• 1
  • 2
2013-04-30, 17:39
Medlem
Hur har du fått tag på lägenheten? Och 4000 för en etta?! Vart bor du? Centrala stockholm?

Fortsätt leta ny lägenhet, det är ju så att man får svindel över det där priset! Säg inte att det är en källarskrubb med kokvrå också...

Hur som, här hittar du bostadsbidragskalkylen: http://www.forsakringskassan.se/priv...er/hjalp_hyran Tyvärr tror jag att du tjänar för mycket för bidrag dock, både när det gäller bostadsbidrag och soc.

Men här har du en liten men strikt budget:
4000kr - hyra
300kr - el
55kr - hemförsäkring
[300kr - Internet] Ta det billigaste som finns! Vad det billigaste är skiljer, jag räknar med rejält överslag.
[300kr - transport] Vet inte vad ett busskort i din stad kostar, bor du nära nog att cyckla så är det bara att hoja iväg. Vår, sommar och höst går utmärkt att cyckla så var glad att det är denna årstid och korsa fingrarna att du får något bättre till hösten/vintern.
Resterande 1-2k -mat och förbrukningsvaror som toapapper, diskmedel m.m.

Går utmärkt att leva på detta. Är du smart när det gäller mat och inte äter halvfabrikat eller äter ute (snabbmat/restaurang) så får du någon hundring över till sparande. Spara SÅ MYCKET du kan, rätt vad det är kommer något oväntat.
Citera
2013-04-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Hur har du fått tag på lägenheten? Och 4000 för en etta?! Vart bor du? Centrala stockholm?

Fortsätt leta ny lägenhet, det är ju så att man får svindel över det där priset! Säg inte att det är en källarskrubb med kokvrå också...

Hur som, här hittar du bostadsbidragskalkylen: http://www.forsakringskassan.se/priv...er/hjalp_hyran Tyvärr tror jag att du tjänar för mycket för bidrag dock, både när det gäller bostadsbidrag och soc.

Men här har du en liten men strikt budget:
4000kr - hyra
300kr - el
55kr - hemförsäkring
[300kr - Internet] Ta det billigaste som finns! Vad det billigaste är skiljer, jag räknar med rejält överslag.
[300kr - transport] Vet inte vad ett busskort i din stad kostar, bor du nära nog att cyckla så är det bara att hoja iväg. Vår, sommar och höst går utmärkt att cyckla så var glad att det är denna årstid och korsa fingrarna att du får något bättre till hösten/vintern.
Resterande 1-2k -mat och förbrukningsvaror som toapapper, diskmedel m.m.

Går utmärkt att leva på detta. Är du smart när det gäller mat och inte äter halvfabrikat eller äter ute (snabbmat/restaurang) så får du någon hundring över till sparande. Spara SÅ MYCKET du kan, rätt vad det är kommer något oväntat.

klockrent svar, precis en sån budget jag behövde få tips på.

Lägenheten kostar 3750 kr/ månad för en 1a, inget ingår då. Det är i göteborg.

Jag skrev i lite snabbt uppgifter på:
http://www.socialstyrelsen.se/hittar.../provberakning

Där verkar det som jag jag ska kunna få bidrag.

Jag ska dela ut tidningar på mitt jobb (mitt första jobb)
Tiderna vi har på oss är typ 3h eller dem flesta verkar bli klar på 3h.
Men jag är inte så snabb och tänker inte stressa och köra så fort som dem alla andra.
Så jag hoppas kunna få möjlighet att dela ut det på 4h. Vilket innebär såklart att jag tjänar 1h extra. 400 kr x 24 dagar = 9600 kr/ månad. Så jag hoppas kunna få dela ut på 4h. Det skulle verkligen behövas.

Internet skulle jag behöva ha ett som är bra, vill kunna spela och ladda ner och sånt, gör lite jobb vid datorn också, tål inte långsamma nät. Har en bra bit till jobbet så kommer ta bilen. Åka buss är inget alternativ. Dessutom är det dyrt med buss och så massa krångel å byten å komplicerat.
Halvfabrikat är precis vad jag äter orkar inte laga mat så segt men gott
Det är inte så farligt mkt dyrare.
Dessutom spar man disk och massa tid.
Citera
2013-04-30, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123

Men jag är inte så snabb och tänker inte stressa och köra så fort som dem alla andra.
Så jag hoppas kunna få möjlighet att dela ut det på 4h. Vilket innebär såklart att jag tjänar 1h extra. 400 kr x 24 dagar = 9600 kr/ månad. Så jag hoppas kunna få dela ut på 4h. Det skulle verkligen behövas.

Internet skulle jag behöva ha ett som är bra, vill kunna spela och ladda ner och sånt, gör lite jobb vid datorn också, tål inte långsamma nät. Har en bra bit till jobbet så kommer ta bilen. Åka buss är inget alternativ. Dessutom är det dyrt med buss och så massa krångel å byten å komplicerat.
Men ditt lata fanskap. Du är inte i position att ställa några krav eller välja och vraka.
Du tror på fullaste allvar att du ska kunna maska på jobbet och på det sättet få mer betalt.
Vidare har du tänkt att hålla dig med bil, när du knappt har råd att äta.

Lycka till med din strategi.
Citera
2013-04-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Men ditt lata fanskap. Du är inte i position att ställa några krav eller välja och vraka.
Du tror på fullaste allvar att du ska kunna maska på jobbet och på det sättet få mer betalt.
Vidare har du tänkt att hålla dig med bil, när du knappt har råd att äta.

Lycka till med din strategi.

Men 3h, alltså det är för lite tid. Man ska ju inte direkt behöva vara med i ett maratonlopp på sitt jobb. Man ska köra normalt, man ska inte behöva köra som en dåre. Det är det man behöver för att hinna med tiden man har.
Citera
2013-04-30, 22:20
Medlem
Citat:
Men 3h, alltså det är för lite tid. Man ska ju inte direkt behöva vara med i ett maratonlopp på sitt jobb. Man ska köra normalt, man ska inte behöva köra som en dåre. Det är det man behöver för att hinna med tiden man har.
I praktiken får folk betalt för 3h, oftast för att företaget bestämt genom sina beräkningar att det skall ta 3h. Är det en tidning så vill de oftast att den skall vara levererad till alla hushåll innan en viss tid. Sedan om det tar längre tid så får folk helt enkelt jobba gratis.

Planera din rutt väl så ser du att du får upp farten tids nog.
Citera
2013-04-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
I praktiken får folk betalt för 3h, oftast för att företaget bestämt genom sina beräkningar att det skall ta 3h. Är det en tidning så vill de oftast att den skall vara levererad till alla hushåll innan en viss tid. Sedan om det tar längre tid så får folk helt enkelt jobba gratis.

Planera din rutt väl så ser du att du får upp farten tids nog.

Alltså på mitt ställe där jag hämtar tidningarna så ska man skriva i ett papper med tider när man startar och när man slutar. Alltså så man får extra, OB. Jag skrev under ett avtal där det står hur mkt jag kommer tjäna men tydligen så verkar man kunna få extra genom detta sätt...
Citera
2013-04-30, 23:02
Medlem
Citat:
Alltså på mitt ställe där jag hämtar tidningarna så ska man skriva i ett papper med tider när man startar och när man slutar. Alltså så man får extra, OB. Jag skrev under ett avtal där det står hur mkt jag kommer tjäna men tydligen så verkar man kunna få extra genom detta sätt...
Hur mycket kostar din bil per månad? Känns det som ett smart drag att ha bil?
Citera
2013-05-01, 02:12
Medlem
Citat:
Det ser ut så för att lagen säger så (man måste betala ut lön för arbetet utfört). Visar det sig att du myglar och aldrig når upp till förväntad tid på din rutt så får du ju gå. Att det tar längre tid i början är helt ok då du är ny i både yrket och rutt...

Har du inga vuxna i ditt liv som du kan snacka om sådant här om? Du har en hel drös med frågetrådar som du skulle kunna få massvis med bra svar ifrån en äldre vuxen. Känns knepigt att du ska starta upp ditt vuxna självständiga liv och vet i nästan ingenting.
Citera
2013-05-01, 03:28
Medlem
Citat:
kommer tjäna typ 6000-7000 kr på mitt jobb per månad efter skatt.
Min lägenhet kommer kosta 4000 kr/ månad.
typ 3000 kr över.
Vet jag 100% säkert att jag kan få något typ av bidrag? socialbidrag, bostadsbidrag? m.m?
Känner att det kommer behövas.
Ja du det blir inte lätt. Har du jobb så får du knappast något bidrag.
Citera
2013-05-01, 15:09
Medlem
Muppers avatar
Citat:

Jahaaaaa men DÅÅÅSÅÅ. Om du inte ORKAR eller inte VILL någonting så är det väl självklart att du ska spendera pengar du inte har.

Jävla ärthjärna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in