• 1
  • 2
2013-05-03, 19:10
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Passar den då?
Tja, men det är en enkel match med en kaprondell och en svets.
Citera
2013-05-03, 19:18
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Tja, men det är en enkel match med en kaprondell och en svets.
Håller ram och andra prylar för kraften i en 125cc? Fast det borde det väl? 80cc har väl en 28hk och en 125cc har väl ca 40hk? Är ju bara ca 12hk skillnad?
Citera
2013-05-03, 19:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Fast det borde det väl? 80cc har väl en 28hk
80cc motorerna som är eftersökta för montering på mt5:or ligger på 15hk har jag läst nånstans och uppåt 30hk med lite portning.

Citat:
och en 125cc har väl ca 40hk?
kawasaki kx125 -05 ligger runt 30kw enligt manual, kx80 -00 har 19hk enligt wikianswers.

Citat:
Cylinderfoten lär knappast passa i blocket heller, nä glöm det.
Går att fixa, en del bygger ju om motorn på mt5:an för att ta 80cc cylinder, ett djävla jobb men de går.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-05-03 kl. 19:41.
Citera
2013-05-03, 20:08
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
80cc motorerna som är eftersökta för montering på mt5r ligger på 15hk har jag läst nånstans och uppåt 30hk med lite portning.

kawasaki kx125 -05 ligger runt 30kw enligt manual, kx80 -00 har 19hk enligt wikianswers.

Går att fixa, en del bygger ju om motorn på mt5:an för att ta 80cc cylinder, ett djävla jobb men de går.
Har en gammal broschyr från kawasaki som uppger att kawasaki kx80 från -98, har 27.6hk.
Citera
2013-05-03, 20:33
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Har en gammal broschyr från kawasaki som uppger att kawasaki kx80 från -98, har 27.6hk.
Hehe, min hade 15 hk. Men det var ju eoner sedan.
Hur går det med knäna, slår du inte i hakan?
Citera
2013-05-03, 20:56
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Hehe, min hade 15 hk. Men det var ju eoner sedan.
Hur går det med knäna, slår du inte i hakan?
nä, e bara 177cm lång så jag sitter bra =)

Min är en -00´a.

men jag tycker den ålar sig som fan på grusvägen i rullgrus, riktigt obehagligt, men kan trots det inte låta bli att vrida fullt i alla växlar haha
Citera
2013-05-04, 01:25
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
80cc motorerna som är eftersökta för montering på mt5r ligger på 15hk har jag läst nånstans och uppåt 30hk med lite portning.

är det verkligen ett så jäkla stort jobb? se till att avståndet blir rätt så att det blir rätt kompression med hjälp av en spacer (som även tar hand om bultarna så den nya cylindern passar) och efter det får man slipa upp blocket lite tills veven inte slår i (om den nu ens gör det från början).

nu antar jag att veven från 125:an går att använda i 80cc motorn? annars så borde 125:ans kolv passa på den gamla veven då är dock risken att du måste minska avståndet vilket borde bli aningen mer besvärligt...

det bästa rådet jag kan ge dej är att bara gasa tills det rasar, ska man bara leka på grusvägar så räcker en pigg 80cc mer än väl.
Citera
2013-05-04, 10:40
Medlem
Mister.Methanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
är det verkligen ett så jäkla stort jobb? se till att avståndet blir rätt så att det blir rätt kompression med hjälp av en spacer (som även tar hand om bultarna så den nya cylindern passar) och efter det får man slipa upp blocket lite tills veven inte slår i (om den nu ens gör det från början).

Eftersom frågor av typen "Var sitter tändstiftet?" är att räkna som FAQ här så skulle jag nog klassa ovanstående som fullkomligt ouppnåeligt för ~alla mopedister på FB. De som skulle gå iland med ett sådant bygge är så få att de mer eller mindre blir ett mätfel
Citera
2013-05-04, 13:12
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Håller ram och andra prylar för kraften i en 125cc?
Motorns kraft står faktiskt för en överraskande liten del av belastningen på hojen. Bara för att ta ett ganska tydligt exempel så kan du få stopp på hojen från valfri hastighet betydligt snabbare än du kan accelerera till den farten, alltså hanterar bromsarna mer kraft än motorn ger.

Normal körning & hopp i ojämn terräng belastar ramen mer än vad motoreffekten gör. En dålig landning så stötdämparna bottnar bör vara det som utan någon som helst konkurrens ger högst belastning på hela hojen - det är riktigt brutalt.
Citera
2013-05-04, 14:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Bara för att ta ett ganska tydligt exempel så kan du få stopp på hojen från valfri hastighet betydligt snabbare än du kan accelerera till den farten, alltså hanterar bromsarna mer kraft än motorn ger.
Det är nåt jag funderat lite på, bromsar jag hårt med frambromsen på min mt5:a så gör jag antingen en svart rand eller lyfter på bakhjulet :/ men tar man mt5:an som exempel så finns det ju dom som slängt på mtx80 motor, den passar rakt på med en smärre modifiering av 1 motorfäste och sen 110cc trimcylinder på det och ramen verkar hålla.
Citera
2013-05-04, 16:44
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Motorns kraft står faktiskt för en överraskande liten del av belastningen på hojen. Bara för att ta ett ganska tydligt exempel så kan du få stopp på hojen från valfri hastighet betydligt snabbare än du kan accelerera till den farten, alltså hanterar bromsarna mer kraft än motorn ger.

Normal körning & hopp i ojämn terräng belastar ramen mer än vad motoreffekten gör. En dålig landning så stötdämparna bottnar bör vara det som utan någon som helst konkurrens ger högst belastning på hela hojen - det är riktigt brutalt.
Aha.

Fick reda på igår att bakfjädern var tydligen en "4.7" som den tydligen hette, och skulle väl hålla för en 50kg eller nåt. Jag väger 79kg just nu så den sjunker ju ihop en aning när jag sätter mig på den.

Men det skulle visst finnas en "5.4"-fjäder att montera, som skulle palla en 70kg eller så.

Frågan är då, finns det motsvarande för framgaffeln? Så att inte den bottnar medan baken inte gör det, vid ett hopp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in