Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Tänkte första posta detta inom datorer och teknologi, men tyckte det lutade mest åt att vara en filosofisk fråga.
Ja, inom datorvärlden så säger man att allt är uppbyggt av ettor och nollor. Så rent teoretiskt skulle man kunna skapa en film eller ett foto på vad som helst, med enbart ettor och nollor, eller har jag fel?
Låt säga att jag har en bild eller film på mig och digitalt är dessa uppbyggda av ettor och nollor. Så jag skulle alltså kunna skapa t. ex. en bild eller film på mig som inte ens existerat från första början, enbart med hjälp av datorn och dess teknologi. Detta är kanske omöjligt, men frågan är ju alltså om det är möjligt?

Tänk dig att t. ex. skapa ett script som genererar massor av ettor och nollor slumpmässigt i avancerade mönster så skapas något helt otroligt. Alltså, innan ens t. ex. filmen The Matrix existerade så lyckas någon med detta script slumpmässigt skapa filmen med enbart data. Även om chansen är en på miljarden eller ännu mindre så är det ju möjligt.
Om det inte är möjligt, varför i så fall?

Slumpen kommer någon gång att generera det vackraste du sett som kvinna.
Denna slump kommer inte bestå, utan fortsätta generera slump. som monster tills ännu vackrare skönhet visar sig... Slumpen i sig gör inget Bara din syn av verkligheten är det som blir kvinna eller brus.
om jag har ett script, som gör samma sak, så sker inte samma sak, med vårat sätt att bygga saker. du kommer endast att göra en etta i ett sekventiellt flöde, de är inte samma sak.. men kan bli en illuusion
Men om datorn testar miljarder x miljarder x miljarer sekvenser i sekunden,
Ja då kommer du se saker som inte ens uppfunnits som ligger i framtiden och den ritar i 2d eller 3d.. då ser du bara saker, inte att dom existerar...det bygger inte upp en 3d värld, utan ger våran illusion av det... visst kanske 3d atom printern är ett steg närmare... men inte ens den kan göra mer än att rita av en värld. skriver du i 4d, så blir bilden 4d. vo därmed bler bara information ur materia... inget levande.
Fast visst tror vissa att en exakt kopia och ritning av tex dig blir du och din själ
Där vet vi inte vad det blir... jag gissar på ett hologram
Tyvärr är datorers slump så dåligt gjort, att du kommer mest ser repetitioner.
Det finns i kvantfysiken en nolla och tolkad etta med, som är mer som slump,
Då byggs inte repetioner upp.. Det är beräkningen mellan position och rörelse vi inte kan göra till ett fast och bestämt mätvärde.
Det är vad jag tror det, vi målar av en levande värld.
denna värld har inte fått energi över tid att leva som en enhet.
Bara en printers sekvenser, eller paralleller... sak samma egetnligen
Ett beroende som inte fanns innan går inte skapa som det var innan.
Svårt att förklara.
Men du har inte samma förhållande.. Vart förhållande är unikt över tid och rum.
att föda eller göra barn, ser jag mer som att man drar ut sin egen existens.. inte bara en existens, utan två. kanske miljarder samhörighet eller biljarder.. alla delar samverkar samtidigt med varandra.. men inte i major,