Har ett JBL 10" baselement som kommer från ett par TLX8'or, jag vet att det inte är en PA högtalare men tänkte att man kanske kunde få ett hyfsat "PA liknande" ljud som är lämpligt för inspelning, om man bara hittar ett bra delningsfilter som kan tämja de lägre frekvenserna?
Jag vill alltså inte spela elgitarr genom högtalaren, utan SPELA IN elgitarr. Det är en viss skillnad här.
Jag har ett delningsfilter som kommer från ett par gamla JVC högtalare men jag får det inte att låta så värst bra, jag vill ha tightare ljud och mer "punch", om det nu makes any sense. Jag vill att det ska låta mer som en vanlig PA/gitarrhögtalare, mycket mer "in your face" och högre decibel framförallt, mest för att minimera brus när man spelar in.
Som det är nu så måste jag höja volymen och mickens inspelningsvolym rätt mycket för att ens få en vettig volym på inspelningen, men då får jag alldeles för mycket bakgrundsbrus.
Är det öht möjligt att åstadkomma någon riktig förbättring, och hur kan man isåfall göra det? Jag kan gärna bygga ett eget delningsfilter om någon bara förklarar hur fan man gör.

Och jo, jag fattar att det inte är så lätt att bara säga "vira koppartråd 104,6 varv och koppla in", då inte ens jag vet exakta specifikationer på själva högtalarelementet. Men kanske ni kan ge något tips ändå, något i rätt bollpark? Man vet aldrig vad för ljudnördar som kan svara liksom.