2013-05-04, 16:29
Medlem
TODCDFWBs avatar
Träningslokalen i stan där jag bor är ganska medelmåttig och liten vilket gör att man därför ofta tvingas vänta på att den enda bänkpressen blir ledig. Det är vid den här stationen alla måste köra bänkpress, marklyft och knäböj... Under en längre tid har jag tränat mellan kl 10 - 11 på förmiddagen. Då är det oftast bara pensionärer där som håller sig till andra övningar. Nu har jag däremot fått ett jobb som gör att jag inte längre kommer kunna fortsätta träna vid den tiden.

Jag har precis börjat med Stronglifts 5x5 som gör att jag mer eller mindre spenderar hela träningspassen vid samma station. För att det ska vara så lite folk som möjligt på gymmet blir det att jag måste gå och träna efter kl 19 - 20.

Så, finns det några fördelar eller nackdelar med att träna så sent, när det blir så pass lite tid mellan träning och läggdags? Hur bör man lägga upp maten, äta middag någon timme innan eller skjuta upp den till efteråt?
Citera
2013-05-04, 16:30
Medlem
Skruvarns avatar
Sjukt upp en rejäl måltid efter träning, annars är det väl saksamma
Citera
2013-05-04, 16:33
Medlem
Manboiiis avatar
Finns inga för/nackdelar med att träna tidigt eller sent..
Finns folk som gör både och får grymma resultat.
Har någon invändning mot detta så vill jag se säkra källor! Kom inte med tomma saker.

Själv tränar jag sent 9-10 tiden för det är minst folk då och mycket lugnare.

Den som att säga enda nackdelen kanske för vissa är att endel har väl svårare att sova direkt efter träningen då du går upp i varv, men inget jag upplever iaf, jag somnar lättare.

Och som att säga enda nackdelen med att träna tidigt(Morgon), kanske inte för alla men om någon annan upplever det, man har inte riktigt orken i musklerna för att prestera lika bra på jobbet om man nu har fysiskt tungt arbete.
Senast redigerad av Manboiii 2013-05-04 kl. 16:38.
Citera
2013-05-04, 19:51
Medlem
darko.alexanders avatar
Jag brukade träna runt 22.00-23.00 tills för ca 7-8 månader sen, hade inga problem alls, varken med orken på gymmet eller med sömnen. Tror inte det finns några nackdelar. Jag åt aldrig någon måltid efteråt heller, käkade hellre ca 2h innan träning, annars lade man sig så jäkla sent att det var svårt att gå upp på morgnarna. Drog dock i mig en banan + proteinshake efter träningen.
Citera
2013-05-04, 19:56
Medlem
LabiSiffres avatar
Man vet att man är gammal om man tycker att klockan 19 är sent på kvällen. Du verkar väl inte ha så värst mycket till val, eller det kanske är dags att byta gym.
Citera
2013-05-04, 21:51
Medlem
TODCDFWBs avatar
Ja, det var väl mest maten och återhämtningen som jag funderade över. Om man ska äta middag som vanligt och sen gå och träna någon timme senare, eller fixa sig en stadig portion käk när man kommer hem. Men tack för svaren!

PS. I min bok räknas kl 19 som sent nu på vardagarna då det blir tidiga mornar.
Citera
2013-05-04, 21:57
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Träningslokalen i stan där jag bor är ganska medelmåttig och liten vilket gör att man därför ofta tvingas vänta på att den enda bänkpressen blir ledig. Det är vid den här stationen alla måste köra bänkpress, marklyft och knäböj... Under en längre tid har jag tränat mellan kl 10 - 11 på förmiddagen. Då är det oftast bara pensionärer där som håller sig till andra övningar. Nu har jag däremot fått ett jobb som gör att jag inte längre kommer kunna fortsätta träna vid den tiden.

Jag har precis börjat med Stronglifts 5x5 som gör att jag mer eller mindre spenderar hela träningspassen vid samma station. För att det ska vara så lite folk som möjligt på gymmet blir det att jag måste gå och träna efter kl 19 - 20.

Så, finns det några fördelar eller nackdelar med att träna så sent, när det blir så pass lite tid mellan träning och läggdags? Hur bör man lägga upp maten, äta middag någon timme innan eller skjuta upp den till efteråt?
Att äta direkt innan man går och lägger sig kan vara lite vanskligt om man har tendens till reflux vilket ganska många har, så om du testar och får problem med magen så vet du varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in