• 1
  • 2
2013-05-07, 01:55
Medlem
jonedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Folk trodde tidigare att jorden var platt. De trodde även på tomtar och troll. Visst fanns dessa väsen i folks fantasi, men inte mer än så. Om du vill kalla den imaginära verkligheten som existerade innan människan började förstå världen med hjälp av vetenskap för verklig, är upp till dig. Den var verklig för människorna som trodde på detta, men var ej manifesterad i världen som upplevs via våra sinnen.

Massa och energi är ekvivalent, vilket du kan läsa här; http://sv.wikipedia.org/wiki/E_%3D_mc%C2%B2

Visst kan du påverka dig själv psykologiskt med hjälp av positivt eller negativt tänkande. De fysikaliska egenskaperna hos energi innehåller dock inget sådant.

Ja, har nog inte så mycket att invända på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Eller, tja, våran hjärna är ju rent materiell så i viss mån är det ju sant, men akta dig med att dra förhastade slutsatser. Det är alltid lättast att lura sig själv!

Därför jag skrev, drar inga slutsatser i början. Men kunde ha varit mer tydlig, absolut.
Senast redigerad av jonedal 2013-05-07 kl. 02:30.
Citera
2013-05-07, 04:11
Medlem
Filosofi är för q befriade som inte kan tänka (ja även jag - reduntant sak det där med logik och dumhet mot smarthet och vem som fattar vad...)
De sjuka tänker fan så mycket mer och bättre.

Fast vi friska bestämmer ju världen,
lol, ja du gör ju det din lilla slav. pengar är som sten i materia...

du tänker dessutom rätt, och vet inte ens vad tankens djupaste innebörd är.
vet jag det då som kan säga så ?, nej det vet jag inte. Men jag förstår en form av logik som heter sunt förnuft.
jante skit på dig, jag vet utan att veta och vet att jag vet bra utan att du vet det jante.

Grattis jante.
Du förmedlar en rättvise predikan ala präst
Du har bara ord utan grund mer än i ett sinne som enkelt går att manipulera med ord som dina.

Fast media idag präntar in nya verkligheter i oss var idag....
ush så hemskt att en myra misshandlades av terrorist med en korkskruv.

Vi ser ett mord av myra som ironiskt, men tortyr av ett litet barn som hemskt,
Bara biologisk kärlek där.... alla som älskar liv ser tortyr av en myra lika hemsk som tortyr av ett barn. det är lidande av kropp alla utsätts för. psykiskt beteende senare kommer både katt, myra växt och människa få om dom utsätts för våld... lidande är globalt och inte lokalt.

Bara för att du inte kan identifiera dig med lidande, så innebär det inte att lidande inte finns.
du är som någon diktator utan emotionell intelligens... Ja djur lider som växter gör.
jag vet fan inte ens om du lider, och kan tortera dig i dagar eller år, så funkar empatilöshet

för jag förställer mig inte att du lider eller ens kan lida... jag skrattar när det våldtas som blir vanställer kroppar... samma sak, många ser dig som en djävla myra.

nej jag skrattar inte, jag gör något annat..
Senast redigerad av peertop 2013-05-07 kl. 04:40.
Citera
2013-05-07, 05:10
Medlem
jonedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonedal
Beror väl kanske på vad för önsketänkande man gör. Det måste nog ske inom de naturlagar som existerar. När det rör sig om psykologi så är det nog ingen omöjlighet. Men att önska sig rikedomar eller något åt den stilen tror jag inte fungerar.

Rättar till mitt tidigare inlägg lite, världsfred är alltid något man ska tro på.
Senast redigerad av jonedal 2013-05-07 kl. 05:14.
Citera
2013-05-07, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biggnife
Såg alldeles nyligen en Youtube video om "double slit experiment" som visar på hur materia kan beskrivas både som partiklar och som vågor, och det fick mig att fundera lite på om vår omvärld och vår plats i den.

Om jag ska dra några slutsatser av ovan video så är det att alla möjligheter existerar samtidigt tills någonting med ett medvetande observerar och först då manifesteras omvärlden omkring oss såsom vi upplever den.

Om man då tänker sig att hela vårt universum i sin mest fundamentala grund är uppbyggt på samma sätt, ett oändligt hav av potential i form av vågor där alla möjligheter existerar parallellt med varandra. Jag tänker mig även att detta "hav" av potential i sig självt är intelligent och vid högsta grad medvetande, "skaparen" av vårt universum om man så vill.

Vidare tänker jag mig att alla levande saker och ting har sprungits ur det här "fältet", eller "havet", av oändlig intelligens och potential, och tilldelats en egen liten koncentrerad del från "havet av oändlig potential" som får utgöra entitetens "själ", eller rättare sagt medvetande.

Om dessa vågor av potential som konstant flödar i det ursprungliga fältet interfererar med våra egna vågor från vårt egna medvetande, skulle det då kunna vara så att vid dessa interferenspunkter som skapas så manifesteras materian och i förlängningen vår omvärld? Ungefär på samma sätt som ett hologram fungerar.

Så för att komma till saken... Eftersom interferensen till hälften består av vårt medvetande, borde vi inte då enbart med tankens kraft kunna välja den verklighet vi vill uppleva just för stunden?

Det blev lite väl flummigt och nu när jag läser igenom det så kanske det blev lite långsökt också, så säg till om något i texten är oklart eller om ni tycker resonemanget haltar.
Tycker inte alls det är flummigt.(Eller långsökt.) Du uttrycker en uppfattning som, ovanligt nog, påminner om min egen uppfattning. Speciellt blir jag glad att se begreppet "interferens" användas!
Citera
2013-05-07, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biggnife
I förlängningen menar jag att fysiska saker och ting borde gå att påverka med medvetandet, även om det antagligen på något plan måste ske i fantasin först innan.

Vad händer om alla, jag menar precis allting som skulle kunna förväntas ha nåt slags medvetande på nåt slags plan, försvann ur existensen, och enbart jag är kvar.
Undrar om man inte då hade kunnat format sin "existens" som precis man hade velat ha den?
:
Interferensen mellan dig själv och det hela är så svag att du inte kan detektera den och förstärka eller modifiera effekten. Det finns "oändligt" många mellanliggande sammanhang vars interferenseffekter dränker "grundtonen".
Senast redigerad av sigurdV 2013-05-07 kl. 09:03.
Citera
2013-05-09, 09:37
Medlem
--- blev fel
Senast redigerad av peertop 2013-05-09 kl. 09:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in