2013-05-04, 14:58
Medlem
Braxynglets avatar
Hej.
Märkt nyligen att min katt har som tre små kala fläckar (kanske 1-2mm i diameter) i pälsen på ovansidan av ena örat. Hittar inte direkt något givande när jag googlar om det, bara att eventuella öronåkommor brukar resultera i frenetiskt kliande på örat från kattens sida, vilket jag inte tycker att hon gör.
Något som vart med om något liknande eller vet vad det skulle kunna röra sig om? Om det är skabb så borde väl katten klia sig rätt mycket också. Hon är dessutom en innekatt, så är ju inte direkt någon yttre påverkan på henne eller hur man ska säga.
Citera
2013-05-04, 15:06
Bannlyst
Låter som skabb.
Citera
2013-05-04, 15:13
Medlem
Braxynglets avatar
Googlade lite på skabb, och de bilderna är inte alls likt som det ser ut på henne. Det är inte irriterat eller infekterat alls. Det är bara 3-2 små kala fläckar med hud, huden är inte röd eller irriterad utan sin vanliga färg. Hon kliar sig inte överdrivet mycket heller. :/

Blir väl att boka in en allmän hälsokontroll hos vet.
Citera
2013-05-04, 15:31
Medlem
Myrtens avatar
Låter som ringorm.
Citera
2013-05-04, 16:36
Medlem
Braxynglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Låter som ringorm.

Jo tänkte på det med, men ser inte så likt ut heller om man jämför med bilder. :S
Citera
2013-05-04, 17:00
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxynglet
Hej.
Märkt nyligen att min katt har som tre små kala fläckar (kanske 1-2mm i diameter) i pälsen på ovansidan av ena örat. Hittar inte direkt något givande när jag googlar om det, bara att eventuella öronåkommor brukar resultera i frenetiskt kliande på örat från kattens sida, vilket jag inte tycker att hon gör.
Något som vart med om något liknande eller vet vad det skulle kunna röra sig om? Om det är skabb så borde väl katten klia sig rätt mycket också. Hon är dessutom en innekatt, så är ju inte direkt någon yttre påverkan på henne eller hur man ska säga.
Något jag upptäckt på min katt också, jag har dessutom märkt att de flesta katter har detta, varför jag bedömer det som att det inte är något sjukt eller konstigt.

Om katten har kattkompis att leka med, så kan de ta i ibland, med klor och tänder, varpå det skrapas av lite hud och då ryker pälsstråna med men brukar väldigt snabbt växa till sig, när jag synar min katt, hittar jag också kala partier.. men det brukar ta en kort stund innan jag börjar förstå och komma ihåg, att katter dessutom har sina både kala och glesa partier omkring öronen oftast, ibland när katten tvättar sig så är den klon vilken sitter över de andra på fingrarna.. den klon som kan orsaka t.ex avskalning av lite hud, då det kan klia till på katten och att den då tvättar till lite extra - ursäkta.. men vilket ilandsproblem, om den där ytan du upptäckt inte har päls... så skulle det annars kunna vara fel mat, näringsbrist, det kan vara att katten kravlat sig igenom någon list under kylskåp badkar vad som helst, där det skavt till lite så en liten bit av päls skavts av.. på exakt tre ställen, katter håller på med så många hyss när man inte är med, att det är svårt uttala sig om, men har du råd, så boka tid hos vet.

Jag hade aldrig bokat tid för sådan obesrvation, annars förstår jag att du är omtänksam.. se bara till att huden inte är sårig så ska katten nog klara livanken med gles päls över öronen. Sedan, kan du kolla upp om du verkligen ser symmetriskt på kattens pälstäthet.. borsta katten med en karda eller kam.. då kommer lie päls fastna på kardan och det är inte säkert att man kammat så jämt så det inte ryckts upp absolut jämn mängd strån, utan effekten kan bli, att det blivit en å annan millimeter där kardan drgit upp det antal strån som lämnar en lite kal yta.. särskilt vid ansatsen av kamning, när kardan möter huden, är den för hård, så kan det rycka upp fler strån än resten av rörelsen - mår katten dåligt? Hängig?
Citera
2013-05-04, 17:05
Medlem
Braxynglets avatar
Ja, det där med den övre klon skulle faktiskt kunna stämma. Det sitter ungefär på det ställe där den rent logiskt skulle kunna riva upp när hon kliar sig på örat. Hon är inte i nån kontakt med andra katter, så det kan man utesluta. Tror jag hör med vet över telefon ivf, borde ju inte kosta allt för mycket med ett besök.

Skulle även kunna vara kosten, har precis bytt. Det är samma märke och mat, men den här är för katter som är över 7år. Innan åt hon inte den. Enda skillnaden borde ju dock vara att denna är lite mindre fet.
Citera
2013-05-04, 17:25
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxynglet
Ja, det där med den övre klon skulle faktiskt kunna stämma. Det sitter ungefär på det ställe där den rent logiskt skulle kunna riva upp när hon kliar sig på örat. Hon är inte i nån kontakt med andra katter, så det kan man utesluta. Tror jag hör med vet över telefon ivf, borde ju inte kosta allt för mycket med ett besök.

Skulle även kunna vara kosten, har precis bytt. Det är samma märke och mat, men den här är för katter som är över 7år. Innan åt hon inte den. Enda skillnaden borde ju dock vara att denna är lite mindre fet.
Ja hör med vet.rådgivning, ett tag trodde jag att min katt var riktigt illa däran för när man bryr sig & älskar sin katt så är man uppmärksam och det är givet att känslor och rädsla tar över, när man inte ens vet vad som orsakat "reaktionen" i detta fall en, vad man kan få det till : hudåkomma...

Är det dessutom en innekatt, så kan det vara så (jag är inte hundra utan gissar nu) att kattens t.ex metabolism inte förmår bryta ner ev. gifter som alltid finns i de flesta hem.. också kattmatsförpackning var förr inte direkt ogiftigt..

Vidare, det kan vara kemiskt ämne som katten råkat slicka på av nyfikenhet, diskmedel, tvättmedel, legat i nytvätt, säg inte att den hoppan ner i klosetten.. kan man veta det? Har katten vareit själv flera timmar så hinner iaf pälsen torka och tänk om du då haft soda eller annat skurmedel i klosetten.. eller de där små som "fräschar och renar vattnet" .. då katter är fruktansvärt nyfikna..

Sköljmedelsrester i filtar och kläder: många katter älskar att ligga på nytvättat och just din katt kan vara överkänslig - men mest av allt tror jag det är s.k naturlig nötning, det var det på mina katter - men ringa och fråga är alltid bra att göra!

En sak till, har du en avelskatt, isf hur avlad.. vissa avelskatter är så avlade att de saknar en hel del motståndskraft och har s.k dåligt immunförsvar, men för människan gäller att hår och naglar som är glåmigt eller bryts lätt.. behöver extra vård, så kolla kattens klor också. Om du inte redan ringt.
Citera
2013-05-04, 19:37
Medlem
Braxynglets avatar
Skulle kunna vara det där med tvätten med. Hon älskar att ligga på nytvättat, eller i lådan. Inte så att hon får göra det, men det är ju trots allt en katt..

Hon är en vanlig huskatt som jag inte vet direkt var hon kommer ifrån innan jag tog över när hon var 1,5år då hon var ganska rejält misskött i sitt tidigare hem. Hon fyller 7 nu mot sommaren.
Citera
2013-05-05, 11:48
Medlem
CodyMalones avatar
Kan vara eksem, något som katten är överkänslig mot eller bara ett immunförsvar som gått bananas..finns kortisontabletter/salva att få utskrivet från vet. Ring och kolla med dem
Citera
2013-05-05, 14:27
Medlem
BlackJewels avatar
Det verkar isf vara ärr som är kvar efter de behandlingar som katten utsattes för, eller de strider som katten tvingades in i, under de förhållandena som var innan du fick katten. Var det en forskarkatt så bekymra dig inte, var glad att katten har t.ex ens klor på tassarna, har öronsnäcka, har båda ögonen och inte kom som en cyklop, eller att katten har svansen.. osv.

Stackars kise och hundar som aldrig kommer ur de spinn som uppstår i forskarivern, vilken tur att du räddade henne! För hon hade kunnat linka omkring på två ben, men du hann före så hon nu istället får omtänksamhet och får vara katt. Fint av dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in