheten.

Självklart ska man inte förbjuda "kränkningar" och liknande, det vore ju helt sjukt begränsande utan att vara till nytta för någon som betyder någonting. Tar man åt sig av vad som skrivs på internetforum är det bättre att logga ut och låta det vara, det går inte att ta hänsyn till sådana fjollor och man ska inte behöva göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in