Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-04, 11:45
Medlem
Okaajs avatar
Hej!

Nu har jag fått stora problem med min dator (en Acer Aspire One). Datorn höll på att uppdatera något, när plötsligt batteriet tog slut och den dog. Jag sätter i sladden och startar den igen. Allt går bra fram till man får fram skärmen där det står "Windows startas" där datorn fryser ett tag och sedan startas om. Samma sak händer igen. Och igen. Och igen. Efter tredje gången väljer jag att göra en startreparation. Efter ett par minuters laddande frågar datorn om jag vill skicka en felrapport till Windows varpå jag svarade nej. Datorn stängdes av och jag valde att sätta på den igen. Där det annars står "Windows startas" stod nu istället något i stil med "Ett fel C0000034 uppstod under i uppdatering 174 av 37000". Efter att detta stått ett tag och ingenting hände stängde jag av datorn igen och nu när jag sätter på den möts jag bara av en svart skärm.

Till detta hör också att jag imorgon ska skicka in en uppsats jag jobbat med i drygt två månader ska skickas in IMORGON och jag har inte back-up mer än på ett kapitel. Tyvärr kan jag själv ingenting överhuvudtaget om datorer så jag hoppas nu att ni FB:are kan hjälpa till!

Tack på förhand!
Citera
2013-05-04, 11:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du kommer åt felsäkert läge så provar där en systemåterställning. Backa tillbaka ett par dagar. Se sedan vilken uppdatering det gäller och försök sök fram mer information på nätet.
Citera
2013-05-04, 11:58
Medlem
Nermans avatar
Testa lossa på hårddisken och ta med den till någon kompis och sätt in den i dennes dator
Citera
2013-05-04, 11:59
Medlem
Okaajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Om du kommer åt felsäkert läge så provar där en systemåterställning. Backa tillbaka ett par dagar. Se sedan vilken uppdatering det gäller och försök sök fram mer information på nätet.
Tack för snabbt svar!

I nuläget kommer jag inte ens så långt. Men skulle det funka om jag plockade loss hårddisken och satte den i en annan lika dan dator, eller är det hårddisken som är problemet? Då skulle jag iaf kunna fixa back-up på uppsatsen tänker jag
Citera
2013-05-04, 12:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okaaj
Tack för snabbt svar!

I nuläget kommer jag inte ens så långt. Men skulle det funka om jag plockade loss hårddisken och satte den i en annan lika dan dator, eller är det hårddisken som är problemet? Då skulle jag iaf kunna fixa back-up på uppsatsen tänker jag

Aning småkrångligt att monterar bort HDD i denna lilla bärbara, men visst går det.

Anslut HDD mot en hårddiskadapers så kan du nog flytta över dina filer.
Citera
2013-05-04, 12:30
Medlem
pontus.cs avatar
Citat:
Tack för snabbt svar!

Problemen kan ju vara många, och det känns konstigt att en uppdatering kan sabba hela datorn. Vad har du för service pack? Googla på ditt service pack och gå sedan till nyheter. Annars har du ju inget att förlora på att byta hårddisk.

På min skoldator hade vi ett trick som gjorde att det var några få komponenter (tror jag) som startades om utan att riskera att förstöra datorn.
Vi hade bärbara datorer, vet inte vad du har och jag skriver från en mobil enhet så jag kan inte kolla det utan att riskera att det jag skrivit förloras, men det borde vara samma sak på stationär eller laptop.

1. Ta ut batteriet (stationär dra ut elen)

2. Tryck på startknappen 20 gånger i snabb följd.

3. Stapp i batteriet och starta datorn.

Om det inte fungerar för du samma sak igen, fast trycker 10 gånger långsamt. Kan vara värt att testa iaf
Citera
2013-05-04, 12:31
Medlem
Okaajs avatar
Citat:
Aning småkrångligt att monterar bort HDD i denna lilla bärbara, men visst går det.

Anslut HDD mot en hårddiskadapers så kan du nog flytta över dina filer.
Går det verkligen att flytta över filer till adaptern om jag inte får igång datorn?
Citera
2013-05-04, 12:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Går det verkligen att flytta över filer till adaptern om jag inte får igång datorn?

Om nu HDD är i den kondition så bör det inte vara några problem. Man kan användar sig av IDE & SATA - USB kabel, se bild -> http://i.imgur.com/rYFHTTb.png

Man ansluter SATA i HDD och USB in till datorn. En ny maskinvara bör hittas och där läses drivrutinen in. Därefter så bör du komma åt HDD via Den här datorn.

Kjell & Co med flera aktörer säljer dessa adapter.
Citera
2013-05-04, 15:33
Medlem
Ladda ned valfri distribution av linux och kör från ett USB-minne, släng över filerna och knåpa vidare på en annan dator.

Tar väl ca. 15m totalt.
Citera
2013-05-04, 16:14
Medlem
Okaajs avatar
Tack för svaren!

Har lyckats få igång datorn i felsäkert läge och nu står det "Windows-filer läses in" längst upp, och nere i vänstra hörnet står det "Vänta...". I början såg man hur det hela tiden dök upp nya filer på skärmen, men nu har det stått helt still i säkert en halvtimme. Supportkillen jag snackade med sa att så länge man hör att datorn jobbar så är det lugnt. Dock vet jag inte om det är hårddisken man hör eller om det bara är fläkten. Nu undrar jag helt enkelt om det ska ta sån här lång tid, eller om jag bör starta om datorn och göra om allt igen?
Citera
2013-05-04, 16:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tack för svaren!

Har lyckats få igång datorn i felsäkert läge och nu står det "Windows-filer läses in" längst upp, och nere i vänstra hörnet står det "Vänta...". I början såg man hur det hela tiden dök upp nya filer på skärmen, men nu har det stått helt still i säkert en halvtimme. Supportkillen jag snackade med sa att så länge man hör att datorn jobbar så är det lugnt. Dock vet jag inte om det är hårddisken man hör eller om det bara är fläkten. Nu undrar jag helt enkelt om det ska ta sån här lång tid, eller om jag bör starta om datorn och göra om allt igen?

Låt datorn får jobba, åtminstone någon timme till. Fungerar det inte så provar igen. I värsta fall så kan HDD blivit skadad och Windowsfilerna inte kan läsas in.
Citera
2013-05-04, 16:53
Medlem
Okaajs avatar
Citat:
Låt datorn får jobba, åtminstone någon timme till. Fungerar det inte så provar igen. I värsta fall så kan HDD blivit skadad och Windowsfilerna inte kan läsas in.
Okej, tack för hjälpen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in