2013-05-03, 10:29
Medlem
GalFisks avatar
Vilken kemi/pyrokemi kan man med fördel (eller med nackdel) utföra i mikrovågsugn? Jag kan tänka mig att det till exempel fungerar att torka en del ämnen som inte själv påverkas av mikrovågor, att koka saker utan risk för att de bränns, att värma/smälta saker i vattenbad, kanske även vissa typer pyroteknisk sats kan torkas utan att ta eld? Tester måste förstås göras på säker plats med liten mängd, och man får vara klar över att interaktionen med mikrovågorna kan bli annorlunda i större sammanhängande mängder sats.
Jag kan också tänka mig att det inte är så lyckat med brandfarliga lösningsmedel, då ugnen både har en varm glödlampa och flertalet mekaniska brytare (dörr: 3-4, timer: 1-2) på induktiv last.

Frågor:
satser med metallpulver - det låter som de oundvikligen kommer att ta eld, men är det så när metallpartiklarna är tillräckligt små och isolerade från varann? Eller hjälper det inte när vattnet är ledande, då det oundvikligen blir fullt av joner från satsen?
träkol, lampblack: (hur) påverkas dessa av mikrovågor?
salter: vilka, om några, påverkas av mikrovågor?
kan man driva ut kristallvatten med mikrovågor? Isf: allt kristallvatten från alla sorters kristaller? Det känns som kristallvatten "sitter fast" på liknande vis som vatten i is, som inte påverkas, men stämmer det?
rcandy: enligt James Yawn tar detta eld, tydligen interagerar mikrovågor direkt med socker.

Jag har ett par ugnar över, och tänkte göra några experiment i liten skala.

Hittills har jag bara gjort en sak, vilket är att koka torrt en lösning av LiCl som framställts av Li2CO3 och HCl. LiCl är enormt hygroskopiskt, och torkar inte alls på egen hand. 100 ml i ett 500 ml Pyrex måttglas fick koka i ungefär en kvart innan det var klart. Det sprätter en del, så en pappskiva placerades på toppen för att fånga upp detta. Temperaturen stiger eftersom, då kokpunkten ökar ju högre koncentrationen blir. Mikrovågorna verkar inte interagera med det torra saltet, men drev ut allt vatten utan problem.

Lösningen hade legat i en dunk i över ett år (jag är pyro-periodare), så det mesta av HCl hade avgått. Ska man koka en nygjord lösning kan det vara bra att ha överskott av karbonat och dekantera lösningen när det sedimenterat, så ugnen inte behöver andas HCl-ångor (=rost!).

Posta gärna egna erfarenheter, förslag på tester, artiklar i ämnet eller annat relaterat.
Citera
2013-05-03, 11:19
Medlem
Silverturks avatar
Att använda kokstenar vid indunstning av saltlösningar kan jag intyga är ett jävligt bra tips. Försökte indunsta en kopparsulfatlösning i mikron, värmde på men skiten ville inte mer än att ånga lite lojt trots många minuter på full effekt. Tog ut och rörde runt lite med en sked. Började skumkoka som fan på spisen. Lite kom över, inte allt för mycket som tur var då bägaren (500ml) var fylld till c:a hälften.

Hämtade en liten sten från grusuppfarten och la ner, då gick det bättre.
Citera
2013-05-13, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Att använda kokstenar vid indunstning av saltlösningar kan jag intyga är ett jävligt bra tips. Försökte indunsta en kopparsulfatlösning i mikron, värmde på men skiten ville inte mer än att ånga lite lojt trots många minuter på full effekt. Tog ut och rörde runt lite med en sked. Började skumkoka som fan på spisen. Lite kom över, inte allt för mycket som tur var då bägaren (500ml) var fylld till c:a hälften.

Hämtade en liten sten från grusuppfarten och la ner, då gick det bättre.

ja kanon, mångsysslar tråd!
Citera
2013-05-13, 12:18
Avslutad
Jag stoppade in ett provrör med nitroglycerin i micron för att spränga den (eftersom min pappa lovade mig en ny när den gamla gick sönder). Men det small aldrig, kom bara ut en massa nitrösa gaser. Fick vädra hela dagen...

Kan iof. ha varit fel på nitroglycerinet också.
Citera
2013-05-13, 13:22
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag stoppade in ett provrör med nitroglycerin i micron för att spränga den (eftersom min pappa lovade mig en ny när den gamla gick sönder). Men det small aldrig, kom bara ut en massa nitrösa gaser. Fick vädra hela dagen...

Kan iof. ha varit fel på nitroglycerinet också.
Haha! Hur hade du tänkt göra om det exploderat inomhus?

Kokstenar var ett bra tips, lite grus ska med nästa gång jag kokar nåt.

Jag har tid över i helgen, och tänkte testa att torka gramportioner av CIA-krut, crimson powder och benzolift, och se om de blir torra och/eller exploderar. Kanske går det att plocka bort plastrutorna i dörren på den ena mikron så att bara skyddsnätet är kvar, så ev. gaser/lågor kan slå ut genom detta.
Citera
2013-05-13, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Haha! Hur hade du tänkt göra om det exploderat inomhus?
Jag ställde micron på golvet, o stoppade in ca 20 ml NG o satte på högsta effekt. Hade nog kunnat bli en ganska rejäl smäll om det hade exploderat. Självklart gömde jag mig bakom en vägg, men var tvungen att gå fram o stänga av när det kom gaser.
Citera
2013-05-13, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag ställde micron på golvet, o stoppade in ca 20 ml NG o satte på högsta effekt. Hade nog kunnat bli en ganska rejäl smäll om det hade exploderat. Självklart gömde jag mig bakom en vägg, men var tvungen att gå fram o stänga av när det kom gaser.

det där var kul!
Citera
2013-05-20, 13:58
Medlem
GalFisks avatar
Jag kan rapportera att det är möjligt att torka benzolift i mikron utan att det antänder.
Här är formeln, jag använde 1/5 av den listade mängden: http://www.creagan.net/fireworks/benzolift.html
Tillvägagångssätt:
1. KNO3 + 50-100 ml vatten värmdes i mikron tills allt KNO3 var löst (mätte inte exakt)
2. Svavel, kol och benzoat siktades tillsammans ner i vattnet och rördes in (kol hindrar de två andra att klumpa sig igen efter sikt, och benzoat hjälpet kolet och svavlet att vätas).
3. KClO4 siktades ner i vattnet och rördes i.
4. benzoat löses och svavel och kol slammas upp, men KClO4 lägger sig gärna på bottnen. Jag rörde därför friskt samtidigt som jag hällde ut kanske 3 ml av lösningen i en plastkopp, för att försöka få med alla ämnen i rätt proportioner.
5. Lösningen i koppen mikrades på full effekt, utomhus med dörren vänd mot ett öppet regnvått område. Själv stod jag 15 meter till sidan med kontakt för avstängning.
6. Efter kanske fem minuter rog jag ut strömmen. Benzoliften var fullständigt torr. Plastkoppen hade krympt i botten av hettan, men inte smält. Benzoliften var som en hård, porös kaka.

Brinntest visade att den uppförde sig som den skulle.

I praktiken bör liften bara torkas så mycket att den kan granuleras, och sen torkas klart. Det kan vara bra att röra om en gång under torkningen med, då KNO3 kristalliserar sig på ytan.
Att det är möjligt att göra detta i mikron betyder inte att det är säkert, eller att et går lika bra med större mängder. Om ni testar, kör på samma säkerhetsförordningar som för kulkvarnar (räkna med att den kommer explodera och minimera konsekvenserna för ev. explosion, ha avstängningen på långt avstånd).
Jag lyckades inte bli av med skydsglaset på insidan av dören, men ska göra det i framtiden. Ska också se om det går att täta resten av ugnen, eller köra reaktionen i ett kärl så att vid ev. explosion går de flest gaserna ut genom skyddsnätet i dörren.

Jag kan tänka mig att torkningen kan övervakas via webbkamera, ifall man vill pausa och röra om, granulera etc. CIA-krut borde kunna tillredas på samma vis. Jag her sett nånstans hur man kan montera en kamera mikrovågssäkert så den kan se direkt in i ugnen utan galler.
Golden powder och crimson powder ska testas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in