2013-05-02, 18:36
Medlem
Hej,
Jag undrar hur långt turbomätaren ska gå på en Saab 9-5 Aero -00, min stannar ca. 3-4 mm innan det röda området, är det normalt?

Den är original.

Mvh
Citera
2013-05-02, 18:50
Medlem
Brukar stanna nästan precis i början på det röda om jag minns rätt.
Citera
2013-05-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -gudN
Brukar stanna nästan precis i början på det röda om jag minns rätt.
Okej

Förresten, hur högt laddtryck ska det vara i dem original? (I bar alltså)
Citera
2013-05-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saabturbopower
Okej

0.45bar när dem är original
Citera
2013-05-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saabturbopower
Okej

Citat:
Ursprungligen postat av TT-Supra
0.45bar när dem är original

Nix, det är betydligt högre maximalt laddtryck på en original 9-5 Aero -00. Minns inte exakt nu men det torde ligga runt 1,1 bar vid vissa förhållanden.

Saken är den att motorns styrsystem jobbar efter begärt moment, och enkelt förklarat så kan då styrsystemet beställa i princip vilket laddtryck som helst för att motorn ska leverera det begära vridmomentet (vilket då ska vara ett i programmet godkänt vridmoment på aktuell lastpunkt och vid aktuella förhållanden) Och om det då en viss dag med vissa ambienta väderförhållanden krävs 0,9 bar för att nå begärt moment så laddar den 0,9 bar. Om det en annan dag krävs 1,2 bar så laddar den 1,2 bar.

Däremot har vi något som kallas "grundladdtryck" vilket är vad laddtrycket blir om man kopplar bort den elektroniska styrningen så att det bara är fjäderförspänningen i acktuatorn på turbon som bestämmer. Det trycket brukar ligga på 0,45 bar +/- 0,05 bar.

Att notera är att på 9-5 så är det inte laddtrycket som visas på den sk. "laddtrycksmätaren" i instrumentpanelen.
Citera
2013-05-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nix, det är betydligt högre maximalt laddtryck på en original 9-5 Aero -00. Minns inte exakt nu men det torde ligga runt 1,1 bar vid vissa förhållanden.

Saken är den att motorns styrsystem jobbar efter begärt moment, och enkelt förklarat så kan då styrsystemet beställa i princip vilket laddtryck som helst för att motorn ska leverera det begära vridmomentet (vilket då ska vara ett i programmet godkänt vridmoment på aktuell lastpunkt och vid aktuella förhållanden) Och om det då en viss dag med vissa ambienta väderförhållanden krävs 0,9 bar för att nå begärt moment så laddar den 0,9 bar. Om det en annan dag krävs 1,2 bar så laddar den 1,2 bar.

Däremot har vi något som kallas "grundladdtryck" vilket är vad laddtrycket blir om man kopplar bort den elektroniska styrningen så att det bara är fjäderförspänningen i acktuatorn på turbon som bestämmer. Det trycket brukar ligga på 0,45 bar +/- 0,05 bar.

Att notera är att på 9-5 så är det inte laddtrycket som visas på den sk. "laddtrycksmätaren" i instrumentpanelen.

Du har så rätt så, minns nu att WG är förinställt på grundvärdet 0.45bar. Det var där ifrån jag fick siffran.
Citera
2013-05-03, 12:56
Medlem
Jag körde ett par vändor med min 9-5 aero med plottning av laddtryck via odb2 en gång i tiden, några millimeter in på det röda motsvarade ca 1,1 bar. Men som Dr Tinnitus säger så varierar det lite på väderförhållanden etc.

Det jag däremot är intresserad av är vad laddtrycksmätaren egentligen har för "input"? Nångon menade massflöde, men tycker inte det stämmer då den går upp till atmosfärstryck med motorn avstängd (gränsen mellan vitt och gult = "0 bar" laddtryck = 1 atm). Luftflödet borde ju då vara noll. Motorbromsar man går trycket således lägre än vid avstängd motor, så nån form av tryck måste den ju rimligtvis mäta.

Luftdensitet kanske, och beräkna laddtryck därifrån?
Citera
2013-05-03, 14:03
Medlem
Echonators avatar
Mätaren visar rent krasst den mängd (massa) luft som motorn drar i sig. Mätaren visas utefter ett fiktivt indexvärde som baseras på en hel drös parametrar som har med luftflöde att göra. Men i grund och botten så visar mätaren den momentana luftförbrukningen.

Som herr öronpip nämnde så jobbar T7 med begärt moment. Detta gör att systemet begär ett visst moment vid ett visst läge på gaspedalen. Systemet vet då hur mycket soppa som kommer behövas och hur mycket luft som krävs. Om luften är kall har den lägre densitet och det behövs då lägre tryck för att få in begärd luftmassa i motorn jämfört med varm luft. Detta gör att bilar med T5 (som arbetar efter tryck) kan upplevas som slöare vid varmt väder eftersom att systemet alltid mosar på med samma tryck oavsett luftens densitet.
Citera
2013-05-03, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Echonator
Mätaren visar rent krasst den mängd (massa) luft som motorn drar i sig. Mätaren visas utefter ett fiktivt indexvärde som baseras på en hel drös parametrar som har med luftflöde att göra. Men i grund och botten så visar mätaren den momentana luftförbrukningen.

Som herr öronpip nämnde så jobbar T7 med begärt moment. Detta gör att systemet begär ett visst moment vid ett visst läge på gaspedalen. Systemet vet då hur mycket soppa som kommer behövas och hur mycket luft som krävs. Om luften är kall har den lägre densitet och det behövs då lägre tryck för att få in begärd luftmassa i motorn jämfört med varm luft. Detta gör att bilar med T5 (som arbetar efter tryck) kan upplevas som slöare vid varmt väder eftersom att systemet alltid mosar på med samma tryck oavsett luftens densitet.

Låter fullt logiskt, men det jag inte är med på är varför mätaren då går upp till 1 atm(slutet på vita) när motorn är avstängd, för att när man startar motorn gå ned till undertryck (det vita på mätaren, eftersom den går som sugmotor på tomgång).
Citera
2013-05-03, 23:13
Medlem
Echonators avatar
Jag vet inte hur det funkar på T7, men iom att mätaren är elektroniskt styrd så har man nog enbart att efterlikna nålen på gamla T5-bilar.

På T5 som presenterar MAP är ju 0 bars turbotryck egentligen 1 bars lufttryck. MAP-sensorn ger fuelcut vid 1,54 bar iom att den inte kan mäta mer. MAP-sensorn mäter egentligen 2,54 bar, men iom att 0 bar = vakum och 1 bar = normalt atmosfärstryck och därför 0 bars överladdning. Nålen visar ju som sagt MAP och iom att MAP kan vara både positivt och negativt blir det naturligt att man utgår från att neutralt är vertikalt.

Så antagligen har man rent estetiskt valt att efterlikna nålen i T5-bilar.
Citera
2013-05-04, 21:45
Medlem
Citat:

Det där är nog det bästa svaret jag fått och kommer få, att man rent programmeringsmässigt har gjort så att mätaren visar atmosfärstryck när det är noll luftflöde.
Citera
2013-05-04, 22:51
Medlem
Citat:

Korrekt 1

Citat:
Jag vet inte hur det funkar på T7, men iom att mätaren är elektroniskt styrd så har man nog enbart att efterlikna nålen på gamla T5-bilar.

På T5 som presenterar MAP är ju 0 bars turbotryck egentligen 1 bars lufttryck. MAP-sensorn ger fuelcut vid 1,54 bar iom att den inte kan mäta mer. MAP-sensorn mäter egentligen 2,54 bar, men iom att 0 bar = vakum och 1 bar = normalt atmosfärstryck och därför 0 bars överladdning. Nålen visar ju som sagt MAP och iom att MAP kan vara både positivt och negativt blir det naturligt att man utgår från att neutralt är vertikalt.

Korrekt 2
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in