2013-04-28, 18:01
Medlem
Tjena!

Pratade med en datahandlare när jag skulle köpa ny laptop.
Han sa då att det på vissa datorer inte går att ta bort win 8 och installera win 7.
Är detta sant? tycker det låter konstigt men är ingen fena på datorer.

har köpt en compac CQ58 med win 8 på.
Citera
2013-04-28, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ranur
Tjena!

Han sa då att det på vissa datorer inte går att ta bort win 8 och installera win 7.

Enda anledningen jag kan komma på är möjligtvis att vissa drivrutiner inte skulle fungera. Men det låter ju lite konstigt.
Citera
2013-04-28, 18:06
Medlem
Kaisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ranur
Tjena!

Ska inte vara något problem att gå ifrån Windows 8 till Windows 7. Dock kan en formatering vara nödvändig.

Lycka till!
Citera
2013-04-28, 18:12
Medlem
stefan555s avatar
Jag har läst något om att man ska stänga av UEFI i BIOS för att det ska gå att installera Windows 7
Citera
2013-04-28, 18:56
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefan555
Jag har läst något om att man ska stänga av UEFI i BIOS för att det ska gå att installera Windows 7
UEFI är en ny modern ersättning av BIOS så det går inte stänga av. Du kanske tänker på secure boot?
Citera
2013-04-28, 19:14
Medlem
Hampsishs avatar
Har otroligt svårt att tänka mig det men som tidigare sagt finns det bios inställningar som kan ställa till det men det med lite ändringar där kan jag inte se hur det skulle fungera.

//Någon som jobbar med ominstallation och mjukvara
Citera
2013-04-28, 19:27
Medlem
stefan555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
UEFI är en ny modern ersättning av BIOS så det går inte stänga av. Du kanske tänker på secure boot?
Det är möjligt att det inte går på alla datorer. Men jag kan stänga av UEFI på min Asus laptop. I BIOS har jag optionen Enable/Disable UEFI.
Citera
2013-04-28, 21:07
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har man Win7 på en DVD och DVD-läsare i datorn, går det smidigt.

Tricket är att i BIOS/UEFI ställa om boot ordningen så att datorn försöker boota från DVD-läsaren först, sedan Hårddisken.

För att vara säker på att bli av med Win8 så bör man välja "Avancerat" så man kan komma till Partitions redigeraren i Win7 installationen. Win7 skapar en 100MB partition automatiskt, kanske gör Win8 det med, ta bort den också.

Så man kan ta bort hela partitionen med Win8 (och alla egna filer, så säkerhetskopiera dem.)
Har man återställningspartitioner för Win8 på hårddisken, får man välja att behålla eller ta bort dem.

Skapa en ny partition för Win7 (Win7 kommer skapa en till på 100MB själv).

Se till att ha laddat hem drivrutiner för din dators komponenter för Win7 som grafik, trådlöst nätverk, med mera.
De kan ligga kvar på en partition (D:\), om du låter bli att ta bort den under Win7 installationen Fast en säkerhetskopia på en DVD är alltid bra att ha...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in