2013-05-04, 22:08
Medlem
Jag har lite funderingar kring guldvaskning

Har hobby vaskat ett tag nu och hittar nästan aldrig svartsand och om jag har svartsand i pannan så är det väldigt lite.

Kan tillägga att jag hittat lite microguld men inte fanns det svartsand i pannan.

Ni som vaskar: är det alltid mycket svartsand i pannan då ni finvaskar?

Alla tips mottages med glädje
Citera
2013-05-04, 22:22
Medlem
sommarlovs avatar
Ställer du inte frågan lite tokigt?

Svartsand är tungt, och om det finns i ditt vaskande, så är det ett bra tecken på att du vaskar på rätt sätt, och ska ta det lite försiktigt, för snart kommer guldet!?
Citera
2013-05-04, 22:32
Medlem
Lite konstigt ställd ja.

Om jag ställer frågan så här: Om jag gräver och kör med vaskränna i en flodbädd där mycket tungt material samlats och då jag finvaskar bör det bara vara svartsand och eventuellt guld kvar i slutet?

Oftast då jag finvaskar så är det fint grus/sand kvar och oftast väldigt lite svartsand.
Citera
2013-05-04, 22:36
Medlem
ska tillägga att det gäller mot slutet i finvaskning, då jag vaskar väldigt försiktigt
Citera
2013-05-04, 22:53
Medlem
Svartsand är järnmalmspulver och även om det är ruskigt vanligt så kan man nog inte säga att det finns precis i alla bäckar i alla länder. Men om kompisen får mycket svartsand i pannan och du får inget alls på samma ställe, då skulle jag råda dig att vara mindre vårdslös. Skaka full panna under vatten längre tid och även flera gånger under vaskningen för att få ner det tyngsta i botten ordentligt.
Citera
2013-05-04, 23:28
Medlem
GrillSituations avatar
Vad drar ni in på att vaska guld? Låter rätt kul
Citera
2013-05-05, 00:00
Medlem
Gör förmodligen rätt men blir bara lite fundersam då man tittar på youtube!
Citera
2013-05-05, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillSituation
Vad drar ni in på att vaska guld? Låter rätt kul

Det är riktigt roligt då man väl kommer igång! Speciellt då man hittar det första guldet!

Jag själv har väl dryga fått ihop 2g guld men är rätt nybörjare på det hela! Dock så finns det dom som hittat betydligt mer i Sverige på att vaska guld i vattendragen. Finns många i vårat grannland som har det som sitt leverne. I Sverige är det relativt nytt att börja vaska efter guldet i vattendragen.

Söker själv efter det rätta stället, har turen som bor i norrland.

Sen så får man tänka på så mycket mer det ger!

Kolla in på Guldstrom.se och även gruppen nordiska guldvaskare på facebook.
Citera
2013-05-05, 21:58
Medlem
Innan vi drog på semesteresa till Enarijokki för många år sedan var vi helt gröna på vaskning.
Vi filade silver från en bit silverlod, räknade upp 10 korn med lupp och blandade i en rågad panna sand nere på badstranden. Efter en sommarkväll hade vi lärt oss, och alla 10 kornen var kvar i botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in