Jag har idag 31 000 i månaden före skatt och bor i Stockholm. Har varit anställd på min nuvarande arbetsplats i 6 månader och har en tillsvidareanställning. Ligger i funderingar kring att köpa någonting eget och vet att jag kommer kunna få fram ungefär 425 000 kronor i handpenning när jag väl ska köpa bostadsrätten. Dock är det lite svårt att börja ta fram ett lånelöfte med en summa när jag inte vet hur långt banken kommer att sträcka sig. Att fråga banken om hur mycket dom kan tänka sig att låna ut är typ värdelöst eftersom dom säkerligen inte kommer berätta exakt hur mycket dom som max kan tänka sig att låna ut utan istället alltid säger "Ange hur mycket pengar du vill ha lånelöfte för".
Men om vi säger att månadsavgiften på bostadsrätten ser ut såhär, hur mycket kommer jag då få låna om månadsavgiften är någon av följande? Skulle gärna vilja komma upp i 2,5 miljoner om avgiften är under 2000 kr / månad men det kanske är lite väl optimistiskt?
3000 kr / månad
2500 kr / månad
2000 kr / månad
1500 kr / månad
Kommer såklart prata med banken så snart jag fått min handpenning men spänningen är olidlig och jag vill ha svar på min fråga redan nu