2013-05-02, 16:26
Medlem
Pasiphaes avatar
jag har tänkt mycket på sista tiden att jag köper mycket skit "bara för att det är billigt". kan man inte få ut detta i en formel på något sätt? jag vill:

sätta in en varas pris och hur lycklig jag blir av den varan på en skala mellan 1-10

sedan vill jag få ut en siffra mellan 1-100 av detta. och t.ex allting under 85 ska jag inte köpa.

någon som kan hjälpa mig att skapa den formeln?
Senast redigerad av Pasiphae 2013-05-02 kl. 16:29.
Citera
2013-05-02, 16:33
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
jag har tänkt mycket på sista tiden att jag köper mycket skit "bara för att det är billigt". kan man inte få ut detta i en formel på något sätt? jag vill:

sätta in en varas pris och hur lycklig jag blir av den varan på en skala mellan 1-10

sedan vill jag få ut en siffra mellan 1-100 av detta. och t.ex allting under 85 ska jag inte köpa.

Tja, lycka per krona är väl bra i sådana fall. Notera att du inte löser problemet, du bara flyttar det till din uppfattning om hur mycket lycka en vara ger. Det kan förstås vara lättare att skapa sig en ordentlig uppfattning då.
Citera
2013-05-02, 16:38
Medlem
Pasiphaes avatar
Men om jag tar lycka per krona får jag ju inte ut det i mellan 1-100. Hur ser formeln ut för det?
Citera
2013-05-02, 16:55
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Men om jag tar lycka per krona får jag ju inte ut det i mellan 1-100. Hur ser formeln ut för det?

Det går inte att ta fram någon formel för något så subjektivt. Själv skulle jag döda för att få åka ut i rymden, för det hade gett mig oändligt med lycka, medan andra skulle döda för att slippa åka ut i rymden, för det hade gett dem oändlig med olycka. När jag är ute och vandrar i öknen i 50 grader så skulle jag bli oändligt lycklig om jag hittade en oas fylld av kall kolsyrad cola, medan jag för tillfället inte skulle ge en krona för en burk cola.

Vill du ha ut ditt svar i ett intervall 1-100 så finns det två metoder:
1: Om du har en maximal möjlig mängd lycka som någonting kan ge, så kan du ta ut hur mycket procent av denna potentiellt maximala lycka som en viss sak ger dig.
2: Om du inte har en maximal möjlig mängd lycka får du skapa en form av logaritmisk funktion, som växer mot ett ändligt värde då invärdet går mot oändligheten.
Citera
2013-05-02, 17:07
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det går inte att ta fram någon formel för något så subjektivt. Själv skulle jag döda för att få åka ut i rymden, för det hade gett mig oändligt med lycka, medan andra skulle döda för att slippa åka ut i rymden, för det hade gett dem oändlig med olycka. När jag är ute och vandrar i öknen i 50 grader så skulle jag bli oändligt lycklig om jag hittade en oas fylld av kall kolsyrad cola, medan jag för tillfället inte skulle ge en krona för en burk cola.

Vill du ha ut ditt svar i ett intervall 1-100 så finns det två metoder:
1: Om du har en maximal möjlig mängd lycka som någonting kan ge, så kan du ta ut hur mycket procent av denna potentiellt maximala lycka som en viss sak ger dig.
2: Om du inte har en maximal möjlig mängd lycka får du skapa en form av logaritmisk funktion, som växer mot ett ändligt värde då invärdet går mot oändligheten.

Vad blir formeln för 1?
Citera
2013-05-02, 17:31
Medlem
Finns en metod som heter random forest: http://en.wikipedia.org/wiki/Random_forest

Det krävs dock att du kategoriserar olika människors preferenser hos en stor mängd data. Olika människor kan sedan kategoriseras i grupper, där man utifrån vissa givna attribut kan skatta sannolikheten för att en viss produkt som finns i dessa träd inbringar större lycka framför något annat. Jag tänker dock inte sitta och göra detta nu för din skull då det tar sin lilla tid och jag är inte jätteinsatt, men försök gärna och publicera sedan resultatet.
Citera
2013-05-02, 18:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Vad är enheten för lycka?
Citera
2013-05-02, 19:11
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Vad är meriten för att få ut det i just 1-100? Du kan ju ta 100-99e^(-(lycka/krona)/(önskad lycka per krona)) om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in