Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-03, 20:47
Medlem
franges avatar
Lyckades på valborgsnatten bita mig i tungan något så in i helvete vid en cykelolycka. så pass att det blev sår i tungan som blödde lite. Nu svider de här såren väldigt mycket, i synnerhet när jag äter något, och det är ju ganska jobbigt. Pratar som ett halvläspande mongo ungefär.

Finns det något man kan göra för att få det att läka snabbare? Eller bara dämpa smärtan lite? Funderar på att ta en bomullstuss med whiskey och pressa emot såren för att det ska få tungan att domna bort lite, kan det fungera?
Citera
2013-05-03, 20:49
Medlem
cammos avatar
Sug på en isbit.
Citera
2013-05-03, 20:50
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Lyckades på valborgsnatten bita mig i tungan något så in i helvete vid en cykelolycka. så pass att det blev sår i tungan som blödde lite. Nu svider de här såren väldigt mycket, i synnerhet när jag äter något, och det är ju ganska jobbigt. Pratar som ett halvläspande mongo ungefär.

Finns det något man kan göra för att få det att läka snabbare? Eller bara dämpa smärtan lite? Funderar på att ta en bomullstuss med whiskey och pressa emot såren för att det ska få tungan att domna bort lite, kan det fungera?

Har haft en del sådana själv... tror (här kan nog en läkare ge mig på tafsen)... att bomull som du säger... eller något torrt just på stället kan hjälpa lite.... tror det tar längre tid om det är fuktigt...
Vilket det alltid i princip är i munnen...

Whiskey, tror jag dock förlänger det hela...
Citera
2013-05-03, 21:36
Medlem
AkeGruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har haft en del sådana själv... tror (här kan nog en läkare ge mig på tafsen)... att bomull som du säger... eller något torrt just på stället kan hjälpa lite.... tror det tar längre tid om det är fuktigt...
Vilket det alltid i princip är i munnen...

Whiskey, tror jag dock förlänger det hela...

Vill minnas att jag någonstans läst att tungan har allra bäst "läkkött" så en flarra whiskey sov nån day och....
Citera
2013-05-03, 21:53
Medlem
Gosainackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Hände mig en gång också, min polare som jag inte namnger sa åt mig att fylla käften med listerin så de skulle brännas som fan, och de gjorde jag, och de brändes som in i helvete men efteråt så dämpades smärtan i en kvart typ, så när vi var ute och hängde så hade jag med mig en flaska med listerin för att kunna skölja hahaha.
Citera
2013-05-03, 21:55
Medlem
Dj-mEros avatar
Bet hål i tungan en gång när jag var mindre
Citera
2013-05-03, 22:14
Medlem
Manboiiis avatar
Gjort det massor av gånger.. Bara att låta det vara så blir det bra efter 3-4 dagar.
Citera
2013-05-03, 23:35
Medlem
Sprite funkar suveränt

Läskedrycken Sprite är väldigt effektiv mot sår i munnen, dämpar smärtan jättebra, kanske man inte tror, men testa kan du ju göra. Skölj ned mat med den, eller drick före/efter mat. Vet inte hur annan läsk funkar, om det är kolsyran eller vad det är.
Senast redigerad av ninsann 2013-05-03 kl. 23:36. Anledning: Tillägg i text
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in