2013-04-29, 21:03
Medlem
Läste på aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16691928.ab om ett passagerarplan som blivit beskjutet.

Citat:
Vem eller vilka som ska ha avfyrat missilerna är fortfarande okänt. Den misstänkta attacken tros vara avsiktlig, men det är oklart om de som avfyrade missilerna visste att flygplanet var ryskt.

Citat:
Piloterna lyckades manövrera planet i tid. Trots att missilerna uppges ha exploderat nära flygplanet skadades ingen i attacken.

Ska flyga Delhi - Istanbul (Turkish Airlines) snart och kan tänka mig att rutten går ovan Syrien, är det någon som vet mer om hur de flyger? Finns det varningssystem ombord eller får man lita på ögat som pilot? Brukar flygbolag lägga om rutten om det sker oroligheter på marken? Jag flög över Irak bl.a. för inte så länge sedan och hade inte en tanke på att någon skulle rikta raketer mot planet.
Citera
2013-04-29, 21:09
Medlem
Luftrummet över Syrien undviker man nog i möjligaste mån. Finns säkert andra korridorer som man flyger i, t.ex över Iran.
Citera
2013-04-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Luftrummet över Syrien undviker man nog i möjligaste mån. Finns säkert andra korridorer som man flyger i, t.ex över Iran.

Ok, ja det stämmer nog. Vet du om det finns någon karta över flygrutter? Mest av nyfikenhet så vore det kul att se lite. Har sökt men ej funnit.
Citera
2013-04-29, 21:26
Medlem
..FAN..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edizeus
Ok, ja det stämmer nog. Vet du om det finns någon karta över flygrutter? Mest av nyfikenhet så vore det kul att se lite. Har sökt men ej funnit.
Kan vara svårt att hitta rätt flight, men värt att kolla iaf: http://www.flightradar24.com/
Citera
2013-04-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..FAN..
Kan vara svårt att hitta rätt flight, men värt att kolla iaf: http://www.flightradar24.com/

Tufft! Tack!
Citera
2013-04-29, 21:59
Medlem
Vid någon resa till Asien - Kina eller Indien, minns inte riktigt vilken - så fick vi "stänga" fönsterskärmarna och all belysning släcktes i kabinen. Det sas att det var av säkerhetsskäl ... Lite läskigt om det satt en taliban på en bergstopp och väntade med en RB68
Bergstopp, förresten ... knappast nödvändigt, va?
Citera
2013-04-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Vid någon resa till Asien - Kina eller Indien, minns inte riktigt vilken - så fick vi "stänga" fönsterskärmarna och all belysning släcktes i kabinen. Det sas att det var av säkerhetsskäl ... Lite läskigt om det satt en taliban på en bergstopp och väntade med en RB68

Var ju tvungen att googla RB68 och nej, bergstopp ej nödvändigt. Men vi får helt enkelt hoppas att de inte vill slösa dyra raketer på några oskyldiga flygpassagerare
Citera
2013-04-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Vid landning är det vanligt att göra så. När under resan var det?
Citera
2013-04-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Vid landning är det vanligt att göra så. När under resan var det?
Nja, det var minst ett par timmar kvar. Över bergsområde. Kan ju ha varit något överdriven sekretess, också? Men det var ju mörkt ute, så vi kunde inte se backen ändå?
Citera
2013-04-29, 23:56
Moderator
Lobengulas avatar
Något är fishy här. En "långsam" trögmanövrerad Airbus på kanske 34000 fots höjd lyckas manövrera bort luftvärnsrobotar? Ja ja, jag säger inte att det inte hände men det låter otroligt.
Citera
2013-04-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Något är fishy här. En "långsam" trögmanövrerad Airbus på kanske 34000 fots höjd lyckas manövrera bort luftvärnsrobotar? Ja ja, jag säger inte att det inte hände men det låter otroligt.

Ja det låter ju lite osannolikt. Dock är det ju inte bevisat att det var just luftvärn. Kan ju lika gärna varit en hederlig raket, säger jag som inte kan något om varken flygplan eller vapen. Även om piloterna "sett ett rött ljus" strax innan händelsen och då bestämt sig för att stiga. Tror det var på DN det stod så. För övrigt så är det väl rutin att dra upp fönsterskydden vid start/landning? Att bli tillsagd att fälla ned dem mitt under flygning låter lite konstigt enligt mig, och jag undrar vad anledningen kan ha varit.
Citera
2013-04-30, 01:42
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Mja men låt säga att de skjuter upp en SA-8a eller liknande, med en maxhöjd på 11-12.000 meter.

Då är det inte så osannolikt att även en A320 kan stiga ifrån en om de redan befinner sig på
10-11.000 meters höjd.

Kan ju ha varit något sådant.
Fast å andra sidan låter det lite märkligt, för i SVD läste jag om att piloterna hade sett "blixtar" på marken. Man blir ju lite misstänksam om vad det är för påhitt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in