• 1
  • 2
2013-04-30, 11:30
Medlem
Du tar upp intressanta mnen,
som till exempel efterfrgan p snuffmovies,
anonymitet och rdsla,
moderatorns roll i det virtuella samtalet

i utkanterna, eller strax utanfr utkanterna.

Det r svrt att n (utanfr) utkanterna,
och rrelse
som vervinner svrigheterna (att n (utanfr) utkanterna)
ger med hg sannolikhet upphov till
uttryckandet av ngon form av tvivel p rrelsens regelrtthet?
Citera
2013-04-30, 14:20
Medlem
Visst r det intressanta frgor varfr ens lust fds av vld, och brutalt sdant.
Rdslan ver grannens insyn, och moderatorer som tillter det ena, men inte det andra..

Tycker att du med r en skn typ frn filosofihrnan och ff.

Egentligen har jag raderat mitt e konto och har ett 20+ lsenord i textdokument som ska slngas,
Tycker swigge som nick har gjort sitt. Den fick skriva sitt
Att knna igen mig i ev framtid, blir inte svrt....Robotar som google ska inte kunna pusslar det,

Skt om dig 'Skriver'.
Citera
2013-05-02, 15:04
Rent generellt om du r smart och har en stor aptit p livet, s skulle jag rekommendera att du utbildar dig p Handels snarare n att plugga filosofi.

Tnkte ven nmna Sandel som r en professor man kan se hlla intressanta frelsningar frn Harvard (tror jag) p tv-kanalen (och tillika intressant - men dyr - tidning) Axess (tror jag det stavas). Mt d min frvning nr 1 av enbart 2 andra (utver du) har lnkat till Sandel. Sandel r f.. min idol, om jag mste vlja att ha ngon - sansad, skarptnkt, vlvillig, snll, storartad.
Citera
2013-05-02, 17:18
Vad lustigt, sitter hr och kollar p lnken som JohnLocke2 lnkade. Och vad hr jag Sandel sga? Jo, att en av Socrates' lrjungar, Calicles, sger till Socrates att det r bttre att leva ett sunt liv n att filosofera mycket. Och vad r Sandels slutklm - "go to business-school." Och vad skrev jag, jo = Handels!

Se, jag r en stor urtida filosof, och jag visste inte ens om det!
Citera
2013-05-02, 18:00
Medlem
Om filosofi r flum r fan flummigheten ofalsifierbar och kan lika vl hvdas vara nrvarande i varje bestndsdel av vrlden, vilket i sin tur leder till att syftet med begreppet flum r helt frverkat.
Citera
2013-11-11, 14:39
Medlem
Brukspartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vad lustigt, sitter hr och kollar p lnken som JohnLocke2 lnkade. Och vad hr jag Sandel sga? Jo, att en av Socrates' lrjungar, Calicles, sger till Socrates att det r bttre att leva ett sunt liv n att filosofera mycket. Och vad r Sandels slutklm - "go to business-school." Och vad skrev jag, jo = Handels!

Se, jag r en stor urtida filosof, och jag visste inte ens om det!

Calicles kan ju ha varit dum i huvudet

Det bsta med filosofi r hur man kan klanka p allt o alla
Citera
2013-11-11, 17:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Jag frgar igen. (Skicka grna det i papperskorgen igen)

Gr det att bevisa att ngot r ngot ?

Jag hrde just om mnaden ett underbar pstende, att oklara tankar r flum
och genomtnkta r filosofi...

D undrar jag lite hur bevisen ser ut.

Filosofin kan inte ens bekrfta sina egna ideologier, dom pendlar mellan atomism och realism och sannings cirklar dr emellan,

r inte filosofi mer ett hittep ur vackra teser ?

rligt har jag sett INTE enda filosofi vara mer n tes.

Om ni inte r pragmatiskt lagda s ger jag er en frga.

r filosofi oftast bevisbar eller bara en massa flum som inte gr att bevisa.

En pragmatiker lser ut en frga ur en hndelse utan att frgan stlls.
Detta har aldrig en teretiker eller fundamentalist klarat av.

Filosofer r flum med makt.

'Philosophy for dummies' r det nu mest lmpligt att du frkovrar dig i frst p egen hand. Sen kan du ju terkomme med vettiga frgor om filosofi sen.
Citera
2013-11-11, 20:58
Medlem
Rothts avatar
Anledningen till att mnga finner filosofi som flummigt och ibland svrt r p grund av att det r abstrakt, kreativt och djupt tnkande, och mnga har svrt att greppa detta d de flesta inte r vana med det.

Anledningen till att du inte har sett mer n en "tes" r p grund av att du ser det ur ett fel perspektiv. Mnga tror att de ska f ett rakt och tydligt svar, ngot konkret och bekvmt som i alla andra vardagliga sammanhang - men det r ngot du aldrig kommer att f inom filosofin. Det r inte det det gr ut p. Filosofi r en intellektuell disciplin som gr ut p att tnka abstrakt och kreativt, stlla frgor, och sedan kritiskt studera dessa frgor. Om du sker efter konkreta svar s fr du vnda dig till vetenskapen. Filosofi arbetar inte med vetenskaplig metodik.
Senast redigerad av Rotht 2013-11-11 kl. 21:01.
Citera
2013-11-12, 20:02
Medlem
Filosofi r grunden till allt tnkande gllande frgor som inte har ngot svar som (tminstone hittills) gr att bevisa vetenskapligt sett, flum r en form av tnkande.
Citera
2013-11-13, 00:57
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Tankar om hur vrlden r beskaffad (ontologi), hur kunskap om den gr att n (epistemologi) samt hur en underskning bst br utfras baserat p antagandena om vrlden och kunskapen (metodologi) r grunden fr all vetenskap. Orden epistemologi, ontologi och metodologi placeras ofta som underkategorier till vetenskapsfilosofin.

Att kalla all filosofi fr flum innebr ocks att kalla fysik fr detsamma. Varfr ett fenomen studeras med hjlp av ett specifikt tillvgagngsstt r alltid ett resultat av antaganden om vad vrlden bestr av och hur kunskap kan ns om den. Kriterierna fr vad som r "sker kunskap" bygger p filosofiska spekulationer.
Senast redigerad av Anonymvillvaradet 2013-11-13 kl. 01:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in