2013-05-04, 23:12
Medlem
God kväll!

Jag hade precis jobbat på ett cafe i sju månader då en dag kom min chef till mig och berättade att hon skulle sälja cafeet till en restaurang bredvid och dagen efter skulle jag jobba min sista arbetspass på stället vilket jag tyckte var riktigt dåligt av henne att bara säga så plötsligt... Men istället hade hon rekommenderat mig för restaurang chefen som skulle köpa stället och få ett nytt jobb av dem istället. (Bättre än ingenting)

Saken är att jag bara är anställd för enstaka dagar står det på mitt kontrakt och jag har precis jobbat där i lite mer än en månad nu så jag antar att jag inte är provanställd längre (?) Sedan hade jag egentligen planerat sedan ett år tillbaka att säga upp mig på mitt gamla cafe jobb nu i maj då jag hade planerat att resa utomlands i många veckor. Men nu sket allt sig så jag undrar om jag kan ta ledigt från mitt nuvarande jobb på restaurangen och om ja, kan jag få ut en månads semester? Eller kan jag inte semester alls och i värsta fall måste säga upp mig? Detta är då en riktig, riktig känd restaurang i Stockholm som jag jobbar på och har man erfarenhet på CV:t får man i princip jobb över allt... Det är ett av anledningarna till varför jag inte vill sluta men samtidigt är det väldigt stressigt.. Men i andra sidan är det extremt bra med dricks också hehe

Skrev väldigt snabbt och om inlägget är för slarvigt ber jag om ursäkt! Endast seriösa svar tack!
Citera
2013-05-04, 23:26
Medlem
Vet inte hur restaurang branschen fungerar men låter väl inte så troligt att du kan få ut 1 månads semester efter 1 månads arbete. Du kanske kan få tjänstledigt annars, om du klarar dig utan lön den månaden dvs ?

Utråkad och gissar bara, förhoppningsvis kommer någon mer kunnig in och sätter mig på plats om jag är helt fel ute
Citera
2013-05-04, 23:50
Medlem
ahlmans avatar
Du får ingen betald semester, men det är klart att du kan komma överens med din arbetsgivare om att vara arbetsbefriad under en månad.

Beror på hur bra du är på att:
-jobba
-snacka
eftersom arbetsgivaren lika gärna kan ta in någon ny under den tiden du är borta. Om inte restaurangen har många andra som kan täcka upp behöver han/hon förmodligen göra det ändå.

Provanställd kan du vara i ett halvår även inom H&R har jag för mig.
Citera
2013-05-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamejkanmikrejsy
Vet inte hur restaurang branschen fungerar men låter väl inte så troligt att du kan få ut 1 månads semester efter 1 månads arbete. Du kanske kan få tjänstledigt annars, om du klarar dig utan lön den månaden dvs ?

Utråkad och gissar bara, förhoppningsvis kommer någon mer kunnig in och sätter mig på plats om jag är helt fel ute

Nej det vet jag med, det är ju självklart fast och andra sidan jobbade jag ett bra tag på cafeet och dessutom hade jag redan bestämt sedan långt tillbaka liksom. Japp, klarar mig rätt bra en månad utan lön. Frågan är bara om jag ska ge upp denna möjlighet eller säga upp mig helt för det är ett riktig bra chans och dem brukar inte anställa ungdomar heller...
Tacksam för din svar i alla fall
Citera
2013-05-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahlman
Du får ingen betald semester, men det är klart att du kan komma överens med din arbetsgivare om att vara arbetsbefriad under en månad.

Beror på hur bra du är på att:
-jobba
-snacka
eftersom arbetsgivaren lika gärna kan ta in någon ny under den tiden du är borta. Om inte restaurangen har många andra som kan täcka upp behöver han/hon förmodligen göra det ändå.

Provanställd kan du vara i ett halvår även inom H&R har jag för mig.

Nä men det gör ingenting om jag blir utan lön då. Mjo, det är sant att det kanske är bättre om jag ger chansen till någon annan istället.. :/ får tänka igenom detta ordentligt! Tack för ditt svar!

Förresten, en annan grej: Om jag skulle säga upp mig kan jag gå när jag vill eftersom jag förmodar att jag fortfarande är provanställd eller måste jag fortsätta att jobba i minst en månad till enligt lag? Någon som vet?
Citera
2013-05-05, 23:23
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Enligt många här kan du gå på dagen under en provanställning, arbetsgivaren har två veckors uppsägningstid. Annars om du vantrivs så se till att få sparken bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in