2013-04-28, 18:50
Medlem
Hej! Jag har hand om min klass flak till studenten och har gjort en enorm tabbe gällande betalningarna nu. Jag har gett kontonumret till vårt klasskonto så alla kan sätta in pengar, men jag hade missat den sista siffran i numret! För vissa ledde detta till att de inte kunde göra överföringen men för andra så hade internetbanken automatiskt lagt till en 0 så det blev rätt antal siffror och pengarna kunde då skickas iväg till något konto. Måste vara den dummaste funktionen någonsin tycker jag... Men iaf, nu är det inte så många som har råkat göra detta men de vill att jag ska betala deras flak-pengar om man inte kan få tillbaka dem på något sätt, och det vill jag ju inte!
Så, tror ni jag kan ringa min bank, Nordea, och så kan de kanske hitta kontot och fixa tillbaka pengarna?
Citera
2013-04-28, 18:53
Medlem
men herregud.
ring banken och fråga.
om de säger nej så återkom.
Citera
2013-04-28, 19:01
Medlem
Lakritspotatisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSandra
Hej! Jag har hand om min klass flak till studenten och har gjort en enorm tabbe gällande betalningarna nu. Jag har gett kontonumret till vårt klasskonto så alla kan sätta in pengar, men jag hade missat den sista siffran i numret! För vissa ledde detta till att de inte kunde göra överföringen men för andra så hade internetbanken automatiskt lagt till en 0 så det blev rätt antal siffror och pengarna kunde då skickas iväg till något konto. Måste vara den dummaste funktionen någonsin tycker jag... Men iaf, nu är det inte så många som har råkat göra detta men de vill att jag ska betala deras flak-pengar om man inte kan få tillbaka dem på något sätt, och det vill jag ju inte!
Så, tror ni jag kan ringa min bank, Nordea, och så kan de kanske hitta kontot och fixa tillbaka pengarna?

Jag tror att de löser det om du kontaktar dem, lycka till!
Citera
2013-04-28, 19:36
Medlem
Citat:

banken kommer inte att flytta tillbaka pengarna...
Citera
2013-04-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
banken kommer inte att flytta tillbaka pengarna...

Hur vet du det? Vet du hur det funkar med såna här fel?
Citera
2013-04-28, 19:45
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Vet du hur det funkar med såna här fel?

"Insättning av pengar på fel konto

Har du satt in pengar på någon annans konto av misstag, exempelvis för att du skrivit fel kontonummer i Internetbanken, ska du kontakta din bank direkt. Banken kan då upplysa dig om vem som fått betalningen så att du kan ta kontakt med mottagaren. Alternativt kan banken hjälpa till med att kontakta den som fått betalningen eller förmedla en kontakt via dennes bank. Banken kan dock inte hämta tillbaka pengarna, utan du måste själv driva saken mot den som fått pengarna."

källa:

http://bankforsakring.konsumenternas...ng-av-misstag/
Citera
2013-04-28, 21:10
Medlem
oscarlundgrens avatar
Condictio indebiti.
Citera
2013-04-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
"Insättning av pengar på fel konto

Har du satt in pengar på någon annans konto av misstag, exempelvis för att du skrivit fel kontonummer i Internetbanken, ska du kontakta din bank direkt. Banken kan då upplysa dig om vem som fått betalningen så att du kan ta kontakt med mottagaren. Alternativt kan banken hjälpa till med att kontakta den som fått betalningen eller förmedla en kontakt via dennes bank. Banken kan dock inte hämta tillbaka pengarna, utan du måste själv driva saken mot den som fått pengarna."

källa:

http://bankforsakring.konsumenternas...ng-av-misstag/

Det fetmarkerade hoppas jag inte. Det vore ju ett enkelt sätt att kringgå den så kallade banksekretessen. Sätta in x kronor på "fel" konto och sedan få uppgifter om kontoinnehavaren.
Citera
2013-04-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Det fetmarkerade hoppas jag inte. Det vore ju ett enkelt sätt att kringgå den så kallade banksekretessen. Sätta in x kronor på "fel" konto och sedan få uppgifter om kontoinnehavaren.
Fast de har nog rutiner för sånt... Noga kontroll och så.
Har iaf pratat med min mamma som jobbar på banken och hon säger att vi nog kan få tillbaka pengarna men det kan ta tid och lite arbete om man ska kontakta kontoinnehavaren om en sådan finns.
Citera
2013-04-29, 15:40
Medlem
Av ren nyfikenhet: Vilken bank gäller det?
Som jag hade uppfattat läget så skulle det bara vara Swedbank som i ett fåtal fall har en sista siffra som inte är en matematisk kontrollsiffra, där kontrollsiffran kollas på i princip samma sätt som sista siffran i personnumret. Jag trodde att alla andra banker hade den säkerhetsåtgärden för att säkerställa att risken för att skriva fel kontonummer skulle bli minimal.
Citera
2013-04-29, 16:10
Medlem
eilahtans avatar
Om det nu inte går så ska du självklart betala, det är ju ditt fel att du skrev en siffra för lite. Inte deras.

Bara punga upp pengarna..
Citera
2013-04-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cig35
Av ren nyfikenhet: Vilken bank gäller det?
Som jag hade uppfattat läget så skulle det bara vara Swedbank som i ett fåtal fall har en sista siffra som inte är en matematisk kontrollsiffra, där kontrollsiffran kollas på i princip samma sätt som sista siffran i personnumret. Jag trodde att alla andra banker hade den säkerhetsåtgärden för att säkerställa att risken för att skriva fel kontonummer skulle bli minimal.

bankernas system med kontrollsiffra upptäcker normalt en felskriven siffra. ofta upptäcks två omkastade siffror. en saknad siffra på slutet kommer bara att upptäckas i 9 fall av 10.

exempel:

kontonummer 257 får kontrollsiffra 6 som sista siffra

tar man bort denna så får man kontonummer 25 med kontrollsiffra 7 som sista siffra.

jag har provat detta på http://itu.se/teknik/personnummer/

slutsats, man ska vara väldigt noga med att få med hela kontonumret. många bankerna har olika längd på kontonumren och vid korta eller "trasiga" nummer fylls nollor på från vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in