Citat:
Ursprungligen postat av GrungyDude
Du är alltså emot ett samarbete med staten eller emot hela konceptet av privata polisstyrkor?
Vi kan säga så här... jag är mot korruption och företag som sitter i knä på stater, typ Blackwater.
Citat:
Ursprungligen postat av GrungyDude
Det jag tänkte mig var inte direkt kravallpolis eller så, utan snarare bara brottsbekämpning genom gammalt hederligt polisarbete. När man väl har alla bevis, då kan man börja blanda säkerhet och polisen. För jag känner att polisen idag är alltför begränsad av lagen, byråkrati och att försöka hålla koll på arga demonstranter snarare än jobba emot organiserad brottslighet.
Det hänger väl lite ihop. Privatdetektiver à la Ture Sventon med egna firmor eller som jobbar inom någon typ av säkerhetsföretag finns mig veterligen redan idag. Men sen styrs nog även dessa av diverse lagar, pappersarbete och annat som måste följas. Mycket av den värdelösa effektiviteten beror ju på att polisen tvingas fokusera större delen av sin tid på att förhindra brott som egentligen inte är några brott alls med allt från narkotika, prostitution, skattefiffel, HMF, cykelhjälm till bälteskörning och massa annat PK-trams.
Nu för tiden verkar det ju nästan det mest effektivt vara ideella föreningar som Missing People Sweden eller listiga detektiver på Flashback, vad hade konungen varit idag utan Stig-Britt!