2013-05-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det tycker jag inte är så märkligt i sig. de värderar annat än karriär och pengar högre helt enkelt. vad jag tycker är märkligt är att folk överlag, högavlönade eller inte, jobbar 8-10 timmar per dag 5 dagar i veckan. såvida ens yrke inte är helt synonymt med ens stora intresse så är det ett fördärvligt sätt att kasta bort sitt liv på.

Det är ju det som är grejen, de flesta jobbar inte på stressiga, ansvarsfulla jobb för pengarnas skull utan för att det är mer tillfredsställande, och självklart för statusens skull. Just eftersom man arbetar så stor del av sin tid så gäller det att det inte är för idiotiskt. Att som vuxen, någorlunda intelligent sitta i kassan på ICA är förnedrande.
Citera
2013-05-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Jag har länge funderat på ett fenomen. Vuxna människor, över 35 som jobbar på/som ICA, Konsum, B-kortschaufförer, brevbärare, telefonförsäljare, butikspersonal osv och som inte kommer någon vart i livet.

Jag jobbar för tillfället på ett lågavlönat jobb (ca 20.000 kr brutto) med mer eller mindre skituppgifter som inte kräver någon som helst intelligens eller kompetens. En apa skulle kunna göra mitt jobb. Men som 20 år gammal kan jag köpa dessa villkor som ett tillsvidarejobb tills jag börjar plugga nu i höst. Det funkar, men jag skulle aldrig kunna se mig själv här under en lång tid och speciellt inte i vuxen ålder.

Så varför stannar folk kvar på dessa jobb upp till vuxen ålder? Har dessa personer inga ambitioner i livet? Inga mål? Har de tappat hoppet? Varför pluggar de inte? Varför stannar de kvar på lågavlönade skitjobb?

Låg IQ, nästintill obefintliga ambitioner, inga intressen förutom korpfotbollen och bärsen...det är faktiskt ganska många som är så andefattiga. Sådana personer passar bra på skitjobb - och inte sällan trivs de.

Här pratar vi faktiskt om en stor procent av befolkningen. Dessa går knappt att placera någon annanstans. Den dag merparten av dessa skitjobb bortrationaliserats återstår flaskan för de här individerna. Trist, men sant.
Citera
2013-05-04, 16:28
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Oftast ingen större skillnad på att ha ett normalt "skitjobb" eller ett akademiskt jobb. Skiljer några tusen ungefär.

Sedan klarar inte alla av studier och alla kan inte vara akademiker heller. Tror även många fastnar på ett s.k "skitjobb".

Känns mest som det är när man går i skolan som det är viktigt att man ska ha jätte fina titlar men sen när man kommer ut i arbetslivet så struntar man ofta i det där ändå.
Det finns säker flera orsaker till att vuxna inte säger upp sig från ett lågavlönat skitjobb utan bara jobbar vidare år efter år, några skäl jag kan tänka mig: låg IQ, brist på ambitioner, slö och lat, tycker om en kravlös tillvaro. Men som du mycket riktigt påpekar, varför skall någon anstränga sig för att bli akademiker, inte ekonomin i alla fall. Detta är så typiskt Sverige, toalettrensare och professor skall ha samma lön(eller i varje fall nästan). Löneskillnaderna i vårt land är groteskt små. Folk har alltid sin försörjning tryggad, antingen de jobbar eller inte. Socialbidrag, A-kassa, sjukpenning och sjukpension, är det alldeles för lätt att få. Det finns inga intitament att studera mycket och jobba hårt för att göra karriär.
Citera
2013-05-04, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Helt förstörd i kroppen innan 50 med lite otur och ska arbeta längre än 65 om några år?
Underbetalt är det. Det låter som mycket pengar men väg in alla nackdelar, kliva upp vid 4 varje morgon i 45 år och sen ha en kropp som en 90 åring vid pension. Eller så dör du på jobbet.
En yrkeskategori som definitivt INTE är underbetald sett till kravprofilen är ju just byggare och snickare av alla de slag. Att det sliter på kroppen hör liksom inte hit.
Om du hade skallen för det kunde du också skaffat dig en utbildning och lite möjligheter i livet istället för att räkna runt och vara bitter.
Citera
2013-05-04, 16:41
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Låg IQ, nästintill obefintliga ambitioner, inga intressen förutom korpfotbollen och bärsen...det är faktiskt ganska många som är så andefattiga. Sådana personer passar bra på skitjobb - och inte sällan trivs de.

Här pratar vi faktiskt om en stor procent av befolkningen. Dessa går knappt att placera någon annanstans. Den dag merparten av dessa skitjobb bortrationaliserats återstår flaskan för de här individerna. Trist, men sant.
Hur hade du tänkt bortrationalisera dessa jobb din lille låtsasakademiker? Säg mig också vad du jobbar som så kan jag på mindre än tio minuter tänka ut ett sätt att bortrationalisera en lat, hemmaboende, söndercurlad fjant som dig.
Citera
2013-05-04, 16:43
Medlem
Isildurrrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Jag kan ställa liknande fråga till dig, TS. Varför väljer du att plugga, förmodligen flera år, för att sannolikt inte få något bättre avlönat jobb än medelsvensson? Du drar på dig studieskulder och förlorar samtidigt många hundra tusen i potentiella årsinkomster.

Syftar du på att akademiker generellt sett sannolikt inte får högre lön än en icke sådana? Är det taget ur luften?

Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Själv pluggade jag inte något efter gymnasiet och valde i stället att starta eget. Jag lyfter 50 000 i månaden, har inga skulder, och är delägare i ett bolag värt 20 miljoner. Med det som grund kan jag inte se ditt val bättre än skiftarbetarna på Volvo. Det kommer ta väldigt många år innan du går om dem vad gäller inkomst, om så någonsin kommer ske.

Grattis. Du föddes med entreprenörsanda och ett driv. Det betyder inte att det överlag är bättre att hoppa över akademiska studier. Dessutom tror jag att de flesta anser att livskvalitén är högre om man har ett någorlunda kreativt arbete som är stimulerande, med humana arbetstider och varierande arbetsdagar jämfört med (ditt exempel) skiftarbete i en fabrik. Ett sånt jobb jag beskrev är betydligt lättare att få som akademiker, men det är ingen garanti och det är heller inte omöjligt att lyckas utan studier.

Önskar man istället att prioritera sin fritid, arbeta mindre och få mycket tid över att "utveckla sig själv" så vill jag påstå att även ett sådant liv nås lättare med en utbildning i botten.

Men det är väl tur att alla är olika.
Citera
2013-05-04, 16:48
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnmannen
Trygghet skulle jag tro. Jag är tillsvidareanställd på ett callcenter där massa 40+are sitter. Vissa har t.o.m. jobbat där i 10 år.

Vad jag har förstått så går det inte att höja lönen, förutom t.ex. ansvarstillägg om man får en mentortjänst.

Jag tjänar 92.3 kr/h, vilket är okej för mig då jag bor hemma och får gratis boende. Men jag förstår inte hur det går runt för de som är 40+ och har två barn. Dessutom är det ingen rolig arbetsuppgift att sitta med irriterande kunder 8 timmar om dagen...

Snackade med en "veteran" och han erkände själv att det var ett skitjobb med skitlön, att han gärna hade bytt jobb så han hade haft mer pengar över till ungarna osv, men han sa att han kände sig för gammal för att studera på universitet.

Men jag tror mycket kan väga in, tryggheten, trivseln, kollegorna osv.

Det ar just detta som ar sa bisarrt... jag haller med om att man ar for gammal att plugga nar man ar 40 men arligt talat det tar lika lang tid for alla att bli 40 sa varfor tanker inte folk pa detta nar de ar 20-25 liksom?
Citera
2013-05-04, 16:52
Medlem
Jag lever i nuet och reser mer än gärna. Vill inte lägga ner flera år på plugget när man kan resa mycket m.m medan man kan. Sen förlorar man mycket i pensionspengar under de åren man pluggar.
Citera
2013-05-04, 16:57
Medlem
Det är skitsamma vad folk gör. Så länge de är nöjda med sin situation så är det bra. I min värld är den vältalige akademikern lika värdefull för samhällets framgång som den där tjejen som sitter i kassan på Ica - även fast hon har som ambition att sitta där de närmsta 30 åren.
Citera
2013-05-04, 17:13
Medlem
Ninajahrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939

Tack för den, upprepar vad jag själv skrev nyss:

Det är faktiskt så tragiskt att det kan vara svårt för 35+;are att få något annat jobb om de redan hamnat på ett skitjobb från början!

Jag tex har pluggat statistik och nationalekonomi i 4 år, haft eget företag tidigare osv, men när jag började plugga tog jag städjobb, bara för att slippa studielån, ha en enkel anställning och samtidigt ha ett jobb som gjorde att jag fick röra på mig utan att slita allt för tungt. Idag som färdigutbildad har jag sökt över 200 jobb i sektorerna, ekonomi, kontor, kommun, företagsplanering m fl. Jag har fått komma på 1 intervju, men fick inte jobbet... Har inte ens fått enklare jobb där jag är överkvalificerad, för där blir jag "för dyr".. summa summarum, jag är akademiker, 41 år, har arbetslivserfarenhet och har INTE någon invandrarbakgrund utan är skandinav så långt vår släkt kunnat forska bakåt, uppkrupen ur de norrländska jordkulorna.

Jag sitter fast i mitt jäkla städjobb nu, för inget lättare enklare jobb har råd med mig och ingen arbetsplats som kräver högre utbildning är intresserad utav att anställa en som nu är "städare"!

Det är inte bara ungdomar och invandrare som har svårt att få vettiga jobb i detta land idag! De flesta "vuxna" med skitjobb har faktiskt inte valt att sitta fast i dem och har man pluggat på masternivå är man varken korkad eller lat!
Citera
2013-05-04, 17:28
Medlem
Vissa akademiska jobb är självklart lågavlönade sett till utbildningens innehåll och längd. Ex: Lärare och sjuksköterskor. Har man valt dessa yrken har man kämpat och pluggat till någonting man brinner för eller VILL göra. Något man tycker är kul - och då är det okej - tycker jag. Framförallt eftersom det är viktiga yrken som gör väldigt stor samhällsnytta och som kräver kunskaper.

Väldigt många trycker på att "folk värderar saker olika" och att jobbar man på ICA så jobbar man sina 8 timmar om dagen - och så slipper man tänka på det. Well, min pappa tjänar 37.000 kr i månaden. Han jobbar vardagar och ALDRIG längre än 8 timmar om dagen. Han brukar t.o.m. sticka tidigt ibland. Ni som pratar om att prioritera fritid - varför skulle man hellre jobba på ICA än att ta min farsas jobb t.ex.?
Citera
2013-05-04, 17:29
Medlem
De lågavlönade som genuint trivs med sina liv ska vara nöjda. Men faktum är att majoriteten av er inte är nöjda.

Majoriteten av de vuxna som jobbar med lågavlönade jobb är undermänniskor. Det är personer som aldrig riktigt förstått hur livet som intelligent är. Det känns nästan lite taskigt att kalla er undermänniskor då de flesta är snälla och omtänksamma individer vilket är de viktigaste hos oss. Men hade ni varit intelligenta så hade ni förstått varför vi smarta ser ner på er till en viss del.

Personligen så säger jag fuck utbildning så länge jag kan, då jag absolut inte känner för att läsa skolböcker dagarna lång. Jag tror att jag kommer kunna hoppa över utbildningen och förlita mig på min entrepenörsanda. Men ni som faktiskt tar steget att läsa en tung jävla utbildning ska ha all cred i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ninajahren
De flesta "vuxna" med skitjobb har faktiskt inte valt att sitta fast i dem!
Haha, bull fucking shit. Vill inte hoppa på dig för mycket då jag inte tror att du tänkte igenom den raden innan du skrev. Det finns absolut INGEN annan en än själv att skylla på. Att prata om hur jävla svårt det är att få jobb börjar bli en för vanlig ursäkt. Är man som mig och många andra i tråden del av de smarta så förstår man att individen kan åstakomma exakt vad som helst utan hjälp från någon annan.

Att många av er blir nekade jobb beror inte nödvändigtvis på att ni inte hade klarat av arbetsuppgiften, utan helt enkelt att ni är för ointelligenta för att imponera vid en arbetsintervju.

Många i tråden jämför en snickare som tjänar 32k med en civilingenjör som tjänar 33k och påpekar att alla studieåren var önödiga för att de bara drar in 1k extra i månaden. Ja.. det har ni ju rätt i, men då jämför ni alltså en mycket framgångsrik snickare med en civilingenjör som antingen precis har börjat karrären eller en som inte aktivt klättrar uppåt.

Citat:
Ursprungligen postat av trashbag
På vintrarna kör jag snö sen två år o drar 250:-/h svart i o kan snitta 220h i månaden

O på vår/sommar/ höst jobbar jag med bygg . I framtiden lär jag läsa till plattsättare/ vvs och kommer ha jobb direkt via kontakter så man behöver inte hög utbildning för o dra in pengar...
Och vad i helvete dillar du om? Du har uppenbarligen ett jävla driv och ambitioner, varför försöker du att försvara den grupp som du inte tillhör? Du nervärderar dig själv. Skillnaden på dig och en svensson-snickare är att du blir hans chef.

Som sagt, en VÄLDIGT stor majoritet av Sveriges befolkning är ointelligenta och djävulskt tafatta. Håller du inte med mig? Då är du en utav dem. Så är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in