• 2
  • 3
2013-05-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Hade köpt en bukett med aktier som har hög direktavkastning (>5%, i snitt kanske 7%), dvs hög utdelning i förhållande till aktiepris. Sedan hade jag levt på maximalt "bara" utdelningen och låtit kapitalet vara orört.

Utdelning: 12 000 000 * 7% = 840 000
-Skatt (investeringssparkonto 2013) 12 000 000 * 1,65% * 30% = 59 400
----------------------------------------------------------------------------------------
Netto: 780 000, dvs 65 000 netto att leva på varje månad!

Hade knappast behövt jobba mer...

Mina lån (CSN, bolån) ligger lägre än direktavkastningen och därför hade jag inte betalat av dessa direkt, utan dessa får betalas med del av de 65 000 varje månad.

Hur mycket kan du om aktier egentligen? Vad jag vet så ändrar sig direktavkastningen med tiden och kan mycket väl utebli helt om det gå dålig för företaget.
Citera
2013-05-10, 18:49
Medlem
MoogBeats avatar
Utan tvekan se till att äga mitt boende.
Citera
2013-05-11, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hur mycket kan du om aktier egentligen? Vad jag vet så ändrar sig direktavkastningen med tiden och kan mycket väl utebli helt om det gå dålig för företaget.

Kan tillräckligt om aktier för mina behov.

Absolut kan utdelning utebli/minska eller öka över tiden. Dessutom ändrar ju aktiepriset också direktavkastningen. Det är därför jag skulle köpa en bukett med olika (stabila) företag där dessa skulle ta ut varandras förändringar i utdelning.

Många företag har dock ganska stabil utdelning och en policy att dela ut t ex hälften av vinsten efter skatt: http://www.ncc.se/sv/OM-NCC/Investor...elningspolicy/

PS Naturligtvis får man se över innehavet kontinuerligt och även hoppas på en viss värdetillväxt.
Senast redigerad av Kacki 2013-05-11 kl. 07:17.
Citera
2013-05-11, 14:09
Medlem
Nu ser jag väldigt osannolikt att jag nånsin skulle ärva 12 mille netto men jag hoppar in i leken.

1 miljon till att hjälpa till närä och kära som har det kärvt.
1 miljon till en fast bostad i Europa var jag kan vara i asyl.
1 miljon till silver, blir runt 200 KG silver, som jag hade delat i 20 kg högar och gömd i olika delar av världen, gjort 10 kluriska skatt kartor som jag hade lämnat i testament, till vilka vet jag inte än.
1 miljon till att resa jorden som backpacker med viss lyx, hade nog räckt till 2-4 år
1 miljon i vanligt sparkonto för oförsedda händelser

5 miljoner på lågrisk aktier/fonder på säg 3% netto avkastning och då hade jag haft 150,000SEk i årlig inkomst vilket räcker bra om man redan har en bostad och inga lån.

Resterande
2 miljoner hade jag lagt på olika högrisk investeringar och hoppats att dom ger utdelning.

Sen så hade jag inte sagt till någon hur mycket jag ärvde alternativt ljugit och sagt att summan var betydligt mindre kanske 2 mille. Varav jag skänkte runt 1 mille till nära och kära, och sen började resa runt för resten.
När jag har rest runt jorden några år så hade jag sett vilka delar har mest nytta för hjälp på plats och troligen har fått avkastning så hade jag byggt ett par skolor som lär engelska, matte, historia, psykologi/brott o straff och data kunskap på grundnivå så att eleverna har en förutsättning att jobba med annat än bara med kroppen.

En dag om många många år så ser världen annorlunda ut och kanske mina pengar är slut, känner jag då att jag har många år kvar att leva så går jag letar upp mina silvergömmor efter behov, troligen tar jag med syskonens barnbarn så får dom ett äkta skattjakt.
Senast redigerad av rautasaari 2013-05-11 kl. 14:18.
Citera
2013-05-11, 17:09
Medlem
Goseklumpens avatar
Jag skulle...

Köpt ett hus. Inrett det snyggt.
Rest till Egypten, Grekland, Oman och Maldiverna.
Resten av pengarna slänga in på sparkontot.

Kanske donera lite till Peta och WWF.
Citera
2013-05-11, 18:13
Medlem
k4d9s avatar
Leva på avkastningen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto