Hej, det är lite bråttom nu.
Min sambo har önskat sig en get i flera månader. Jag bor ganska bra, med skogstomt som man eventuellt skulle kunna göra om. Men vad finns det för getter som kan passa för liten yta i skogen? Vad kostar dom m.m? Foder etc? Är helt nollställd. Förresten går grisar och getter ihop på liten yta? Eller går getter och får bättre ihop?
Senast redigerad av Silltunna 2013-05-03 kl. 01:49.
Känns ändå lite gött att det är lördag....så man kan supa lite med det goiga, och ta det på alllvar typ imon.
Men behöver ändå lite koll på frågorna....
Tror du måste ha typ en lada för de blir nog kalla på vintern? Och sen är de flockdjur tror inte de klarar sig så bra själva. Tycker du ska tänka efter lite först om ditt behov av en get överväger getens behov av att inte ha med dig att göra. För du verkar inte vara en getperson utifrån vad du pratar. Du kan inte ha en get som gulledjur det är ett seriöst djur med behov du inte kan möta om du inte är professionell jordbrukare
Nu är ni väl lite väl hårda va! Kan tänka mig att skaffa en getpolare, men vad är lämpligast då? Hane_hona eller vad?
Villa ha en get på min tomt som mår bra bara....
Haha, underbar tråd!
Jag har faktiskt spånat på att skaffa en get någon gång i mitt liv, verkar vara för jävla sköna djur! Söta är de också! En killing får man för några hundringar på blocket, så de är ju inte dyra i inköp. Jag har dock funderat på om det funkar att ha bara en, eller måste man ha flera?
Och snacket om att man måste vara "professionell jordbrukare" för att ha en get är direkt skitsnack, getter klarar sig vad jag har förstått alldeles utmärkt så länge de får lite yta att springa runt och beta på, lite tillskott av foder och någonstans att komma undan väder och vind.
Nu är jag ingen expert på getter men det finns vad jag vet rätt många mindre raser som jag kan tänka mig funkar rätt bra på en mindre yta. Ex Nigerian dwarf, kinder etc http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_goat_breeds
Det borde väl inte vara svårare än att hitta någon som säljer ute på vischan nånstans (eller någon djurpark) och fråga dig vidare därifrån?
Hej, det är lite bråttom nu.
Min sambo har önskat sig en get i flera månader. Jag bor ganska bra, med skogstomt som man eventuellt skulle kunna göra om. Men vad finns det för getter som kan passa för liten yta i skogen? Vad kostar dom m.m? Foder etc? Är helt nollställd. Förresten går grisar och getter ihop på liten yta? Eller går getter och får bättre ihop?
Ev så kan du ha fester och ta betalt av folk som klappar din get, kolla med den här killen hur han gjorde tex: