2015-11-07, 02:20
Bannlyst
Grabbar,

Jag har skrivit i trådar om en viss knöl, men börjar efter tre-fyra veckor att ana detta.

Det dök alltså upp en knöl, eller det kan ha varit en knöl då jag hade gått ner i vikt innan jag faktiskt började inspektera.
Denna knöl var vickbar och kändes som en grej som satt på skalet av testikeln, alltså inte innefrån.

Vi pratar om vänster kula nu, dock så har knölen nu faktiskt blivit något mindre fast hårdare.
Jag tar inte det som så farligt då den annars skulle ha växt kan man tycka.

Däremot under tiden så har mina kulor faktiskt blivit mindre, båda två.
Har även haft smärta från sidorna bredvid penisen, inuti bland lederna.
Lite huggande smärta som drar på något vis.

Har nu även märkt att huden runt om har skrynklat till sig lite, inte såpass som när man googlar, men bland de första stegen.
Ådrorna är även dem lite mer färgglada, och innehållet runt den vänstra testikeln är tjockare än den högra.
Detta är alltså inte på testikeln utan vävnaden runt om.
Lägre buken som jag nämnde gjorde ont verkar även "luftig" när man tar och klämmer, småsvullen ungefär.
En liten luftklump känns på vänster sida.

Det gör ont när jag trycker från sidan runt området där snoppen är, dock endast på vänster.
Att ligga ner känns alltid bättre.

Många punkter stämde in på mig men jag kollar här där någon kanske vet detta eller liknande!

Tack
Senast redigerad av Sakrasonto 2015-11-07 kl. 02:27.
Citera
2015-11-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Grabbar,

Jag har skrivit i trådar om en viss knöl, men börjar efter tre-fyra veckor att ana detta.

Det dök alltså upp en knöl, eller det kan ha varit en knöl då jag hade gått ner i vikt innan jag faktiskt började inspektera.
Denna knöl var vickbar och kändes som en grej som satt på skalet av testikeln, alltså inte innefrån.

Vi pratar om vänster kula nu, dock så har knölen nu faktiskt blivit något mindre fast hårdare.
Jag tar inte det som så farligt då den annars skulle ha växt kan man tycka.

Däremot under tiden så har mina kulor faktiskt blivit mindre, båda två.
Har även haft smärta från sidorna bredvid penisen, inuti bland lederna.
Lite huggande smärta som drar på något vis.

Har nu även märkt att huden runt om har skrynklat till sig lite, inte såpass som när man googlar, men bland de första stegen.
Ådrorna är även dem lite mer färgglada, och innehållet runt den vänstra testikeln är tjockare än den högra.
Detta är alltså inte på testikeln utan vävnaden runt om.
Lägre buken som jag nämnde gjorde ont verkar även "luftig" när man tar och klämmer, småsvullen ungefär.
En liten luftklump känns på vänster sida.

Det gör ont när jag trycker från sidan runt området där snoppen är, dock endast på vänster.
Att ligga ner känns alltid bättre.

Många punkter stämde in på mig men jag kollar här där någon kanske vet detta eller liknande!

Tack

Det låter onekligen som varicocele. Smärtan är gärna precis som du säger huggande och sugande. Det kan kännas både i själva pungen men också lite uppöver magen. Ibland känns smärtan på samma sätt som efter man fått en smäll på pungen.

Att det blir bättre när du ligger ner stämmer också in eftersom att stå upp brukar göra det värre. Hur känns knölen? Pungbråck består ju av blodkärl och känns därför som ett "maskbo", om man känner efter mer noggrannt.
Citera
2015-11-07, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyC
Det låter onekligen som varicocele. Smärtan är gärna precis som du säger huggande och sugande. Det kan kännas både i själva pungen men också lite uppöver magen. Ibland känns smärtan på samma sätt som efter man fått en smäll på pungen.

Att det blir bättre när du ligger ner stämmer också in eftersom att stå upp brukar göra det värre. Hur känns knölen? Pungbråck består ju av blodkärl och känns därför som ett "maskbo", om man känner efter mer noggrannt.
Tackar för snabbt svar!

Den känns som beskrivet i andra(?) inlägget i tråden, det är i stort sett samma sak.
Så 5mm till 4mm kan man säga att den minskat.

Kan ta på vänster sidan betydligt lättare än höger, och där känns alla trådar extra tjocka.
Syns också mer utanpå vänster om man står upp, böjer sig och kollar från sidan.
Ser ut att vara mycket innehåll.

Dock så är den inte direkt skrynklig, men huden runt om har däremot blivit slapp och mer hängig än någonsin.
Utseendet förövrigt på pungen ser ut som när man googlar på detta, fast minus det skrynkliga.
Citera
2015-11-08, 21:03
Medlem
Hur tror ni chanserna att få ett testosteron-prov då man har diagnostiserats med varicocele ser ut? Det är ju trots allt bevisat att varicocele ofta medför sänkta testosteronnivåer. Tror ni det räcker med själva sjukdomen eller måste man dessutom ha symptom som tyder på en låg T-nivå för att motivera ett prov?
Citera
2015-11-09, 11:06
Medlem
C20H28O2s avatar
Citat:
Hur tror ni chanserna att få ett testosteron-prov då man har diagnostiserats med varicocele ser ut? Det är ju trots allt bevisat att varicocele ofta medför sänkta testosteronnivåer. Tror ni det räcker med själva sjukdomen eller måste man dessutom ha symptom som tyder på en låg T-nivå för att motivera ett prov?
Är det verkligen bevisat tycker du? Jag finner ungefär lika många som studier som säger att det är samma som säger att det är skillnad.

Dessutom, studien som det oftast brukar hänvisas till från 2011 gjord av juden Goldstein(?) säger att det är en signifikant skillnad, men om du tänker efter är det verkligen en signifikant skillnad?
416ng/dl för varicocelegruppen mot 467 ng/dl mot det utan. Det motsvarar 14,5 nmol/l och 16,5 nmol/l på ett ungefär. Tror ärligt talat inte att det är något som märks på något sätt.. Däremot tycker jag bägge grupperna ligger lite lågt.

Intressant nog har jag på PubMed hittat en studie som fann att män med större bråck hade mer testosteron än de med mindre bråck. Och nej, du får leta själv på PubMed, men den finns där..
Citera
2015-11-09, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C20H28O2
Intressant nog har jag på PubMed hittat en studie som fann att män med större bråck hade mer testosteron än de med mindre bråck. Och nej, du får leta själv på PubMed, men den finns där..
Kan ju hoppas att man har åderbråck då.
Citera
2015-11-09, 21:52
Medlem
C20H28O2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Kan ju hoppas att man har åderbråck då.

Och du din tok, det är bitestikeln du känner som en liten rörlig klump.
Citera
2015-11-09, 22:00
Bannlyst
Citat:
Och du din tok, det är bitestikeln du känner som en liten rörlig klump.
Den dagen man slutar lära sig är man död.
Citera
2015-11-09, 22:20
Medlem
Citat:
Är det verkligen bevisat tycker du? Jag finner ungefär lika många som studier som säger att det är samma som säger att det är skillnad.

Dessutom, studien som det oftast brukar hänvisas till från 2011 gjord av juden Goldstein(?) säger att det är en signifikant skillnad, men om du tänker efter är det verkligen en signifikant skillnad?
416ng/dl för varicocelegruppen mot 467 ng/dl mot det utan. Det motsvarar 14,5 nmol/l och 16,5 nmol/l på ett ungefär. Tror ärligt talat inte att det är något som märks på något sätt.. Däremot tycker jag bägge grupperna ligger lite lågt.

Bevisat var väl fel ordval av mig. Men jag tycker att med tanke på de studier som finns så verkar ju testosteronsnittet på personer med varicocele vara lägre än snittet på "friska" personer. Även om man bortser från de faktiska siffrorna, så verkar T-nivån i relativt många fall öka efter operation. Så sammanlagt skulle jag säga att det är sannolikt att T-nivån påverkas negativt av denna åkomma.

Vare sig jag är ute och cyklar eller inte, åter till min orginalfråga. Vad tror du/ni om att gå denna väg för att få ett billigt testosteronprov? Jag har noll koll på hur svårflörtade läkarna är i denna fråga.
Citera
2015-12-09, 08:40
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Ni som har gjort en Embolisering har ni lust att beskriva hur det var?

Hur lång tid tog ingreppet?
Var det några obehag?
Hur länge fick ni kvarstanna?
Hur kändes det efteråt?

Gjordes en flebografi och hur upplevdes den?
Citera
2016-08-03, 14:54
Medlem
Olegskis avatar
Citat:

Jag har detta och för mig känns det när jag ligger ner men inte när jag står upp så du har nog fel. Eller så är det olika från person till person.

Edit: märkte att tråden var sjukt gammal.
Citera
2016-08-04, 14:03
Medlem
Har nog alltid haft variocele nu när jag tänker efter men i julas (cirka 7 månader sen) fick jag jävligt ont i vänstre nedre sida av magen när jag spände magen minsta lilla. Jag ringde till VC och fick komma dit så kände dom lite på magen men fick inget direkt svar vilket var väntat.

Några dagar senare började känna att smärtan drog sig lite ner i vänster pung. Klämde lite på pungen och det kändes som stora maskar på vänstersidan, dessa kändes speciellt när pungen var varm och slapp o inte ihopdragen.

Ringde VC igen, fick röntga pungen men det var inget fel. Låg på dom efter jag blev hemskickad utan att ha några symptom. Fick sen en remiss till urologen efter 2 extra samtal. Väl hos urologen så fick jag bekräftat Variocele, så nu har jag fått en remiss till kirugen där jag ska göra en titthålsoperation.

Ska även boka in blodprov för testo innan och efter operationen så jag får svar en gång för alla om bråcket minskar testosteronet.

Återkommer efter operationen med hur det gick.

Ursäkta stavfel
Senast redigerad av y0daz0da 2016-08-04 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in