2013-05-02, 22:32
Medlem
I höstas ruttnade jag totalt på mitt dåvarande jobb. Började söka nytt lite överallt. Sökte även en utbildning. Fick ett jobb till slut. Det nya jobbet är stressigt men ändå bra. Väldigt schyssta arbetskamrater och jättebra chef. Normalt sett skulla jag nog jobba där i 5-10 år innan jag byter eller klättrar internt. Men nu är det så att jag även kom in på utbildningen, som börjar i december. Och den tänker jag ta.

Jag tror uppsägningstiden är 2 månader. Ska jag vänta till sista möjliga dag eller säga till direkt efter sommaren? Eller redan nu? Jag kommer ändå bli tvungen att lära upp min efterträdare. Jag vill heller inte åka på massa, för dem, kostsamma utbildningar som jag inte kommer ha nytta av efter detta är över. Men hur förklarar jag detta?

Trolla inte, jag försöker minimera skadan för dem genom att ge chefen gott om tid att hitta en ersättare samt lära upp denne. Själv spelar det ingen större roll bara jag inte blir utkickad allt för långt i förväg. Jag har dåligt samvete över detta.
Citera
2013-05-02, 22:44
Medlem
Tala om det för chefen så fort som möjligt. Om du är fast anställd har du även rätt att söka tjänstledigt den tid du studerar.
Citera
2013-05-03, 10:37
Medlem
Uppsägningstiden är bara 1 månad.

Jag skulle vänta tills sista dagen. Upplärningen är ju inte ditt problem, utan chefens....även om han är bra.

Sen kan ju ärlighet vara långt. Efter utbildningen kanske du inte har jobb direkt, men har du varit ärlig så har du ju ett Ess i skjortärmen när du vill ha extraarbete

//Shish
Senast redigerad av Shishkabobby 2013-05-03 kl. 10:40.
Citera
2013-05-03, 11:32
Medlem
Av moralsynpunkt bör du berätta för din chef ganska snart, men det är maj nu vilket betyder att det är mer än ett halvår kvar. (får man verkligen besked så tidigt?!), förutsatt att det inte finns något som gör att du skulle kunna bli friställd innan du ska studera. Ta också en extra titt på ditt anställningsavtal så att du inte har tre månaders uppsägningstid istället för 2, vore ju ganska jobbigt om du räknar på två månader och det egentligen är tre...

Tycker att du också ska tala om för din chef hur mycket du tycker om jobbet
Citera
2013-05-03, 14:49
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Jag hade väntat tills det är runt tre månader kvar tills jag hade slutat. Tillräckligt lång tid för att vara "schyst" om du nu vill det så de kan hitta någon annan, men samtidigt tillräckligt kort för din del.
Citera
2013-05-03, 20:19
Medlem
Tack för era svar. Jag tror jag ska säga till rätt så snart. Måste bara komma på ett sätt att förmedla känslan att jag kommer göra mitt bästa tiden ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in