2013-04-30, 00:08
Medlem
Helt klart munstycket du behöver byta. När mopeden ska till Sverige stryps den och bestyckas om för att klara lagkraven. Luft och bensinskruvar påverkar tomgång och upp till 1/5 gas om jag inte minns fel. Alltså inget på högre varv och gaspådrag. Du kan dock behöva fippla lite med dessa efter ett byte för att få perfekt tomgång och lågvarv.

Hade en Derbi Senda visserligen, men satt original 62 munstycke i en 16mm förgasare har jag för mig. Skruva upp och kolla, köp ett packet munstycken och testa dig fram. Gissningsvis 5 storlekar upp, men inte alls säkert.
Citera
2013-04-30, 00:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilinhos
Luft och bensinskruvar påverkar tomgång och upp till 1/5 gas om jag inte minns fel.
På denna typen av förgasare brukar det bara sitta en skruv för finjustering av bränslet och märkt att ibland kan det påverka även vid rätt kraftiga gaspådrag.

Citat:
Hade en Derbi Senda visserligen, men satt original 62 munstycke i en 16mm förgasare har jag för mig.
Får en väldigt stark känsla av att den hade strypning innan förgasaren?
Citera
2013-05-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
På denna typen av förgasare brukar det bara sitta en skruv för finjustering av bränslet och märkt att ibland kan det påverka även vid rätt kraftiga gaspådrag.

Mycket möjligt, är nog olika känsligt från modell till modell.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Får en väldigt stark känsla av att den hade strypning innan förgasaren?

Var tvungen att googla upp mina kunskaper på området! Hade en -07 Derbi Senda Xtreme med 14mm original, på 14mm finns ingen förgasarstrypning. Finns enbart på 17,5mm, som är original på drd-modellerna.

Strypningen på min var främst en fet sk. 'blindtarm' på röret som jag svetsade igen!
Citera
2013-05-01, 13:33
Medlem
eliiiit1s avatar
Så jag ska alltså byta munstycke?
Någon som vet vilken storlek originalet är? Har hört att man ska byta 5-10 storlekar större, stämmer det? Har lite ont om pengar just nu så har inte råd att köpa en hel munstyckessats
Citera
2013-05-01, 17:40
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eliiiit1
Så jag ska alltså byta munstycke?

Nej

1. Rengör karburatorn
2. Om inte rengörningen gör någon skillnad, köp ett nytt huvudmunstycke
Citera
2013-05-02, 17:59
Medlem
hur uppkom problemet? kom de när du drog pluggen? i sånna fall så ska du byta upp ca 10 storleker.

kom de helt plötsligt så ska du rengöra förgasaren
Citera
2013-05-02, 21:25
Medlem
eliiiit1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Nej

1. Rengör karburatorn
2. Om inte rengörningen gör någon skillnad, köp ett nytt huvudmunstycke

Och var sitter karburatorn?
Citera
2013-05-02, 21:25
Medlem
eliiiit1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saile93
hur uppkom problemet? kom de när du drog pluggen? i sånna fall så ska du byta upp ca 10 storleker.

kom de helt plötsligt så ska du rengöra förgasaren

Problemet uppkom när jag drog pluggen!
Citera
2013-05-02, 21:36
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Och var sitter karburatorn?

Hittar du bensintanken? Under bensintanken sitter det en bensinkran, på bensinkranen så sitter det en bensinslang.
Följ bensinslangen, den går rätt ner i karburatorn.

Citat:
Problemet uppkom när jag drog pluggen!

Du behöver du större huvudmunstycke. Köp.
Citera
2013-05-02, 21:39
Medlem
eliiiit1s avatar
[quote=majordoe]Hittar du bensintanken? Under bensintanken sitter det en bensinkran, på bensinkranen så sitter det en bensinslang.

Och nu har vi ett till problem, var sitter bensinkranen? I instruktions boken står det på höger sida under tanken och jag har letat som en jävla idiot men inte hittat den!!
Citera
2013-05-03, 15:57
Medlem
eliiiit1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Hittar du bensintanken? Under bensintanken sitter det en bensinkran, på bensinkranen så sitter det en bensinslang.

Du behöver du större huvudmunstycke. Köp.

Och nu har vi ett till problem, var sitter bensinkranen? I instruktions boken står det på höger sida under tanken och jag har letat som en jävla idiot men inte hittat den!!
Citera
2013-05-03, 18:49
Medlem
majordoes avatar
Citat:

Ja, jag såg det första gången du skrev... men 1 april är över. Hur kan man inte hitta bensinkranen?

OK, kör från andra hållet då.
Avgasröret sitter ihop med cylindern, cylindern sitter ihop med insugningsröret, och insugningsröret sitter ihop med karburatorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in