2013-04-28, 11:20
Medlem
Efter en hel del snack om sambos KFM utmätning osv har jag kollat upp sambolagen, men hittar ingenting om inneboende. Har försökt söka på lagen.nu men jag är ingen jurist så jag vet inte ens vad jag letar efter, söker på "inneboende" men får inte upp någon direkt lag.

Så hur hittar jag lagtexten om inneboende?

Det jag undrar är:
- Vad är skillnaden mellan inneboende och sambo?

På sambolagen låter det ju som om man blir sambo så fort man är skriven på samma address, måste inte inneboende också vara skriva på addressen när de ändå bor där?

Ber om ursäkt för mitt dåliga googlande. Hittar bara en massa forumstrådar om hur man ska ta betalt och hur man kan kasta ut sin inneboende.
Citera
2013-04-28, 11:25
Medlem
Inneboende har ett eget hushåll och hyr av dig precis som du hyr utav din hyresvärd.

Sambo är att ni har ett gemensamt hushåll och lever tillsammans i samboliknande förhållande.
Citera
2013-04-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SharksDotSe
Inneboende har ett eget hushåll och hyr av dig precis som du hyr utav din hyresvärd.

Sambo är att ni har ett gemensamt hushåll och lever tillsammans i samboliknande förhållande.
Källan på detta tack, det är det jag efterfrågar. Att inneboende har egen ekonomi är jag fullt införstådd med. "samboliknande förhållanden" går ju att utläsa i sambolagen, men jag hittar inte inneboendelagen.

Undrar stilla också om man får lov att ha ett romatiskt förhållande med en inneboende, eller om man lagligen MÅSTE vara sambos då med.
Citera
2013-04-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Källan på detta tack, det är det jag efterfrågar. Att inneboende har egen ekonomi är jag fullt införstådd med. "samboliknande förhållanden" går ju att utläsa i sambolagen, men jag hittar inte inneboendelagen.

Undrar stilla också om man får lov att ha ett romatiskt förhållande med en inneboende, eller om man lagligen MÅSTE vara sambos då med.

Sambolag:

Citat:
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.
När det i en lag eller annan författning talas om sambor eller personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden eller används liknande uttryck, avses därmed sambor enligt första stycket.

Inneboende är ingen är ingen juridisk term utan det är en vanlig hyresgäst det handlar om som hyr en del av en bostad.
Citera
2013-04-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Inneboende är ingen är ingen juridisk term utan det är en vanlig hyresgäst det handlar om som hyr en del av en bostad.
Tack, sambolagen hittar jag.

Så inneboende är en hyresgäst som inte hyr i andra hand men ändå har ett hyresavtal/kontrakt.

Hur ser det ut om man är i ett förhållande, men har skilda ekonomier men bor ihop. Måste man bli sambos då (och därmed få delad ekonomi) eller är det ett inneboendekontrakt som måste upprättas? Eller är det helt enkelt inte lagligt att ha sin partner som inneboende?
Citera
2013-04-28, 13:07
Medlem
Citat:

Så inneboende är en hyresgäst som inte hyr i andra hand men ändå har ett hyresavtal/kontrakt.

Hur ser det ut om man är i ett förhållande, men har skilda ekonomier men bor ihop. Måste man bli sambos då (och därmed få delad ekonomi) eller är det ett inneboendekontrakt som måste upprättas? Eller är det helt enkelt inte lagligt att ha sin partner som inneboende?

Sambos har inte delad ekonomi.

Som sambos kan ni välja att ha delad ekonomi men det behövs inte.

Om Kronofogden gör en utmätning så ANSES sambon äga allt i den gemensamma bostaden men om du kan bevisa att det är ditt så kan det inte utmätas. Detta gäller även om det det tillhör bohaget.

Edit: Tog bort lite jag skrivit efter att ha kollat i lagen:

Utsökningsbalk (1981:774)

Citat:
19 § Om gäldenären är gift och varaktigt sammanbor med sin make och de har lös egendom i sin gemensamma besittning, anses gäldenären som ägare till egendomen, om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt och det ej heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan. Detsamma gäller, när gäldenären varaktigt sammanbor med annan under äktenskapsliknande förhållanden.

Om gäldenären och annan än som avses i första stycket har lös egendom i sin gemensamma besittning, får egendomen eller andel däri utmätas endast om det framgår att egendomen eller andelen tillhör gäldenären.

Första stycket är alltså gällande för sambos.

Andra stycket om två personer bor ihop men inte är sambos.

Om man är sambo med en person som riskerar utmätning - se till att ha kvitto på dyrare grejer i hemmet så ska det gå bra.

Det går givetvis att skriva ett inneboende-avtal men det spelar inte så stor roll om KFM inte ser skilda sovrum osv. Då kan ni bli "dömda" att vara sambos.
Senast redigerad av Kalmar2004 2013-04-28 kl. 13:20.
Citera
2013-04-28, 14:37
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Den inneboende har inte tillgång till hela lägenheten som "sin", utan den hyr en specifierad del av lägenheten, även om delar av den kan vara delad med den som riktigt bor i lägenheten. T ex så kan den inneboende ha möjlighet att använda kök och badrum, utöver att den hyr ett rum. Eller vissa möjligheter till att använda vissa andra utrymmen, detta är dock på nåder av uthyraren.

Den inneboende har alltså ett kontrakt på ett eget rum (eller flera) och den har eget hushåll, ett hushåll skiljt från hyresvärden.

Två i ett förhållande behöver inte ha ett inneboendekontrakt, det är bara att flytta in. Det är möjligt att ha sin partner som inneboende, men det är stor chans att det kontraktet underkänns av KFM (och i vissa fall även andra myndigheter). Detta för att det är troligen att ett par i förhållande har gemensamt hushåll, inte det uppdelade som en inneboende kräver. Räkna t ex sovrummen...
Citera
2013-04-29, 00:41
Medlem
Mycket bra svar! Är väldigt tacksam över att folk med bra koll på lagen svarar arma stackare som mig.

Det enda som egentligen skapar frågetecken nu av alla de scenarior jag föreställer mig är ifall man vill som par bo ihop men inte vara sambor. Verkar lagligt omöjligt om det skulle behövas blandas in en myndighet.

En annan fråga som har drällt i bakhuvudet är hur det ser ut med tid, hörde (och eftersom folk är så dåliga på lagen så litar jag inte på det för fem öre) att man automatiskt blir sambo om man bott ihop en viss tid.
Citera
2013-04-29, 01:21
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Mycket bra svar! Är väldigt tacksam över att folk med bra koll på lagen svarar arma stackare som mig.

Det enda som egentligen skapar frågetecken nu av alla de scenarior jag föreställer mig är ifall man vill som par bo ihop men inte vara sambor. Verkar lagligt omöjligt om det skulle behövas blandas in en myndighet.

En annan fråga som har drällt i bakhuvudet är hur det ser ut med tid, hörde (och eftersom folk är så dåliga på lagen så litar jag inte på det för fem öre) att man automatiskt blir sambo om man bott ihop en viss tid.
Problemet ligger också i hur du formulerar dig. Att bo ihop är att vara sambos. En inneboende och hyresvärden bor inte ihop, de bor inte tillsammans, det är den ene som hyr ut åt den andra.

Självklart kan ett par bo i samma lägenhet utan att vara sambos, men det krävs mycket av dem då. Det får inte vara under äktenskapsliknande former exempelvis. Eller ha gemensamt/delat hushåll. Därför är det i praktiken svårt för ett par att bo tillsammans utan att bli sambos. Tiden däremot är oviktig, du blir aldrig automatisk sambo efter säg 10 år oavsett hur mycket två stycken kör med separat hushåll, men kör ni med gemensamt hushåll så blir det efter 1 dag.
Citera
2013-04-29, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Problemet ligger också i hur du formulerar dig. Att bo ihop är att vara sambos. En inneboende och hyresvärden bor inte ihop, de bor inte tillsammans, det är den ene som hyr ut åt den andra.

Självklart kan ett par bo i samma lägenhet utan att vara sambos, men det krävs mycket av dem då. Det får inte vara under äktenskapsliknande former exempelvis. Eller ha gemensamt/delat hushåll. Därför är det i praktiken svårt för ett par att bo tillsammans utan att bli sambos. Tiden däremot är oviktig, du blir aldrig automatisk sambo efter säg 10 år oavsett hur mycket två stycken kör med separat hushåll, men kör ni med gemensamt hushåll så blir det efter 1 dag.
Svårt att uttrycka sig i lagliga termer när man inte är allt för bekant med dem (nej jag tänker inte låtsas att jag kan mer än vad jag faktiskt gör). Tror jag har svar på alla mina funderingar nu, även om svaret på en del är att det rent lagligt inte finns termer för det man i de scenarion skulle vilja ha.

Så länge man inte tänker yrka på något när man går isär eller hamnar hos någon myndighet (främst soc och KFM) så är det väl lite skit samma vad man vill kalla det när man bor ihop. Problemen ligger ju i om man inte vill ha ekonomiskt ansvar för sin partner eller problem med ägor som utmäts. Å andra sidan skall man inte flytta ihop med någon med ekonomiska problem ifrån första början, och vill man undvika att situationen uppstär medan man är i förhållandet så får man ju gå in och betala räkningar åt partnern så att de inte hanmar hos kronofogden, eller soc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in