• 2
  • 3
2013-04-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
TS fråga är typ lite som att ett oändligt antal apor sitter i all evighet och knappar på varsin skrivmaskin. Förr eller senare kommer någon apa att slumpmässigt ha skrivit Sagan om ringen. Men som sagt, lär ta tid
Om du låter en apa få sitta och knappa på sin skrivmaskin i all evighet kommer denne så småningom ha skrivit ned alla litteraturer som någonsin ha skapats.

Antalet kvanttal (som kan beskrivas med kvanttillstånden) som beskriver den mängd volym din kropp omfattar i universumet är:

10^10^70

Låt då oss ponera att universum är oändligt stort, låt oss säga att den är googolplex meter i bredden:

10^10^100 meter

Om du åker tvärs igenom universumet kommer du så småningom se din exakta avbild. Du kommer kunna se planeter och stjärnor som är identiska till dem som vi har i Vintergatan.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag vet inte exakt vad du frågar efter. Vi kan ta ett annat videoformat om det blir enklare.

En bildruta i en film med VGA-upplösning kan ritas upp på 2^(640*480*24)= 2^7372800 olika sätt.

Även här hinner universum dö ut flera gånger om innan man kommer någon vart.
Du skrev att man kunde bygga upp en fullhd-bild på 2^(1080*1920*24) olika sätt, och jag undrade hur man kom fram till den slutsatsen.

Tar man hänsyn till att varje enskild pixel kan variera i nyans?
Senast redigerad av Nigeralia 2013-04-29 kl. 17:34.
Citera
2013-04-29, 17:45
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
Du skrev att man kunde bygga upp en fullhd-bild på 2^(1080*1920*24) olika sätt, och jag undrade hur man kom fram till den slutsatsen. Tar man hänsyn till att varje enskild pixel kan variera i nyans?

En fullhd-bild består utav 1080*1920*24 bitar och 1080*1920*24 bitar kan kombineras på 2^(1080*1920*24) olika sätt.

Jag skrev även att även om man tar hänsyn till bilder som liknar varandra så gör det knappt någon skillnad på antalet man måste gå igenom. Man kan tex halvera antalet bilder för att bortse från spegelvända kopier, halvera igen för att bortse från uppånervända, dela med 256 för att få bort alla tonade varianter av samma bild, etc, om man vill snabba på processen något men nöjer sig med filmer som saknar toningar och så vidare. Man kan rensa bort ganska mycket onödig information om man vill snabba på processen och struntar i premissen att det ska vara slumpmässigt. "Snabba på" innebär dock fortfarande, som sagt, att universum hinner dö ut långt innan man knappt hunnit börja gå igenom den första bildrutan i den där filmen man ska generera.
Citera
2013-04-29, 17:50
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
Om du låter en apa få sitta och knappa på sin skrivmaskin i all evighet kommer denne så småningom ha skrivit ned alla litteraturer som någonsin ha skapats.

Det sägs så, men det är inte nödvändigtvis sant. Skrivmaskinen måste tex ha alla tecken som någonsin använts för att skriva all litteratur.

Citat:
Om du åker tvärs igenom universumet kommer du så småningom se din exakta avbild. Du kommer kunna se planeter och stjärnor som är identiska till dem som vi har i Vintergatan.

Inte heller nödvändigtvis sant, även om universum är oändligt med oändlig massa. Det kan fortfarande saknas premisser i övriga universum för att skapa liv, tex.
Citera
2013-04-29, 18:16
Medlem
Jag såg nån video på youtube med niel degrasse tyson eller vad han heter och han snackade med en forskare som påstod att dom kan se algoritmer i kvantmekaniken. Tror det var samma typ av algoritm som finns i sökmotorer.

Kommer tyvärr inte ihåg vad filmen eller forskaren heter. Är inte heller helt 100% säker på mitt minne men det är detta jag minns iallafall.

Om nån hittar den så kan ni ju posta.
Citera
2013-04-30, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Jag såg nån video på youtube med niel degrasse tyson eller vad han heter och han snackade med en forskare som påstod att dom kan se algoritmer i kvantmekaniken. Tror det var samma typ av algoritm som finns i sökmotorer.

Kommer tyvärr inte ihåg vad filmen eller forskaren heter. Är inte heller helt 100% säker på mitt minne men det är detta jag minns iallafall.

Om nån hittar den så kan ni ju posta.

Jag hade endel faktafel men här är videon:
http://www.youtube.com/watch?v=q1LCVknKUJ4
Senast redigerad av ivanivan 2013-04-30 kl. 08:59.
Citera
2013-04-30, 14:38
Medlem
sadjunkys avatar
ifall man tänker efter så är alla böcker en kombination av 29 bokstäver. + några tecken
Citera
2013-04-30, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Tänkte första posta detta inom datorer och teknologi, men tyckte det lutade mest åt att vara en filosofisk fråga.

Ja, inom datorvärlden så säger man att allt är uppbyggt av ettor och nollor. Så rent teoretiskt skulle man kunna skapa en film eller ett foto på vad som helst, med enbart ettor och nollor, eller har jag fel?

Låt säga att jag har en bild eller film på mig och digitalt är dessa uppbyggda av ettor och nollor. Så jag skulle alltså kunna skapa t. ex. en bild eller film på mig som inte ens existerat från första början, enbart med hjälp av datorn och dess teknologi. Detta är kanske omöjligt, men frågan är ju alltså om det är möjligt? Tänk dig att t. ex. skapa ett script som genererar massor av ettor och nollor slumpmässigt i avancerade mönster så skapas något helt otroligt. Alltså, innan ens t. ex. filmen The Matrix existerade så lyckas någon med detta script slumpmässigt skapa filmen med enbart data. Även om chansen är en på miljarden eller ännu mindre så är det ju möjligt.

Om det inte är möjligt, varför i så fall?

Slumpen kommer någon gång att generera det vackraste du sett som kvinna.
Denna slump kommer inte bestå, utan fortsätta generera slump. som monster tills ännu vackrare skönhet visar sig... Slumpen i sig gör inget Bara din syn av verkligheten är det som blir kvinna eller brus.

om jag har ett script, som gör samma sak, så sker inte samma sak, med vårat sätt att bygga saker. du kommer endast att göra en etta i ett sekventiellt flöde, de är inte samma sak.. men kan bli en illuusion

Men om datorn testar miljarder x miljarder x miljarer sekvenser i sekunden,
Ja då kommer du se saker som inte ens uppfunnits som ligger i framtiden och den ritar i 2d eller 3d.. då ser du bara saker, inte att dom existerar...det bygger inte upp en 3d värld, utan ger våran illusion av det... visst kanske 3d atom printern är ett steg närmare... men inte ens den kan göra mer än att rita av en värld. skriver du i 4d, så blir bilden 4d. vo därmed bler bara information ur materia... inget levande.

Fast visst tror vissa att en exakt kopia och ritning av tex dig blir du och din själ
Där vet vi inte vad det blir... jag gissar på ett hologram

Tyvärr är datorers slump så dåligt gjort, att du kommer mest ser repetitioner.
Det finns i kvantfysiken en nolla och tolkad etta med, som är mer som slump,
Då byggs inte repetioner upp.. Det är beräkningen mellan position och rörelse vi inte kan göra till ett fast och bestämt mätvärde.

Det är vad jag tror det, vi målar av en levande värld.
denna värld har inte fått energi över tid att leva som en enhet.
Bara en printers sekvenser, eller paralleller... sak samma egetnligen

Ett beroende som inte fanns innan går inte skapa som det var innan.
Svårt att förklara.

Men du har inte samma förhållande.. Vart förhållande är unikt över tid och rum.

att föda eller göra barn, ser jag mer som att man drar ut sin egen existens.. inte bara en existens, utan två. kanske miljarder samhörighet eller biljarder.. alla delar samverkar samtidigt med varandra.. men inte i major,
Senast redigerad av swigge 2013-04-30 kl. 15:47.
Citera
2013-05-01, 01:23
Medlem
Offices avatar
Jag har skrivit program som gör slumpmässiga bilder och det första man slås av är man aldrig kommer se nåt vettigt om man inte redan vet hur den slumpmässiga bilden kan tänkas se ut. Datorn måste kontrollera varje bild mot en referens, eftersom att mellan varje bild som liknar något så kommer det miljoners miljarder bilder som inte betyder ett skit.

Den enda av värde jag har fått fram är ett 5*5 pixlar stort monokromt hakkors, den bilden fångades naturligtvis med en referensbild och det tog dryga 20 miljoner försök.

Med tiotusentals bilder per sekund är det helt omöjligt för en människa att se om man har fått nåt annat än myrornas krig, för det är så den absoluta majoriteten av bilder ser ut, även om man bara har 5*5 svartvita pixlar.

Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Men om datorn testar miljarder x miljarder x miljarer sekvenser i sekunden,
Ja då kommer du se saker som inte ens uppfunnits som ligger i framtiden och den ritar i 2d eller 3d.. då

Ja, sådana bilder kommer natuligtvis men det är helt onödigt att spekulera i det för sålänge du inte har en referensbild kommer du aldrig hitta något av värde. Det räcker att du har på din superdator i bråkdelen av en sekund så kommer du ha fler bilder än vad hela mänskligheten kan titta igenom.

Så,
ja, datorn kan göra vilken bild som helst, men det är rätt ointressant för att
1. det tar orimligt lång tid även för pyttesmå bilder och
2. ingen kan hitta nåt "oupptäckt och nytt" för det är endast datorn som hinner med att kontrollera bilderna och den kan inte tolka vad som finns på bilden om den inte har något att gå efter.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in