2013-05-04, 12:32
Medlem
Jag vänder mig främst till dem som är insatta i branschen. Jag undrar hur arbetsmarknaden ser ut i framtiden för civil.ing-utbildade i energi?

Jag förstår om det är svårt att avgöra, men skulle uppskatta era ingenjörsmässiga antaganden. Det skulle inte vara roligt att stå utan jobb efter fem års slit. Är det kanske mer värt att läsa en hing-utbildning?

Tacksam för svar
Citera
2013-05-04, 13:12
Medlem
Du kan bara glömma det. Om 5 år så är det bara BK som finns kvar som företag. Alla vänder burgare utom överklassen som käkar dem
Nej duktiga civ.ingejörer finns det alltid behov av. Mindre duktiga också
Högskole/Civ är inte så stor skillnad som man tror. Sök det du tycker är roligt.
Citera
2013-05-04, 13:17
Medlem
Beror på vad du läst, om du läst mer mot miljö/hållbarhet, så känns det som man får arbeta på kommunen. Har du mer läst turbinteknik, strömningslära, energisystem hållet så finns det nog stora möjligheter.
Citera
2013-05-04, 13:18
Medlem
eradicos avatar
Nu beror det här delvis på ur vilket perspektiv du efterfrågar eftersom att jag inte vet skolan. Är det civilingenjör på någon av de mer respektabla skolorna (Lund, Chalmers, KTH, LiTH och i viss mån Uppsala) så tror jag att arbetsmarknaden är extremt god. Är det däremot civilingenjör från exempelvis Mälardalen eller Dalarnas universitet så tror jag att man blir lite mer geografiskt begränsad i början, d vs det är svårt att få jobb i exempelvis Stockholm om du inte har gått på KTH. Däremot är det här bara för de första jobben, sen tror jag att det är skitsamma var du har gått kontra vad du har för erfarenhet.
Citera
2013-05-04, 13:31
Medlem
Tack för alla svar hittills! Ju mer desto bättre

Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Nu beror det här delvis på ur vilket perspektiv du efterfrågar eftersom att jag inte vet skolan. Är det civilingenjör på någon av de mer respektabla skolorna (Lund, Chalmers, KTH, LiTH och i viss mån Uppsala) så tror jag att arbetsmarknaden är extremt god. Är det däremot civilingenjör från exempelvis Mälardalen eller Dalarnas universitet så tror jag att man blir lite mer geografiskt begränsad i början, d vs det är svårt att få jobb i exempelvis Stockholm om du inte har gått på KTH. Däremot är det här bara för de första jobben, sen tror jag att det är skitsamma var du har gått kontra vad du har för erfarenhet.
Det är Umeå Universitet. Ligger kanske strax under de mer respektabla som du nämnde?
Citera
2013-05-04, 13:33
Medlem
Umeå är en bra skola! Som jag skrev innan, finns många inriktningar inom just energi med. Jag har kollat runt bland jobbannonser faktiskt, och på 10 st som söker civ.ing så är cirka 1 inom energi, vilket är lite tycker jag speciellt med avseende på hur mycket alla tjatar om energi och framtid.
Citera
2013-05-04, 13:38
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheArtful
Tack för alla svar hittills! Ju mer desto bättre

Det är Umeå Universitet. Ligger kanske strax under de mer respektabla som du nämnde?

Citat:
Ursprungligen postat av galatasaray
Umeå är en bra skola! Som jag skrev innan, finns många inriktningar inom just energi med. Jag har kollat runt bland jobbannonser faktiskt, och på 10 st som söker civ.ing så är cirka 1 inom energi, vilket är lite tycker jag speciellt med avseende på hur mycket alla tjatar om energi och framtid.

Umeå tror jag är en riktigt bra ingenjörsskola, vet inte hur de rankas dock men förmodligen ligger i samma klass som de fyra stora eller strax under dem. Oavsett vilket så är det ju inte direkt BTH vi pratar om.

Att titta på arbetsmarknaden genom att kolla på antalet utannonserande jobb tror jag är ganska misvisande om man är civilingenjör. Oftast så söker ju företagen konstant folk (inom ingenjörsområdet jag läser inom är det i alla fall så) vilket innebär att de inte alltid har tjänster utlysta. Bästa är nog att kontakta kår eller studievägledare på berörd skola, de vet säkert bäst om hur stor andel som får jobb.
Citera
2013-05-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Umeå tror jag är en riktigt bra ingenjörsskola, vet inte hur de rankas dock men förmodligen ligger i samma klass som de fyra stora eller strax under dem. Oavsett vilket så är det ju inte direkt BTH vi pratar om.

Att titta på arbetsmarknaden genom att kolla på antalet utannonserande jobb tror jag är ganska misvisande om man är civilingenjör. Oftast så söker ju företagen konstant folk (inom ingenjörsområdet jag läser inom är det i alla fall så) vilket innebär att de inte alltid har tjänster utlysta. Bästa är nog att kontakta kår eller studievägledare på berörd skola, de vet säkert bäst om hur stor andel som får jobb.

Jag kan hålla med, sa det enbart som ett ungefärligt mått.
Citera
2013-05-04, 22:29
Medlem
Tackar för svaren! Frågan är om det blir civil eller hög, får fundera vidare på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in