2013-05-02, 19:08
Medlem
Efter inrådan och FB forumanalys har jag kommit fram till följande ekonomiska form för mina överblivna slantar:

67% av sparandet på ISK delat enligt följande:
50% Avanza Zero
50% Random spännande aktier med bra utdelning
33% av sparandet på Marginalen Högräntekonto (3.1% att kvitta mot bolånen då jag inte amorterar)

Ingen amortering på bolån (vilka är ca 30% av uppskattat försäljningsvärdet på huset & 60% av taxeringsvärdet)
- anledningen är att ha stort rörelsekapital om nåt händer med min inkomst eller annan oförutsägbar anledning.
Inpytsning av 12k/år i pensionsspar
Eftersom jag har statlig/värnskatt - Men jag inser risken med att privat pensionsspar kan påverka allmän pension om 20 år, fast då kommer sannolikt tjänstepensionen att vara lika illa.. alltså politiska beslut man inte kan skydda sig ifrån..
Kommentarer till denna plan? - känns lite Svensson men är man snål, girig & feg så hittar jag inte en bättre lösning.
Tacksam för kommentarer
Senast redigerad av herr.konkel 2013-05-02 kl. 19:11.
Citera
2013-05-02, 19:16
Medlem
Även om du motiverar bristen på amortering med att du vill ha pengar att röra dig med om något oväntat skulle ske, så skulle jag ändå hellre amortera istället för att lägga det hos banken. Att kunna betala av sitt hus så att det är helt obelånat är ju också en enorm säkerhet. Då har du din bostad garanterad oavsett vad som händer. Jag antar att du får A-kassa vid arbetslöshet, så då skulle du inte behöva de ihopsparade pengarna. Och skulle du behöva en större summa pengar till något annat så skulle det lånet inte vara svårt att få från banken om din bostad är helt lånefri.
Citera
2013-05-02, 19:20
Medlem
alltså, fan vad korkat att inte amortera.

Sy in det i din plan så ser det bra ut, du kan väl förbättra "spännande AB på börsen som ser spännande ut" och faktiskt analysera bolagen du väljer att investera i, det ger dig bättre förutsättningar för att lyckas.
Citera
2013-05-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ActiveBiz

Sy in det i din plan så ser det bra ut, du kan väl förbättra "spännande AB på börsen som ser spännande ut" och faktiskt analysera bolagen du väljer att investera i, det ger dig bättre förutsättningar för att lyckas.

Det är inte korkat att inte amortera när kapital är så förbannat billigt som nu. Vad lever du i för värld? (Dock borde TS kanske placera sina pengar lite annorlunda)

Förövrigt TS så är ditt "sparande" ganska tråkigt och inget man blir rik på men jag antar att det inte är ditt mål. Jag tycker ditt upplägg verkar vettigt i och med att du antagligen är väldigt riskavert. Vill du ha bättre avkastning får du ta mer risker och det tror jag inte att du vill.

Edit: Köp mark! Låg risk/begränsad resurs + att det ger avkastning. Om allt skulle gå åt pipan ekonomiskt i världen så kan du alltid bli självförsörjande.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2013-05-02 kl. 19:49.
Citera
2013-05-02, 19:45
Medlem
Tack för input!

Är det fel att spara med samma totala ränteplus i säkert räntespar som amortering (är det inte nollsummespel)?
Den enda skillnaden är att pengarna har mitt namn om nu någon banktjänsteman skulle få för sig att mitt hus inte är värt så mycket som annan tjänsteman tyckte.. - alltså lite av oberoende..

Dumpar banken mitt huspris så "tuff luck" för dom om jag har stora lån i deras bank, eller tänker jag fel?

Vad gäller
Citat:
"spännande AB på börsen som ser spännande ut"
så trodde jag det var naturligt i min post att jag lämnar så lite åt slumpen jag kan...
Jag pumpar pengar i fyra saker:
1) 12k pensionsspar för att bli kvitt värnskatten
2) AZ för jag litar på Sverige
3) Räntespar för jag har visst behov av god sömn
4) Aktier med goda möjligheter men med en smula större risk (typ nanoteknik (eller QM-datorer som jag tror fullständigt vänder upp marknaden inom 15 år..))
Citera
2013-05-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ActiveBiz

Vilken planet bor du på?
TS har ett positivt netto på att inte amortera utan spara istället...
Citera
2013-05-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Det är inte korkat att inte amortera när kapital är så förbannat billigt som nu. Vad lever du i för värld? (Dock borde TS kanske placera sina pengar lite annorlunda)

Förövrigt TS så är ditt "sparande" ganska tråkigt och inget man blir rik på men jag antar att det inte är ditt mål. Jag tycker ditt upplägg verkar vettigt i och med att du antagligen är väldigt riskavert. Vill du ha bättre avkastning får du ta mer risker och det tror jag inte att du vill.
Tack - precis så jag ser det - och visst är jag trist och tråkig men jag har lärt mig i den hårda skolan.

Kommentarer på en lite mer riskbaserad modell mottages tacksamt

Ang
Citat:

Jag skulle gärna vilja ha lite mer belägg bakom detta uttalande.
Med nuvarande och given penningpolitik så förstår jag inte kommentaren men vill gärna lära mig.
Citera
2013-05-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Vilken planet bor du på?

Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek

Edit: Köp mark! Låg risk/begränsad resurs + att det ger avkastning. Om allt skulle gå åt pipan ekonomiskt i världen så kan du alltid bli självförsörjande.

Jorden.
Det var ett jävligt snabbt inlägg från min sida, och jag tänkte inte på aktuell ränta osv, men om det är som ni båda säger så, TS amortera inte.

Det är något jag lärt mig att man ska göra.. tiden är väl inte densamme som när man fick lära sig det...
Citera
2013-05-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Vilken planet bor du på?
Ja, så ser det ut.
dock fick jag tjafsa med banken att få amorteringsfritt..
Jag visade siffrorna men dom ville inte sänka bolånen/höja min sparränta så jag
fick dela konton(lån i ena och spar i andra).. - därmed går jag går plus efter skatt.

vad jag inte fattar att dom pengar jag tjänar borde bankerna kunnat sno åt sig.
Citera
2013-05-02, 20:15
Medlem
Köpa mark var?
Sverige, Portugal eller uganda?

Hur köper man mark? - tycker nämligen att det är en utomordentligt god idé
Citera
2013-05-02, 20:37
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Efter inrådan och FB forumanalys har jag kommit fram till följande ekonomiska form för mina överblivna slantar:

67% av sparandet på ISK delat enligt följande:
50% Avanza Zero
50% Random spännande aktier med bra utdelning
Om Aktierna du köper är svenska skulle det nog passat att styckat upp fonddelen i några utländska index istället. Alt. välja spännande utländska aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in