2013-04-28, 18:24
Medlem
Det borde kallas praktik och förnedringsgarantin. Det är precis vad det är.

Min erfarenhet av Fas 1:
- mycket kort info om jobb och utvecklingsgarantin. sedan fyller man i frågeformulär med syfte att få fram hur redo man är att arbeta. "- hur ska du få arbete? behöver du hjälp av af? ange i skala 1-10 hur mycket du vill ha ett arbete, förstår du varför man behöver söka arbete?". man fyller i sin egen handlingsplan. Återkoppling från Af i 15 minuters enskilt möte. 15 minuter - det är allt, inget mer samtal under fas 1.
- man blir kallad till rekryteringsträffar där arbetsgivare söker praktikanter. När man kommer dit får man en platsannons i handen om "föreslaget arbete för dig". Helt onödigt eftersom jag har internet hemma och redan sett den annonsen.
- arbetsgivare berättar om sitt företag samt informerar om att man ska skaka hand lagom hårt när man träffar en arbetsgivare för intervju, att man inte ska skriva något som kan tolkas som negativt för en själv i sitt cv och andra självklara saker som alla redan vet om..
- af terroriserar mig genom att skicka brev och mail hela tiden med kallelser (hur man söker jobb i norge, hur man söker arbete via internet, rekryteringsträffar, speed jobb intervjuer på af inom vårdjobb, annonser från platsförmedlingen m.m.)

Det enda positiva med af är att det finns amu utbildningar och olika slags anställningsstöd för de som behöver. Allt annat verkar vara nonsens och förnedring.
Vad tycker ni?
Citera
2013-04-28, 18:31
Medlem
Pendeks avatar
Du glömde nämna "jobbcoach". Värdelösare projekt går inte att hitta. Jag minns ärligt talat inte ens vad jobbcoachen gjorde, men jag träffade jobbcoachen en gång i veckan i två månader. Sedan var det slut. Jag lärde mig inget.
Citera
2013-04-28, 18:32
Medlem
Vet inte om det är värt de åtskilliga miljarder vi lägger ner årligen på dessa vuxendagis och tidsfördriv.

Möjligheten till praktik är bra för vissa men absolut inte alla.
Citera
2013-04-28, 18:33
Medlem
När jag läste frågan i formuläret som löd "Förstår du varför du behöver söka arbete" kunde jag inte låta bli att fråga arbetsförmedlaren - Är inte det här en dum fråga? - Nej det är ingen dum fråga, sa hon. - Men vem förstår inte... jag hann inte säga färdigt min mening så avbröt hon mig med att säga - Svara bara på frågan!
Det jag hade tänkt säga var - men vem förstår inte varför man behöver arbete? Det är som att fråga någon - förstår du varför du behöver äta mat? Förstår du varför du behöver sova på natten? Förstår du varför du behöver andas?
Citera
2013-04-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Du glömde nämna "jobbcoach". Värdelösare projekt går inte att hitta. Jag minns ärligt talat inte ens vad jobbcoachen gjorde, men jag träffade jobbcoachen en gång i veckan i två månader. Sedan var det slut. Jag lärde mig inget.

Jag tror jobbcoacher är värdelöst. Har inte träffat någon. Mår illa av bara tanken. Man får välja mellan praktik och jobbcoach i fas 2.
Citera
2013-04-28, 18:41
Medlem
Vad fan kan en jobbcoach göra för skillnad om man inte behöver förbättra sin cv eller sin stil på jobbintervju? Vad gör dom???
Citera
2013-04-28, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Vet inte om det är värt de åtskilliga miljarder vi lägger ner årligen på dessa vuxendagis och tidsfördriv.

Möjligheten till praktik är bra för vissa men absolut inte alla.

Praktik kan vara bra OM det är tidsbegränsat. Som det är nu är det som ett tillsvidarearbete utan lön. Folk mår inte bra av det i längden, att vara moderna slavar. Sedan kommer fas 3 och det liknar väl mer förvaring än praktik. Folk mår ännu sämre av det.
Företagen däremot är glada som håvar in 5000 kr per månad per praktikant/fas 3are. Samtidigt får fas 3 aren gå till soc.
Citera
2013-04-28, 19:00
Medlem
1optimistjolles avatar
Om du säger vad du vill praktisera/jobba i Fas 1 med så kommer det att bli roligt för dig och du kommer hitta motivation att fortsätta.

Så vad vill du göra? Sitta hemma och luffa? Jobbar på Pressbyrån? Arbeta som snickare? Ekonomiassistent? Hunddagis?

Säg nåt, vad du vill arbeta som som ett förslag till dom så kommer du få ha roligt under tiden för det är vad det handlar om, roligt och positivitet!
Citera
2013-04-28, 22:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiravi
Det borde kallas praktik och förnedringsgarantin. Det är precis vad det är.

Min erfarenhet av Fas 1:
- mycket kort info om jobb och utvecklingsgarantin. sedan fyller man i frågeformulär med syfte att få fram hur redo man är att arbeta. "- hur ska du få arbete? behöver du hjälp av af? ange i skala 1-10 hur mycket du vill ha ett arbete, förstår du varför man behöver söka arbete?". man fyller i sin egen handlingsplan. Återkoppling från Af i 15 minuters enskilt möte. 15 minuter - det är allt, inget mer samtal under fas 1.
- man blir kallad till rekryteringsträffar där arbetsgivare söker praktikanter. När man kommer dit får man en platsannons i handen om "föreslaget arbete för dig". Helt onödigt eftersom jag har internet hemma och redan sett den annonsen.
- arbetsgivare berättar om sitt företag samt informerar om att man ska skaka hand lagom hårt när man träffar en arbetsgivare för intervju, att man inte ska skriva något som kan tolkas som negativt för en själv i sitt cv och andra självklara saker som alla redan vet om..
- af terroriserar mig genom att skicka brev och mail hela tiden med kallelser (hur man söker jobb i norge, hur man söker arbete via internet, rekryteringsträffar, speed jobb intervjuer på af inom vårdjobb, annonser från platsförmedlingen m.m.)

Det enda positiva med af är att det finns amu utbildningar och olika slags anställningsstöd för de som behöver. Allt annat verkar vara nonsens och förnedring.
Vad tycker ni?

En konstruktiv följdfråga - vilka typer av insatser anser du vore de bäst lämpade för arbetslösa som stämplat sina 300/450 dagar utan att få arbete? Orsaken till frågan är inte ett ifrågasättande av din kritik (håller med i flertalet aspekter) men jag tycker helt enkelt det är intressantare diskutera vad man istället kan/bör göra istället för att bara kostatera vad som inte funkar.

Min utgångspunkt är kort och gott att om man varit arbetslös så länge att ersättningsdagarna är slut, så kan man i vart fall konstatera att det helt enkelt är väldigt osannolikt att man kommer få jobb om man bara fortsätter som man dittills gjort. Nån form av förändring måste till. Så vad föreslår du?
Citera
2013-04-29, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
En konstruktiv följdfråga - vilka typer av insatser anser du vore de bäst lämpade för arbetslösa som stämplat sina 300/450 dagar utan att få arbete? Orsaken till frågan är inte ett ifrågasättande av din kritik (håller med i flertalet aspekter) men jag tycker helt enkelt det är intressantare diskutera vad man istället kan/bör göra istället för att bara kostatera vad som inte funkar.

Min utgångspunkt är kort och gott att om man varit arbetslös så länge att ersättningsdagarna är slut, så kan man i vart fall konstatera att det helt enkelt är väldigt osannolikt att man kommer få jobb om man bara fortsätter som man dittills gjort. Nån form av förändring måste till. Så vad föreslår du?

Efter det att en majoritet varit i fas 123 i perioder mellan 1 år och en livstid utan att det har givit något jobb så är det osannolikt att det kommer att ge något jobb. Nån förändring måste till så föreslår du då? Du ska ju tamefan inte ens jobba på Af. Era egna åtgärder och utbildningar är lika värdelösa som att en person bara sitter hemma och söker jobb.

Sen finns det ett ytterligare problem, i lågkonjunktur så finns det inga jobb samt att många är helt oanställningsbara. Har man inte fått ett jobb på 5 år så behöver man inte fortsätta att kväva en person med meningslösa insatser i ytterligare 5 år, det kommer ändå inte leda till ett jobb. Förtidspensionera istället personen om det pr bästa lösningen. Men det värsta av allt i hela historien är eran avsaknad på att ställa krav på coacherna etc. Ni ställer krav på arbetslösa, men jobbcoacher och externa aktörer håvar in miljoner som ni gladeligen betalar ut.

Jag har ett bra förslag. Betala ut pengarna direkt till arbetslösa istället, så löses hela situationen. Jag gav sig hela lösningenpå ett bräde.
Citera
2013-04-29, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Efter det att en majoritet varit i fas 123 i perioder mellan 1 år och en livstid utan att det har givit något jobb så är det osannolikt att det kommer att ge något jobb. Nån förändring måste till så föreslår du då? Du ska ju tamefan inte ens jobba på Af. Era egna åtgärder och utbildningar är lika värdelösa som att en person bara sitter hemma och söker jobb.

Sen finns det ett ytterligare problem, i lågkonjunktur så finns det inga jobb samt att många är helt oanställningsbara. Har man inte fått ett jobb på 5 år så behöver man inte fortsätta att kväva en person med meningslösa insatser i ytterligare 5 år, det kommer ändå inte leda till ett jobb. Förtidspensionera istället personen om det pr bästa lösningen. Men det värsta av allt i hela historien är eran avsaknad på att ställa krav på coacherna etc. Ni ställer krav på arbetslösa, men jobbcoacher och externa aktörer håvar in miljoner som ni gladeligen betalar ut.

Jag har ett bra förslag. Betala ut pengarna direkt till arbetslösa istället, så löses hela situationen. Jag gav sig hela lösningenpå ett bräde.

Mycket bra svar till "arbetsförmedlaren Bunny", tyckte jag.
Istället för att ställa idiotfrågor och leka "myndig person" med de arbetslösa, så tycker jag att "Bunny" och hans kollegor samt ledning ska ifrågasätta hur deras organisation har utvecklats och vad syftet var med den och deras arbete från början.

Svar till "Bunny":
Om ni vill "åtgärda" eller hjälpa de som blivit utförsäkrade från a-kassa, så hjälp till med utbildning. Ni har ett enormt överskott, lägg dessa pengar på att hjälpa folk som inte kan vidareutbilda sig pga. löjliga regler om att de är överkvalificerade (vilket man ju uppenbarligen inte är om man inte får jobb inom sitt gebit) eller de som i sin ungdoms naiva dagar gett sig på utbildningar de inte klarat av och därmed är uteslutna från csn.

Börja behandla människor som människor och inte som några som är mindre värda/vetande.

Där har du en start, iallafall.
Senast redigerad av Pripps3.5 2013-04-29 kl. 13:46.
Citera
2013-04-29, 13:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Mycket bra svar till "arbetsförmedlaren Bunny", tyckte jag.
Istället för att ställa idiotfrågor och leka "myndig person" med de arbetslösa, så tycker jag att "Bunny" och hans kollegor samt ledning ska ifrågasätta hur deras organisation har utvecklats och vad syftet var med den och deras arbete från början.

Svar till "Bunny":
Om ni vill "åtgärda" eller hjälpa de som blivit utförsäkrade från a-kassa, så hjälp till med utbildning. Ni har ett enormt överskott, lägg dessa pengar på att hjälpa folk som inte kan vidareutbilda sig pga. löjliga regler om att de är överkvalificerade (vilket man ju uppenbarligen inte är om man inte får jobb inom sitt gebit) eller de som i sin ungdoms naiva dagar gett sig på utbildningar de inte klarat av och därmed är uteslutna från soss.

Börja behandla människor som människor och inte som några som är mindre värda/vetande.

Där har du en start, iallafall.

AF lyder bara order från arbetsmarknadsdepartementet och arbetsmarknadsministern. Det är regeringen som beslutat om både jobbcoacher och att det skall sättas mer press på arbetslösa så det är på dem ni skall klaga.

Aktuell info från ledamot i arbetsmarknadsutskottet:

http://katarinabrannstrom.se/2013/04/24/jobb-och-utvecklingsgaranti-har-goda-resultat/
Senast redigerad av sucuk 2013-04-29 kl. 13:36. Anledning: Lagt till en länk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in