2013-04-28, 11:20
Medlem
Efter en hel del snack om sambos KFM utmätning osv har jag kollat upp sambolagen, men hittar ingenting om inneboende. Har försökt söka på lagen.nu men jag är ingen jurist så jag vet inte ens vad jag letar efter, söker på "inneboende" men får inte upp någon direkt lag.

Så hur hittar jag lagtexten om inneboende?

Det jag undrar är:
- Vad är skillnaden mellan inneboende och sambo?

På sambolagen låter det ju som om man blir sambo så fort man är skriven på samma address, måste inte inneboende också vara skriva på addressen när de ändå bor där?

Ber om ursäkt för mitt dåliga googlande. Hittar bara en massa forumstrådar om hur man ska ta betalt och hur man kan kasta ut sin inneboende.
Citera
2013-04-28, 11:25
Medlem
Inneboende har ett eget hushåll och hyr av dig precis som du hyr utav din hyresvärd.

Sambo är att ni har ett gemensamt hushåll och lever tillsammans i samboliknande förhållande.
Citera
2013-04-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SharksDotSe
Inneboende har ett eget hushåll och hyr av dig precis som du hyr utav din hyresvärd.

Sambo är att ni har ett gemensamt hushåll och lever tillsammans i samboliknande förhållande.
Källan på detta tack, det är det jag efterfrågar. Att inneboende har egen ekonomi är jag fullt införstådd med. "samboliknande förhållanden" går ju att utläsa i sambolagen, men jag hittar inte inneboendelagen.

Undrar stilla också om man får lov att ha ett romatiskt förhållande med en inneboende, eller om man lagligen MÅSTE vara sambos då med.
Citera
2013-04-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Källan på detta tack, det är det jag efterfrågar. Att inneboende har egen ekonomi är jag fullt införstådd med. "samboliknande förhållanden" går ju att utläsa i sambolagen, men jag hittar inte inneboendelagen.

Undrar stilla också om man får lov att ha ett romatiskt förhållande med en inneboende, eller om man lagligen MÅSTE vara sambos då med.

Sambolag:

Citat: