2013-09-01, 13:37
Bannlyst
Om kvinnan är attraktiv, lydig, undergiven och pysslar om mig på alla tänkbara sätt så känner jag kärlek riktigt starkt och intensivt - men är hon en genomsnittlig ondskefull häxa/ragata så blir mina känslor genast lite svalare..
Citera
2013-09-01, 14:20
Medlem
Truchosthlms avatar
Känslorna man känner bör väl vara ungefär samma. En kvinna som tar hand om sin man blir givetvis älskad och en man som får sin kvinna att känna sig trygg blir också älskad.

Däremot är män ärligare och lojalare än kvinnor när det kommer till kärlek.

En kvinna tjänar inte mycket på att vara lojal mot sin man då hon när som helst måste lära sig att "älska" någon annan om det gagnar henne.

Därför kan man läsa om hur kvinnor i ockuperade länder ofta lät sig lägras av fienden. Detta gjorde hon av ren överlevnadsinstinkt då männen i hennes egen land oftast hade slagits ihjäl eller flytt. En grupp män besegrar en annan grupp män varpå en del kvinnor alltså "går över" till den segrande gruppen.

Det är också en av anledningarna till att kvinnor i högre utsträckning än män skulle kunna tänka sig att ligga med chefen för att få ett bättre jobb.

Kontentan är alltså att båda könen kan känna lika stark kärlek men att kvinnor lättare kan åsidosätta den om dom behöver det (tjänar på det).
Citera
2013-09-01, 14:35
Medlem
Gillar att det parallellt med den här tråden går en annan, driven av en kvinnlig ts, där hon bedyrar att hon inte tror på ömsesidig kärlek

Alltså, man får ta det från person till person. vissa killar känner mer än andra och det är likadant med tjejer. Stereotyperna är ju bara ett genomsnittsvärde av vad alla män och kvinnor tycker om frågan, men säger ganska lite om vad en viss individ säger.

Sen är det ju lite stereotypt att en tjej med relationellt kontrollbehov (dvs hon gillar att pyssla om och ta hand om sina relationer) dras till en kille med motsatt (dvs som har en rädsla/ängslighet för närhet i relationer och gärna vill jobba på lugnt och ordnat utan tjafs). När dessa två sammanstrålar får de sina fördomar och förväntningar på det andra könet uppfyllt. Kvinnan får uppfyllt att män inte tar hand om sina relationer och verkar så kalla och avstängda medan mannen får uppfyllt att tjejer är väldigt relationella och bryr sig väldigt mycket om relationer och att det ibland blir väldigt stingsligt och emotionellt.

Dessa mönster reproduceras sedan vidare till nästa generation. Det är på detta vis som könsrollerna återskapas i vår kultur. Samtidigt som både mannen och kvinnan får sina förväntningar om det motsatta könet uppfyllt och många kanske börjar se det som yinyang och får en bild av att en relation handlar om att komplettera varandra.
Citera
2013-09-01, 14:37
Moderator
MrFishboys avatar
Hos kvinnor är det en utspädd känsla och de kan i regel inte skilja den från andra känslor...

Kvinnor är hela tiden medvetna om att mannen de träffar är lätt att byta ut och många kvinnor blir förälskade i förälskelsen och söker nya kickar som ger dem fjärilar i magen..

Så jag skulle istället påstå att män känner kärlek mer intensivt. Allt annat är myter från Hollywood.
Citera
2013-09-01, 14:40
Medlem
imperatrixs avatar
Det du talar om är ju socialt konstruerat. Därmed inte sagt att kvinnor inte känner mer än vad män gör, men för att ta reda på det måste du ju ta reda på hur det som händer i kroppen vid kärlek samverkar med kroppens andra hormoner.
Citera
2013-09-01, 14:57
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Jag är kille/man och upplever det snarare tvärtom.

Säger inte att jag har rätt men jag säger att du har fel.

Måste säga att jag håller med.

Kvinnor älskar sällan män på riktigt, utan bara den attityd mannen projicerar utåt. Så fort mannen börjar vara mer som en människa och inte en macho-schablon så försvinner "pirret" för kvinnan. Och kvinnor verkar överlag vara extremt jävla dåliga på att skilja på "pirr"/nyförälskelse och kärlek, eller så är de egentligen bara intresserade av det förstnämnda men inbillar sig att de strävar efter det senare.

Det mest ironiska i det hela är att män tenderar att kollektivt anklagas för att vara i sämst kontakt med sina känslor.
Citera
2013-09-27, 15:25
Medlem
Miukis avatar
Har också funderat kring de mycket. Jag har en kille som säger att han älskar mig men samtidigt så berättar han att han skulle vilja ligga med en skitsnygg brud han såg på stranden för 5 minuter sen medan jag inte kan alls kan tänka mig att ligga med någon annan då han är den ända jag vill ha. Förmodligen är de jag som är sjuk och borde besöka en psykolog eller så älskar han inte mig helt o hållet.. Men jag har hört detta av många av mina väninnor också att de inte kan tänka sig att ligga med någon annan än den de älskar, kan killar också känna så?
Detta kanske inte hör till tråden men jag hoppas de.
Citera
2013-09-27, 15:35
Bannlyst
Kvinnor kan inte känna kärlek, däremot är deras åtrå för den mycket starkare än dom flesta män.
Citera
2013-09-27, 15:41
Medlem
Ge er med era jämförelser mellan män och kvinnor. Det spelar inte roll vilket kön, det som spelar roll hur man är som person.
Citera
2013-09-27, 15:43
Bannlyst
Osäker på hur tjejer känner kärlek. Men vet att ni tar åt er väldigt mycket om killar har svårt att visa det ni behöver. Verkar som ni då kan släppa det väldigt lätt för att skydda er själva ifrån att bli sårade. "killar är svin" får man höra ofta. Även om man känner personen ifråga och vet att han inte är det.

Killar känner väldigt mycket kärlek. VÄLDIGT! Men vi är muppar på att uttrycka det. Finns inget som är så obekvämt som när två vänner känner att det finns något dom vill säga till varandra för att visa att vi uppskattar varandra. (finns ett roligt klipp om det här någonstans, men hittar det tyvärr inte)
Citera
2013-09-27, 15:51
Medlem
De finns så mycket regler idag så frågan är om man kan känna riktig kärlek och vissa vill bestämma hur den ska va
Citera
2013-09-27, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EternalPie
Ge er med era jämförelser mellan män och kvinnor. Det spelar inte roll vilket kön, det som spelar roll hur man är som person.

Det är en stor skillnad mellan könen som speglar sig på olika personligheter också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in