2013-05-05, 12:12
Medlem
Clayton80s avatar
I dag granskar SvD den svarta handeln med hyreskontrakt på lägenheter i Stockholm i en längre artikel.

Bland annat publicerar tidningen en karta över Stockholm, med exempel på de priser som tas ut för förstahandskontrakt på den svarta marknaden genom svartmäklare.

Det vore intressant att läsa vad ni har att säga om den här granskningen. Motsvarar det som kommer fram den bild ni har av fenomenet i Stockholm och den prisnivå som råder?
Citera
2013-05-05, 12:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
I dag granskar SvD den svarta handeln med hyreskontrakt på lägenheter i Stockholm i en längre artikel.

Bland annat publicerar tidningen en karta över Stockholm, med exempel på de priser som tas ut för förstahandskontrakt på den svarta marknaden genom svartmäklare.

Det vore intressant att läsa vad ni har att säga om den här granskningen. Motsvarar det som kommer fram den bild ni har av fenomenet i Stockholm och den prisnivå som råder?

Jag blir förvånad att folk väljer att lägga så mycket, med tanke på att man kan få en fin bostadsrätt med samma insats och förmodligen en lägre "hyra".

Det är helt idiotiskt att betala för något som egentligen inte är värt ett enda piss...
Citera
2013-05-05, 12:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag blir förvånad att folk väljer att lägga så mycket, med tanke på att man kan få en fin bostadsrätt med samma insats och förmodligen en lägre "hyra".

Det är helt idiotiskt att betala för något som egentligen inte är värt ett enda piss...

Enligt SvDs artikel så kostar ett svartkontrakt för en två i Hägersten 240 000. Vad kostar en likadan bostadsrätt ungefär i snitt? Vad ligger månadsavgiften för en sådan på ungefär i snitt?

Om man använder pengarna till kontantinsats och lånar resten, vad skulle totala månadskostnaden då hamna på för bostadsrätten?
Citera
2013-05-05, 13:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Enligt SvDs artikel så kostar ett svartkontrakt för en två i Hägersten 240 000. Vad kostar en likadan bostadsrätt ungefär i snitt? Vad ligger månadsavgiften för en sådan på ungefär i snitt?

Om man använder pengarna till kontantinsats och lånar resten, vad skulle totala månadskostnaden då hamna på för bostadsrätten?

Man får kan köpa en lägenhet för 1,6 mille med samma insats. Det kanske räcker till en 40 kvadratare iaf.

Har den en avgift på 2000 blir månadskostnaden ca 4400 kr vid 3% ränta och 30% skatteavdrag vilket är en relativt låg hyra. Vad skulle samma lägenhet att hyra?
Senast redigerad av kurt-sune 2013-05-05 kl. 13:17.
Citera
2013-05-05, 13:27
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
600.000 spänn för att få möjligheten att hyra en hyresrätt på Östermalm? Det kan man köpa en herrgård i Norrland med jaktmarker, eget fiskevatten och hembrännare i gillestugan för.

Dessutom meddelas det att 2.500 personer i Stockholms bostadskö fått bostad i år. Samtidigt har drygt 14.000 personer tillkommit i bostadskön under samma period. Fler och fler bostäder är endast tillfälliga rivningskontrakt. Antagligen ett trick för att undkomma besittningsskyddet och kunna höja hyran mellan varje uppsägning och nyinflyttning. Länk

Hur ska detta sluta? Kommer vi komma till en punkt då inte ens den övre medelklassen har råd att flytta till Stockholm? De som desperat klamrar sig fast vid ett hyreskontrakt eller en bostadsrätt lär nog inte släppa den i första taget. Åtminstone inte innan kommunen tvingas skära i bostadsbidraget på grund av galopperande kostnader och kronofogden kommer och hjälper till med flytten.

När måste man agera från riksdagens sida och nödbygga hundratusentals bostäder? När blir folkets vrede så stor att Alliansen tvingas överge bostadslinjen (att hålla bostadsbubblan uppumpad med nollränta och andra finanspolitiska åtgärder) och bygga miljonprogrammet 2.0? Ek. stud. Anders Borg svettas nog redan av tanken på att tvingas sticka hål på bostadsbubblan och skicka medelklassen i personlig konkurs med byggandet av nödbostäder.
Citera
2013-05-05, 13:31
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Har den en avgift på 2000 blir månadskostnaden ca 4400 kr vid 3% ränta och 30% skatteavdrag vilket är en relativt låg hyra. Vad skulle samma lägenhet att hyra?
Hur hög blir månadskostnaden med 8% ränta och 0% i ränteavdrag? Typ i de domäner förutsättningarna för en realistisk och hållbar bostadsmarknad borde ligga?
Citera
2013-05-05, 14:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Hur hög blir månadskostnaden med 8% ränta och 0% i ränteavdrag? Typ i de domäner förutsättningarna för en realistisk och hållbar bostadsmarknad borde ligga?
Jag vet inte i vilken värld du lever i, men 8% räntor är vi knappast i närheten av de närmsta 10-15 åren. Detta pga låga räntor på långa bundna lån.

Ränteavdragen vågar nog få politiker pilla i om dom ska få några röster.
Citera
2013-05-05, 14:10
Bannlyst
Jag blev mycket intresserad över detta, och blir också väldigt fundersam över varför folk är så villiga att betala så mycket för en hyreskontrakt.
Är det så att somliga har en prick hos kronkan, och kan därefter inte ta något lån? Eller, kan det handla om att man vill vara "säker" ifrån världsekonomin?

Personligen så fick jag nyligen ett kontrakt som sträcker sig i fyra år på ett gårdshus ute vid Lidingö. Det var lätt som en plätt att få denna skönhet
Citera
2013-05-05, 14:17
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
600.000 spänn för att få möjligheten att hyra en hyresrätt på Östermalm? Det kan man köpa en herrgård i Norrland med jaktmarker, eget fiskevatten och hembrännare i gillestugan för.

Dessutom meddelas det att 2.500 personer i Stockholms bostadskö fått bostad i år. Samtidigt har drygt 14.000 personer tillkommit i bostadskön under samma period. Fler och fler bostäder är endast tillfälliga rivningskontrakt. Antagligen ett trick för att undkomma besittningsskyddet och kunna höja hyran mellan varje uppsägning och nyinflyttning. Länk

Hur ska detta sluta? Kommer vi komma till en punkt då inte ens den övre medelklassen har råd att flytta till Stockholm? De som desperat klamrar sig fast vid ett hyreskontrakt eller en bostadsrätt lär nog inte släppa den i första taget. Åtminstone inte innan kommunen tvingas skära i bostadsbidraget på grund av galopperande kostnader och kronofogden kommer och hjälper till med flytten.

När måste man agera från riksdagens sida och nödbygga hundratusentals bostäder? När blir folkets vrede så stor att Alliansen tvingas överge bostadslinjen (att hålla bostadsbubblan uppumpad med nollränta och andra finanspolitiska åtgärder) och bygga miljonprogrammet 2.0? Ek. stud. Anders Borg svettas nog redan av tanken på att tvingas sticka hål på bostadsbubblan och skicka medelklassen i personlig konkurs med byggandet av nödbostäder.

Du missar en viktig sak.
Och det är att alla inte är besatta av att bo i innerstan.
Det är bara inflyttande lantisar från Norrland som MÅSTE bo mitt inne i smeten.
Att få en hyreslägenhet inne i stan är något som dom flesta skiter i, då det är dyrt.
Men ja, inte inflyttande norrlänningar, dom ska jävlar i mig bo där, kosta vad det kosta vill.
Citera
2013-05-05, 14:45
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Jag vet inte i vilken värld du lever i, men 8% räntor är vi knappast i närheten av de närmsta 10-15 åren. Detta pga låga räntor på långa bundna lån.

Ränteavdragen vågar nog få politiker pilla i om dom ska få några röster.
Nu snackar vi om de bistra tider som skola komma med svavel från himlen, vatten som färgas rött som blod i sju dagar och sju nätter och total härdsmälta i den europeiska ekonomin. Inse att vi lever i den yttersta tiden med dekadens såsom nollränta och ljust-och-fräscht-avdrag från Alliansen. Förresten kan du kolla det finstilta i ditt bostadslån. Jag är säker på att bankerna har byggt in en möjlighet att "harmonisera" fasta räntor till den faktiska räntenivån om det skulle knipa.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag blev mycket intresserad över detta, och blir också väldigt fundersam över varför folk är så villiga att betala så mycket för en hyreskontrakt.
Är det så att somliga har en prick hos kronkan, och kan därefter inte ta något lån? Eller, kan det handla om att man vill vara "säker" ifrån världsekonomin?
Det finns helt enkelt inga andra möjligheter för lantisar att bo centralt. Bostadsrätterna recyclas mellan lånetorskarna för exponentiellt ökande priser. En halv mille för ett hyreskontrakt är inget konstigt i en sådan situation. Man kunde låna till insatsen för svartkontraktet helt öppet i en bank tidigare innan SVT avslöjade det. Nu sker det antagligen lite mer diskret.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Personligen så fick jag nyligen ett kontrakt som sträcker sig i fyra år på ett gårdshus ute vid Lidingö. Det var lätt som en plätt att få denna skönhet
Är ett "gårdshus" inte, typ, en friggebod? Det är det i alla fall i min hembygd. Men då är förstås utedassen här större än en normal bostadsrätt i Stockholm, så mitt perspektiv kanske är lite skevt.

Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Du missar en viktig sak.
Och det är att alla inte är besatta av att bo i innerstan.
Det är bara inflyttande lantisar från Norrland som MÅSTE bo mitt inne i smeten.
Att få en hyreslägenhet inne i stan är något som dom flesta skiter i, då det är dyrt.
Men ja, inte inflyttande norrlänningar, dom ska jävlar i mig bo där, kosta vad det kosta vill.
Väl rutet!
Citera
2013-05-06, 20:27
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:

I chatten med reportrarna bakom artikelserien lyfter de fram tre, som de ser det, möjliga skäl:
  • Bristande kreditvärdighet, som gör att man kan skrapa ihop tillräckligt med kontanter för att köpa ett hyreskontrakt svart, men inte få ett lån på ett större belopp.
  • Tvivel på den framtida värdeutveckling på marknaden för bostadsrätter.
  • Man vill göra en "exit", dvs. sälja den nuvarande bostaden, köpa något jämförelsevis billigt (ett hyreskontrakt svart) och sedan höja levnadsstandarden istället för att investera i boendet. Här är man alltså inte ens intresserad av den nya bostadens värdeutveckling.
Citera
2013-05-07, 14:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
I chatten med reportrarna bakom artikelserien lyfter de fram tre, som de ser det, möjliga skäl:

Bristande kreditvärdighet, som gör att man kan skrapa ihop tillräckligt med kontanter för att köpa ett hyreskontrakt svart, men inte få ett lån på ett större belopp.

Om man har bristande kreditvärdighet är det kanske läge att skaffa sig det. Det är väl knappast så att man inte är kreditvärdig ett helt liv. Själv skulle jag aldrig betala dessa mutor. Då bor jag hellre på en mindre attraktiv plats till dess att jag blir kreditvärdig nog att köpa en bostadsrätt istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in