2013-05-03, 19:50
Medlem
Ohoj!
Klövröven till rörkrökare installerade min varmvattensberedare liggandes på sida. Det är en Nibe eminent så den ska kunna installeras liggande men enligt en instruktion jag hittade ska det vara liggandes med baksidan ner. I en annan instruktion står det bara att den kan installeras liggande eller stående men inte något om att den absolut måste ligga på rygg. Någon som vet om det kan hända nåt otäckt om den ligger på sidan??

Ska ringa honom på måndag men jag behöver varmvatten i helgen...

Otroligt tacksam för många bra svar!

/// MMM
Citera
2013-05-03, 20:30
Medlem
Midus avatar
Beror som sagt på designen.

Var har du säkerhetsventilen monterad? På ett samlingsrör m. backventil före VVB:n?
Beroende på utförande, tryck och temperatur kan risk för ångbildning föreligga och vid sådan design kan det finnas anordningar monterade för att kontra detta.

Det är omöjligt att säga med denna information. Mitt tips är att ringa/kontakta företaget (Nibe) och be att få språkas med en behörig tekniker/ingenjör. Beskriv ditt fall, och se till att få förklarat om det föreligger risker eller rena faror med denna montering. Även om det inte föreligger risk för fara för personer eller fastigheten, kan felaktig montering leda till onormalt slitage på komponenten eller kringliggande komponenter i systemet, exempelvis på grund av onormala strömnings eller värmebelastningsförhållanden. Sådana frågor kan också vara avgörande i garanti- och försäkringsfall (armaturen är installerad på ett korrekt sätt enligt tillverkarens krav). Detta kan alltså vara en fråga som kan vålla problem i framtiden.

Skulle du mot förmodan inte få bra svar av företaget, hör av dig till ditt försäkringsbolag eller i sista hand till en VVS- eller Byggingenjör med erfarenhet i branschen.
Citera
2013-05-03, 23:03
Medlem
Många tack för svaret! Du verkar påläst och kunnig! Inte riktigt det svar jag hade hoppats på dock. :/ Kan man inte ens använda den en liten stund imorn när grillfesten tar fart och sen fixa det efter helgen?
Citera
2013-05-04, 09:42
Moderator
Tystnads avatar
Va fan la han den på sidan för ? Polsk Röris ??

Kollar man NIBEs hemsida övernämnda beredare (ladda ner installationsdoc) så står det klart och tydligt att det är liggande på rygg som gäller och inget annat.

Den kommer förmodligen att funka ,men precis som Midu säger så är den ju inte utprovad /godkänd för detta installationsätt så vad som kan hända i framtiden .....???

Tillägg: Garantin lär inte gälla om den är felaktigt installerad
Senast redigerad av Tystnad 2013-05-04 kl. 09:44.
Citera
2013-05-04, 10:03
Medlem
Midus avatar
Problemet som jag ser det, och det som "Tystnad" också pekar på, är att om du väl tar installationen i bruk, och denna är felaktig, kan mycket väl företaget (Nibe) och andra inblandade parter avsäga sig garanti och ansvar.

Mitt råd är att inte driftsätta eller inverka alls på systemet, innan felet är åtgärdat av installatören. Så idag får du tyvärr rå dig om varmvatten på något annat sätt.
Citera
2013-05-04, 10:06
Medlem
ariers avatar
Eminent har ju rundade plåtar på alla sidor utan på baksidan just för att man inte skall kunna lägga den på sidan. Du har en säkerhetsventil på högersida (när du har den rakt framifrån.) Den skall ligga neråt i ditt fall för att det skall fortlöpa utan risk att vissa saker går sönder. Dock om din rörmockare har installerat sakerna så dumt så skulle jag ifrågasätta resten också. Ta dit en ny och betala inte den första är mitt råd.
Citera
2013-05-04, 10:08
Medlem
morkfromorks avatar
Saker med hetta eller tryck ska man installera som tillverkaren rekar, det blir bara skit annars.
Citera
2013-05-07, 23:36
Medlem
Rörläggaren var här och fixade till problemet idag så nu har jag varmvatten igen! Kan lägga till att jag ringde och kontrollerade saken med Nibe och den måste ligga på rygg "pga elpatronen och nåt rör inuti".
Tack alla för hjälpen!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in