2013-04-29, 16:33
Medlem
senaps avatar
Ska försöka vara så tydigt jag kan, utan att vara påfrestande övertydlig. Ber även på förhand om ursäkt om denna fråga redan ställts tidigare, men tycker forumet är svårsökt. Nåväl:

Då jag var i behov av ny telefon och mitt avtal hos 3 gått ut beslutade jag mig för att byta operatör till Comviq. På 3s hemsida står det att man har tre månaders uppsägningstid även om avtalet gått ut, så för att slippa dubbelmackas av både Comviq och 3 samtidigt bad jag min mor säga upp abonnemanget i mitt ställe (min egen telefon fungerar nämligen inte, vilket också är ett av skälen till att jag ville byta operatör). Till svar fick hon att jag som ägare av abonnemanget själv måste sköta uppsägningen, men att då mitt avtal gått ut så kunde abonnemanget sägas upp redan samma dag.

När hon berättade detta skrev jag direkt nytt avtal med Comviq och bad samtidigt om nummerflytt, varpå jag ringde 3 samma dag det nya SIM-kortet kom. Hos 3 hittade man dock inget abonnemang och förklarade att det sades upp automatiskt i och med att jag flyttat numret. Jaha, det var ju smidigt tänkte jag, men önskade ändå att de sagt något om saken när morsan ringde, eller i alla fall gjort informationen tillgänglig typ någonstans över huvud taget.

Tänkte dock inte mycket mer på det, tills jag för någon dag sedan såg att det kommit en e-faktura på över 600:-, och när jag kontaktade 3s kundtjänst så säger de att detta är min slutfaktura på tre månader, vilket är "straffet" för att jag porterat numret istället för att aktivt säga upp mitt abonnemang.

Portering står det ingenting om i varken avtal eller på hemsidan, så har givetvis bestridit fakturan. Grejen är dock att jag aldrig skrev under avtalet som skickades till mig när jag skaffade abonnemanget för ett par år sedan. Gör detta någon skillnad om detta nu går vidare till kronofogden och hela den baletten som riskerar att följa (även om jag betvivlar det)? De har alltså inte min signatur på några papper.

Tack på förhand,
senap
Citera
2013-04-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senap
Grejen är dock att jag aldrig skrev under avtalet som skickades till mig när jag skaffade abonnemanget för ett par år sedan. Gör detta någon skillnad om detta nu går vidare till kronofogden och hela den baletten som riskerar att följa (även om jag betvivlar det)? De har alltså inte min signatur på några papper.
Blir nog svårt att göra en grej av det. Vad ska du ha för förklaring till att du har betalat en massa fakturor?
Citera
2013-04-29, 16:42
Medlem
senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Blir nog svårt att göra en grej av det. Vad ska du ha för förklaring till att du har betalat en massa fakturor?

Nej, grejen är ju (egentligen) att de sa att jag kunde säga upp abonnemanget utan uppsägningstid, och att deras snack om portering inte finns i vare sig avtal eller på hemsidan. Avsaknaden av signatur var mer av ett tillägg.
Citera
2013-04-29, 17:39
Medlem
miikoss avatar
Tre månaders uppsägningstid är standard hos många.

Bindningstiden bestämmer enbart när en uppsägning tidigast kan gälla. Det har inget med avtalstid att göra, då det är tillsvidareavtal.

Uppsägningstiden brukar ofta gälla, enda undantaget brukar vara om man tecknar nytt avtal med samma operatör samtidigt, sk. byte av abonnemangsform.

Ändring:

Läste nu de allmänna villkoren och där står det att uppsägningen gäller ifrån dagen efter meddelandet uppsägningen kommit till 3. Om inte annat anges.

Då låter det ju som att det inte ska vara någon uppsägningstid.

Står det något specifikt i villkoren för ert abonnemang?
Senast redigerad av miikos 2013-04-29 kl. 17:49.
Citera
2013-04-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senap
Nej, grejen är ju (egentligen) att de sa att jag kunde säga upp abonnemanget utan uppsägningstid, och att deras snack om portering inte finns i vare sig avtal eller på hemsidan. Avsaknaden av signatur var mer av ett tillägg.
Jo, men det övriga kände jag inte att jag var rätt man att svara på.
Citera
2013-04-29, 17:44
Medlem
Napis avatar
Såvitt jag kan minnas har jag alltid behövt betala för 3mån då jag sagt upp tidigare abonnemang.
Det kundtjänst troligen menade var att du fick säga upp direkt, till skillnad från då du har bindningstid och tidigast kan säga upp några månader innan.
Så att du får en räkning för 3månader då du flyttar numret och då "dödar" ditt nuvarande abonnemang är det samma so att du ringt upp kundtjänst och avslutat och då fått en slutfaktura eller 3till månadsfakturor.

Edit: Det här är enbart från mina små erfarenheter av telefon abonnemang och behöver absolut inte stämma.
Citera
2013-04-29, 17:54
Medlem
miikoss avatar
Citat:
3.3 Bindningstiden är, om inget annat anges, tjugofyra (24) månader och Avtalet löper därefter tillsvidare, se även p. 10.2.

10.1 Om inget annat avtalats får du säga
upp Avtalet enligt p. 3.3. Uppsägningen
träder i kraft dagen efter att den kommit 3
tillhanda.
10.2 Vid avtal med Bindningstid har du inte
rätt att säga upp Avtalet så att det upphör
under Bindningstiden. Däremot kan du när
som helst under bindningstiden (dock
senast 90 dagar innan den går ut) meddela
oss att du vill att Avtalet ska upphöra vid
Bindningstidens utgång. Om du inte säger
upp Avtalet övergår abonnemanget till ett
tillsvidareabonnemang efter Bindningstidens
slut.

Borde inte det betyda att det inte är någon uppsägningstid att tala om, max en dag? (alt till bindningstidens utgång om uppsägningen meddelas i tid)

Om de inte använder det fet-markerade för att ha specifika villkor för abonnemangen.
Citera
2013-04-29, 20:06
Medlem
senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Det kundtjänst troligen menade var att du fick säga upp direkt, till skillnad från då du har bindningstid och tidigast kan säga upp några månader innan.
Så att du får en räkning för 3månader då du flyttar numret och då "dödar" ditt nuvarande abonnemang är det samma so att du ringt upp kundtjänst och avslutat och då fått en slutfaktura eller 3till månadsfakturor.

Jag hade ju räknat med tre månader, vilket var skälet till att jag först väntade med att teckna nytt avtal med Comviq. Hade även sagt att jag förväntade mig tre månader till morsan, varpå hon nämnde det till 3 som sa att det inte stämde. Önskar att hon tagit namnet på luffaren hon talade med, men så går det när man är naiv och tror gott om folk/företag.

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jo, men det övriga kände jag inte att jag var rätt man att svara på.

Fair enough

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Borde inte det betyda att det inte är någon uppsägningstid att tala om, max en dag? (alt till bindningstidens utgång om uppsägningen meddelas i tid)

Om de inte använder det fet-markerade för att ha specifika villkor för abonnemangen.

Ah, tack! Och jo, det borde det ju. Var hittade du detta? I deras allmänna vilkor för privata abonnemang?

Ingenting annat har avtalats. Har inte varit i kontakt med dem över huvud taget från och med bindningstidens slut tills dess att morsan ringde.
Citera
2013-04-29, 23:49
Medlem
senaps avatar
Citat:
10. UPPSÄGNING AV AVTALET
10.1 Om inget annat avtalats får du säga upp Avtalet enligt p. 3.3. Uppsägningen träder i kraft dag en efter att den kommit 3 tillhanda.
10.2 Vid avtal med Bindningstid har du inte rätt att säga upp Avtalet så att det upphör under bindningstiden. Däremot kan du när som helst under bindningstiden (dock senast 90 dagar innan den går ut) meddela oss att du vill att Avtalet ska upphöra vid Bindningstidens utgång. Om du inte säger upp Avtalet övergår abonnemanget till ett tillsvidareabonnemang efter Bindningstidens slut.

3.3 Bindningstiden är, om inget annat anges, tjugofyra (24) månader och Avtalet
löper därefter tillsvidare, se även p. 10.2.

Då ska vi se om jag förstått det rätt, och har jag inte det så rätta mig gärna.

Min bindningstid var på 24 månader. När 24 månader gått övergick alltså avtalet enligt 3.3 till ett "tillsvidareabonnemang", något som borde kunna tolkas som att "inget annat avtalats" enligt 10.1, och därmed också gå att säga upp med en dags varsel.

Dessa villkor är dock en riktig snårig labyrint eftersom man lika gärna kan tolka det som att jag hade "avtal med bindningstid" enligt 10.2 och därför också var tvungen att förhålla mig till tre-månaders-regeln. Jävligt luddigt vad "om du inte säger upp Avtalet övergår abonnemanget till ett tillsvidareabonnemang efter Bindningstidens slut" egentligen betyder då det inte finns någonting som heter "tillsvidareabonnemang".

Vad gäller rövaren om saknad signatur så spelar det dock, som patwotrik var inne på, ingen roll då jag hämtat ut varan (telefonen) och brukat den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in