2013-04-28, 18:43
Medlem
Alternativ1s avatar
Jag har den senaste veckan lagt märke till att molnen runt solen skimrar i alla möjliga färger. Man kan se det utan solglasögon men solen gör då att det syns sämre. Nu undrar jag vad det beror på och har inte kunnat hitta något vettigt svar.. En del hävdar chemtraileffekt och andra gud faders återkomst, nån som har en mer vetenskaplig förklaring?
Har det alltid sett ut så bara att jag inte kollat så noga eller är det något nytt fenomen?
Förra veckan såg jag en halo runt solen men det har jag fått förklaring på, är det här en typ av samma fenomen eller något annat?
Väldigt fint är det iallafall
Citera
2013-04-28, 19:00
Medlem
Jag har däremot sett som en Auracirkel runt månen en gång! Lyste starkt och fint!

Men regnbågar dyker ju upp när det är fuktigt i luften.. har solen blivit våt?
Citera
2013-04-28, 19:03
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGurka
Jag har däremot sett som en Auracirkel runt månen en gång! Lyste starkt och fint!

Men regnbågar dyker ju upp när det är fuktigt i luften.. har solen blivit våt?

Nu var det ju inte solen som var regnbågsfärgad utan molnen runtomkring och de består väl såvitt jag förstått av fukt...
Citera
2013-04-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativ1
Nu var det ju inte solen som var regnbågsfärgad utan molnen runtomkring och de består väl såvitt jag förstått av fukt...
Nej men menade att regnbågen dras till fukt och solen är ju het
Jag har inte kollat så mycket på solen, men så kanske det alltid har varit så eller bara händer då och då? Luften ha ju faktiskt varit lite fuktig då och då.. :P
Citera
2013-04-28, 20:00
Medlem
Pärlmoln kanske. Jag har själv sett det
Citera
2013-04-28, 20:25
Medlem
zaimans avatar
Kan inte den exakta vetenskapliga förklaringen men det har något att göra med vinkeln på solens läge (och därmed solstrålarnas) och när de reflekteras från molnen till ditt öga med en viss vinkel som motsvarar den röda breddgraden på ljusspektrat.
Citera
2013-04-28, 20:42
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Kan inte den exakta vetenskapliga förklaringen men det har något att göra med vinkeln på solens läge (och därmed solstrålarnas) och när de reflekteras från molnen till ditt öga med en viss vinkel som motsvarar den röda breddgraden på ljusspektrat.

Tack! Jag hittade lite om det också men tycker det är konstigt att jag inte sett det förut, de senaste dagarna har det synts jättemycket så borde lagt märke till det förut.
Jaja, rekomenderar att gömma sig bakom sina solglasögon och hålla koll för det ser verkligen skitfint ut med lila och rosa skimrande moln
Citera
2013-04-29, 14:24
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativ1
Tack! Jag hittade lite om det också men tycker det är konstigt att jag inte sett det förut, de senaste dagarna har det synts jättemycket så borde lagt märke till det förut.
Jaja, rekomenderar att gömma sig bakom sina solglasögon och hålla koll för det ser verkligen skitfint ut med lila och rosa skimrande moln

Ofta du inte sett det förut? Det är ju ganska vanligt eller? Eller inte vanligt men man har ju sett det
Citera
2013-04-29, 21:15
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Ofta du inte sett det förut? Det är ju ganska vanligt eller? Eller inte vanligt men man har ju sett det

Ja kanske några gånger men inte varje dag i typ en vecka
Citera
2013-05-03, 23:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är varken chemtrails eller guds uppenbarelse utan iriserande moln. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_iridescence
Lite fler bilder på sådana: http://paraselene.de/cgi/bin?_SID=xxx&_bereich=artikel&_aktion=detail&idart ikel=120095&_sprache=paraselene_englisch

Och samma fenomen med månen och en kanske mer pedagogisk beskrivning: http://home.hiwaay.net/~krcool/Astro/moon/moonring/

Ljusbrytning i alldeles vanliga vattendroppar och iskristaller alltså.
Citera
2013-05-04, 01:37
Medlem
Låter som pärlemormoln. De är väldigt vackra att kolla på. Och ja, moln är vatten
Citera
2013-05-04, 02:39
Medlem
cephs avatar
Viss "regnbågseffekt" syns dessutom i regel om solen hamnat bakom en mindre molntuss. Man bruka kunna skönja en ganska tydlig rosa nyans längs kanterna. Nu i veckan har just mindre molntussar över en övrigt blå himmel vart vanliga åtminstone här i Stockholmstrakten och jag har sett denna subtila irisering också då solen befunnit sig lämpligt till i förhållande till nämnda moln.

Upptäcker man det en gång blir man per automatik mer observant senare, har jag märkt. Det innebär inte nödvändigtvis att själva fenomenet blir vanligare.

Mer ovanligt är riktigt über-iriserande moln á la dessa:
http://apollo.lsc.vsc.edu/photos/bouchardc/iridescent.JPG
Men man lär få se något liknande om man tittar upp tillräckligt ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in