• 1
  • 2
2013-05-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag var hög dagligen under några år och inte f-n lånade jag några pengar eller prylar av andra. Åt mat och duschade varje dag. Om någon frågade mig om jag hade tagit något svarade jag sanningsenligt. Men, visst. Dom flesta missbrukare kan vara djävligt tärande på andra.

Det kanske bara är en viss typ av människor som blir så. Jag var inte heller någon "tiggare", då jag mestadels missbrukade amfetamin och därför hade råd med mat och liknande då det väl behövdes. Men hade många runtom som inte skämdes för att tigga både de ena o andra.
Citera
2013-05-02, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag bodde ett tag i ett hyreshus där det fanns många missbrukare. De kom alltid och knackade på våra dörrar och frågade om både det ena och det andra, om vi hade pengar att låna ut, om vi hade toapapper, socker, rengöringsmedel och det ena med det andra.

Är det verkligen Ok i era ögon att man springer och tigger av grannarna på det sättet? Vore det inte bättre om missbrukarna lärde sig ta tag i sina egna liv, inte köpa brännvin, knark och cigaretter för alla pengar. Visst har man som människa empati och vill hjälpa, men det känns som att missbrukare aldrig får nog hur mycket man än ger dem. De är som bottenlösa hål.. hur mycket man än fyller hålet med så är det aldrig tillräckligt.

Jag kan tillägga att jag själv haft en del problem med alkoholen, men jag tiggde aldrig eller utnyttjade andra. Det var jag för stolt för.

Jag tycker inte det är ok att tigga sådär. Hade aldrig gett något, det händer t.ex. när jag ser en stackars hemlös man på stan som letar cigg fimpar att jag bjuder på några cigaretter eller liknande men aldrig att jag ger något till någon som tigger som en hund.

Bara för att dom är efterblivna och köper droger för alla sina pengar så ska väl inte du betala för annat som dom sen inte har råd med eller hur?
Citera
2013-05-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag bodde ett tag i ett hyreshus där det fanns många missbrukare. De kom alltid och knackade på våra dörrar och frågade om både det ena och det andra, om vi hade pengar att låna ut, om vi hade toapapper, socker, rengöringsmedel och det ena med det andra.

Är det verkligen Ok i era ögon att man springer och tigger av grannarna på det sättet? Vore det inte bättre om missbrukarna lärde sig ta tag i sina egna liv, inte köpa brännvin, knark och cigaretter för alla pengar. Visst har man som människa empati och vill hjälpa, men det känns som att missbrukare aldrig får nog hur mycket man än ger dem. De är som bottenlösa hål.. hur mycket man än fyller hålet med så är det aldrig tillräckligt.

Jag kan tillägga att jag själv haft en del problem med alkoholen, men jag tiggde aldrig eller utnyttjade andra. Det var jag för stolt för.

Samma regler ska gälla för den som missbrukar, brukar eller är nykter. Svaga människor kan ibland behöva hjälp oavsett om de missbrukar eller ej, då anser jag det vara en fin gärning att hjälpa dem.

MEN tiggeri är fan aldrig ok. Det känns som att jag hellre hade outat mig själv som sprutmissbrukare (hypotetiskt, jag använder inte nålar) än att gå till grannen och tigga om pengar/toapapper...

Eller ok, om det händer en gång att man går till grannen och ber att få LÅNA något och att man sedan gör rätt för sig, då anser jag snarare att det får en positiv inverkan på grannsämjan etc.

Men att mer eller mindre systematiskt utnyttja andra människors godhet är aldrig ok, vare sig man knarkar eller inte.

Man får inga särskilda rättigheter eller "tyck synd om mig poäng" bara för att man knarkar. Däremot så är många missbrukare i grunden trasiga själar som faktiskt mår bra av lite hjälp. Det är en svår avvägning som du måste göra själv.

Men hjälp dem inte för att de är missbrukare och "behöver det". Hjälp dem i sådana fall för att de är människor som behöver hjälp. En människa kan ju naturligt bli i akut behov av toapapper (själv har jag framförhållning men det kan nog även hända den bästa...) eller något liknande, sockret är slut ja vafan som.

Men det är verkligen inte din skyldighet att systematiskt förse dina missbrukande grannar med vare sig dagligvaror eller pengar. Jag förstår att man gärna vill hjälpa den som har det svårt men akta dig för att bli utnyttjad.

Sedan så anser jag att man när det gäller vissa typer av personer aldrig ska tala om lån, var uppriktig med att det är välgörenhet om du inte VET att de kommer betala tillbaka. Om jag skulle "låna" ut cash till en missbrukare skulle jag aldrig förvänta mig att få tillbaka dem, inte ens att personen skulle minnas "lånet" när mina pengar väl använts för att fylla missbrukarens blod med favoritsubstansen.

Nej jag tycker folk får styra sina liv, men likt idioten som skyller sina misstag på alkohol ogillar jag människor som skyller på droger. Som vuxen har man faktiskt ett ansvar för sig själv!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in