Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
Det är ännu dummare att utbilda sig bara för att någon annan säger att du ska göra det. Man kan tjäna bra utan att vara utbildad och njuta mer av livet än en utbildad jurist som först måste plugga i åtta år och sedan ändå få knappt 10 000 mer än en snickare.
Vart har jag skrivit att någon annan bad mig att göra det? Det var MITT val, dels för jag hade ett personligt intresse och ville utvecklas och dels för att det genererar till ett bättre jobb i slutändan.
Du låter som just en av dem som inte lyckats i livet. "Man kan tjäna bra.... njuta mer av livet än en utbildad jurist".. ser du hur dum du låter eller? Klart man KAN göra det men verkligheten ser tyvärr inte ut så, utan tvärtom. Majoriteten har ett bättre liv och kan njuta mer av sin fritid och dessutom leva längre om man har lyckats karriärmässigt. Det finns studier på det, inget snack.
Sen att en jurist "endast" skulle tjäna 10k mer än en snickare kan du ju fetglömma. 1. En jurist har en lön på ca 45-55kkr efter x antal år på tex. en byrå. Sedan kommer oftast en bonus på 3 månadslöner varje år.. alltså om vi räknar medel på det blir det 62,5kkr i månaden, i snitt. Vad tjänar en snickare?
ja justdet.2. Snickaren (exempelvist) är allmänt mer bitter oftast.
När du tex bokar en resa så har du en budget, du anpassar hotellpriset efter din plånbok.. dvs ett billigaste alternativ så du kan dricka så många bärs som möjligt istället för pengarna... så tänker en lågavlönad städerska eller ica-kassör. En välbetald akademiker däremot checkar in på ett exklusivt hotell med oceanview och njuter av god service som finns att tillgå. Betalar för det utan att behöva känna ångest.
Alltså bara ett exempel på vilken skillnad det är, detta vet jag eftersom jag själv upplevt båda delarna
woow.