2013-05-02, 16:31
Medlem
Hejsan. jag ska snart starta en utbilding 10 mil ifrån min hemort. Jag har inte råd med ny bil och kom att tänka på en lösning jag först vill veta om de är en bra ide. Eftersom jag har en volvo 464-313 Gl tror de är 108hk(läste på en annan på blocket) står dock 80.0 EG på regbeviset om de säger något? Iaf, den drar nära 1 liter milen o jag tycker de är för mycket. Jag kom att tänka på min förra bil jag köpte ( en peugoet) att jag körde med en söndrig tändkabel i ca 3 månader och hade då sämre effekt eftersom den inte gick på alla cylindrar, men de funkade ju. Fick de åtgärdat för en vän upptäckte det sen. Jag GISSAR på att de då drack mindre i bensin. Så min fråga är.. skulle jag kunna ta väck en tändkabel o köra på färre cylindrar o på så sätt minska bensinförbrukningen under mina långa färder? O kanske måste jag då isåfall skifta vilken cylinder jag pauser med jämna mellanrum så de inte slits på en o samma för mycket och för länge? Kanske är de att riskera för mycket? Finns det isåfall bättre alternativ, tänk dock på att jag inte kan skaffa en annan än denna jag redan har. Tacksam för svar.
/Jonas
Citera
2013-05-02, 16:42
Medlem
Nej den kommer inte dra mindre utan snarare mer bransle om du tar bort en tandkabel.
Bilfabrikanterna har nog redan "tankt pa det" om det vore sa enkelt att minska bransleforbrukningen

Gammal Volvo gillar bransle...sa ar det bara.
Kop en liten diesel om du ska pendla sa langt ar mitt rad. Du bor kunna hitta en duglig for runt en tia om du letar lite.

MvH
Peller
Citera
2013-05-02, 16:47
Medlem
Klart du kan men det ligger stor risk att det pumpas ut bränsle och luft i avgassystemet från den cylinder som inte tänder. När det pumpas ut i avgassystemet, förutom att katalystorn inte kommer att kunna rena NOx så finns också en risk att denna luft tillför syre till oförbränt bränsle från andra cylindrar, vilket kan leda till mycket höga avgastemperaturer. Dessutom sitter spridaren fortfarande kvar trots att du tar bort tändkabeln. Så den kommer spruta lika mycket bensin ändå. Isåfall får du ta bort kontakten till spridaren om du vill minska bränsleförbrukningen. Lambda sonden kommer dessutom att notera luftöverskottet och styrsystemet kommer öka bränsleflödet hos de tre kvarvarande spridarna.

Inget att rekomendera med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in