2013-05-02, 02:26
Medlem
sven33s avatar
Går ganska ofta in på användares profiler när jag tex väntar på ett svar eller bara är nyfiken. Något jag har märkt är att 8 gånger av 10 har användare aktiviteten "Tittar på startsidan Flashback Forum" vilket jag inte kan förstå. Antingen befinner man ju sig inne i en tråd, inne i ett delforum, i nya/aktuella ämnen eller i mina citerade inlägg (när man inte skriver ett nytt inlägg). Själv är jag i stort sett aldrig på startsidan.

Så vad håller ni andra på med egentligen när ni sitter och uppdaterar startsidan? Hur ser era Flashbackvanor ut?

Min observation verkar gälla erfarna användare i samma utsträckning som nytillkomna så där ligger ingen förklaring.
Citera
2013-05-02, 02:35
Medlem
robomans avatar
När jag gick in på min egen profil tidigare idag såg jag att det stod att jag tittar på startsidan. Inte helt sant, men jag antar att det har något att göra med att jag surfar osynligt. Andra användare kan väl inte se alls vad jag gör?

Man kan kanske tänka sig att användare går in på startsidan till att börja med, för att sedan öppna allt de vill kolla vidare i nya flikar. Så gör jag nog i alla fall.
Först öppnar jag startsidan, sedan klickar jag i nya flikar upp Film, Litteratur, Radio, TV-serier, Ekologi, Evolutionsbiologi och Klimat. Sedan är det bara att börja kolla om något hänt i dem också.
Citera
Medlem
meganegerdases avatar
Hmm.. kan väl vara så att man har startsidan uppe och har flikat in sig på Nya ämnen, aktuella ämnen etc. Då kanske startsidan är den aktivitet som visas, trots att man har annat igång också?
Citera
Medlem
Torps avatar
Ibland när jag är "färdig för stunden" med flashback så brukar jag trycka på headern för att komma till startsidan. Detta är ett betéende som jag praktiserar på de flesta websidor. Antar att det känns bra att "börja från början" igen när man går tillbaka till fliken eller något
Citera
2013-05-02, 02:40
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
När jag gick in på min egen profil tidigare idag såg jag att det stod att jag tittar på startsidan. Inte helt sant, men jag antar att det har något att göra med att jag surfar osynligt. Andra användare kan väl inte se alls vad jag gör?

Man kan kanske tänka sig att användare går in på startsidan till att börja med, för att sedan öppna allt de vill kolla vidare i nya flikar. Så gör jag nog i alla fall.
Först öppnar jag startsidan, sedan klickar jag i nya flikar upp Film, Litteratur, Radio, TV-serier, Ekologi, Evolutionsbiologi och Klimat. Sedan är det bara att börja kolla om något hänt i dem också.

Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Hmm.. kan väl vara så att man har startsidan uppe och har flikat in sig på Nya ämnen, aktuella ämnen etc. Då kanske startsidan är den aktivitet som visas, trots att man har annat igång också?

Jo men när ni tar upp nya flikar visas den senaste som er status inom någon sekund, detta har jag själv provat så det är ingen förklaring. Är du osynlig så kan jag inte se någonting.
Citera
2013-05-02, 02:49
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman

Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase

Nu när ni säger det märker jag att det verkar vara en bugg. När jag går in på startsidan kommer det upp som aktivitet trots att jag stänger ned den och går in på andra trådar (tiden uppdateras också). Den ändras när jag skriver ett inlägg men så fort jag är klar står det att jag befinner på på startsidan trots att jag inte ens har en sådan flik uppe. Jag har trots det flera gånger sett att man befinner sig i en tråd eller tex på aktuella ämnen så detta är kanske en ny bugg?
Citera
2013-05-02, 02:59
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Nu när ni säger det märker jag att det verkar vara en bugg. När jag går in på startsidan kommer det upp som aktivitet trots att jag stänger ned den och går in på andra trådar (tiden uppdateras också). Den ändras när jag skriver ett inlägg men så fort jag är klar står det att jag befinner på på startsidan trots att jag inte ens har en sådan flik uppe. Jag har trots det flera gånger sett att man befinner sig i en tråd eller tex på aktuella ämnen så detta är kanske en ny bugg?
Hör efter i Nya forumbuggtråden vetja: https://www.flashback.org/t979916 (om det nu är något att bry sig om)
Citera
2013-05-02, 08:17
Medlem
RutSvenssons avatar
Visst räknas Aktuella Ämnen och Nya Ämnen som "tittar på startsidan"?
Citera
2013-05-02, 10:46
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson
Visst räknas Aktuella Ämnen och Nya Ämnen som "tittar på startsidan"?
Ja, det verkar så. Detsamma om man kollar på någons (i alla fall sin egen) profil. Och även om man är inne i något forum, men inte läser en specifik tråd.

Ganska mycket aktivitet på forumet innebär alltså att man är på "startsidan".
Citera
2013-05-02, 11:16
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Ja, det verkar så. Detsamma om man kollar på någons (i alla fall sin egen) profil. Och även om man är inne i något forum, men inte läser en specifik tråd.

Ganska mycket aktivitet på forumet innebär alltså att man är på "startsidan".
Så om jag tolkar detta rätt så är det enda som syns egentligen att man klickat på en specifik tråd...? Allt annat räknas som "startsidoaktivitet"?
Citera
2013-05-02, 11:19
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Så om jag tolkar detta rätt så är det enda som syns egentligen att man klickat på en specifik tråd...? Allt annat räknas som "startsidoaktivitet"?
PM-aktivitet syns också. Det är möjligt att det finns annat som också är en "egen aktivitet", jag gjorde ingen djupare undersökning.

Och till sist kanske det ser annorlunda ut för mig då jag är moderator, detta får någon icke-moderator (eller någon mer insatt) kolla. Jag tror inte det dock.
Citera
2013-05-02, 11:22
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
PM-aktivitet syns också. Det är möjligt att det finns annat som också är en "egen aktivitet", jag gjorde ingen djupare undersökning.

Och till sist kanske det ser annorlunda ut för mig då jag är moderator, detta får någon icke-moderator (eller någon mer insatt) kolla. Jag tror inte det dock.
Det har jag aldrig sett. Står det bara att man "läser PM"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in