2013-04-27, 13:41
Medlem
JackSaloons avatar
Såg denna video med ungar som byggde segelbåtar som rullade på land.

https://www.youtube.com/watch?v=pvAJ1Wi-c3Q

Skulle man inte kunna bygga större versioner och åka på dem som man gör med bilar? Skulle det vara praktiskt möjligt? Om inte på en motorväg borde det gå i fjällen eller något?
Citera
2013-04-27, 14:38
Medlem
Flaskhalsats avatar
Du får även tänka på slipstreams och vidare, den första "bilen" kommer ta upp allt vindmotstånd för att sedan ledas ut på sidorna vilket förmodligen kommer göra att enbart en bil kan åka i taget.

Hur skall du sedan kunna åka mot vinden på en motorväg?
Citera
2013-04-27, 14:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Du får även tänka på slipstreams och vidare, den första "bilen" kommer ta upp allt vindmotstånd för att sedan ledas ut på sidorna vilket förmodligen kommer göra att enbart en bil kan åka i taget.

Man får helt enkelt bygga motorvägen som vindtunnlar med olika riktning och styrka. Ytan är is, kontfrusen ibland, naturlig där det är möjligt. Varje familj har sedan sin egen isjakt, med familjevapnet tydligt återgivet på seglet, utifrån en standardiserat heraldik.
Citera
2013-04-27, 14:49
Medlem
dbaw84s avatar
Praktiskt omöjligt är det, man kan ju åka isjakt över sjöar och sånt men skulle du ha segelbilar måste de åka över gigantiska öppna ytor, över saltöknen skulle det nog funka.
Citera
2013-04-27, 14:50
Medlem
FBMinchias avatar
Isjakt med hjul. Inga muntra tillrop från Harry Haffa, dock. Så länge det inte är rakt mot vinden så funkar det.
Citera
2013-04-27, 14:57
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat

Eller hur!! Låt oss säga att det blåser motvind på E4 mot Uppsala och jag kommer via bergshamra leden upp på E4:an vid järva krog och måste göra reda för slag när jag kommer upp på avfarten och sedan ska man kryssa hela vägen Vägarna skulle vara tvungna att vara såååååååå mycket bredare än vad det är idag. Hur lastbilar ska lyckas med det förblir en gåta

Det var några män/killar som byggde något som såg ut som en korsning mellan jätteskateboard/crosskart med segel som de seglade med på stränderna förut. Såg visserligen sjukt kul ut.

Edit: dessutom så skulle det vara en trafikfara utan dess like. Tacka fan för att det finns mycket utrymme för alla söndagsseglare på havet som har noll koll Vet inte hur mycket tabbar man sett, när folk lägger till ser man ganska snabbt vilka som vet va de gör och inte.
Senast redigerad av EnLitenSvamp 2013-04-27 kl. 15:03.
Citera
2013-04-27, 15:19
Medlem
Lofns avatar
Detta är det bland de vanligaste sätten att transportera sig i staden jag bor i. Kolla t ex denna kille
http://www.youtube.com/watch?v=GOnM1lXENj4
Citera
2013-04-27, 17:15
Medlem
Gåtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Detta är det bland de vanligaste sätten att transportera sig i staden jag bor i. Kolla t ex denna kille
http://www.youtube.com/watch?v=GOnM1lXENj4

Shit vad coolt Lofn, får jag fråga vilken stad du bor i? Hade lätt velat ha en sådan, men rädslan att sticka ut för mycket håller mig tillbaka.. Men man borde kanske försöka bygga en dylik tingest.

Ang att segla på gatorna är det ju fysiskt möjligt, men inte med den trafik vi har idag med stress och många lastbilar osv.. Men det är en rolig tanke.

När våra fossila bränslen är slut och ett jättelikt krig gjort slut på världen som vi känner den, så börjar vi kanske segla fram på land. Själv hade jag dock föredragit segelflyg.
Citera
2013-04-27, 18:05
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gåtan
Shit vad coolt Lofn, får jag fråga vilken stad du bor i?
Jag överdrev tyvärr kraftigt i ett dåligt försök att vara rolig eftersom jag tycker att det verkar så frukansvärt opraktiskt såvida man inte bor i ett totalt platt landskap.
Jag tycker det verkar kul såklart. Men att ta sig till jobbet en blåsig dag vet jag inte... tänk om det inte blåser så bra på vägen hem. Eller åt fel håll. Man får kryssa hela vägen hem... jag vet inte, jag behöver mer övertygande argument innan jag införskaffar utrustningen.
Citera
2013-04-27, 18:48
Medlem
Gåtans avatar
Ha ha..

Okej, tänkte det var någon stad känd för att vara alternativ/bil-lös..
Nej jag tror inte man ska skaffa en sådan av praktiska skäl. Men det kan ju vara trevligt att ha på sommaren att glida ner till marinan/stranden osv.. Har funderingar på att bygga en is-seglare, och då hade det varit grymt om man kunde kombinera isseglare/cykel..

Som jag tänkte mig cykeln, så kan ju fällla ner och rullla ihop seglet och istället trampa sig fram om det blåser för lite eller för mycket.
Citera
2013-04-28, 12:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Nu tar vi det lite lugnt, det är faktiskt möjligt att få en vinddriven bil att gå rakt mot vinden. Med segel är ett sådant konststycke omöjligt (vilket vi snedseglare på sjön grämt oss över i åtminstone 6000 år) men med en turbin som driver hjulen går det både att "segla" fortare än medvinden i rak medvind (plattläns på seglarspråk) och rakt mot vinden med.

Detta har bevisats praktiskt med bilen Blackbird och vi tar väl en liten film också där den går rakt mot vinden: http://www.youtube.com/watch?v=F7PNSyAfCjk

Något vidare praktiskt är det förstås inte och inte går det så fort heller. Kul när förarens kompisar ropar åt honom att han ska titta rakt framåt för att näsan saktar ner ekipaget om han tittar åt sidan.
Citera
2013-04-28, 13:30
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
<klipp>
Detta har bevisats praktiskt med bilen Blackbird och vi tar väl en liten film också där den går rakt mot vinden: http://www.youtube.com/watch?v=F7PNSyAfCjk
<klipp>

Haha, inte vidare praktisk - men kul att nån försöker.

Får för mig att ju fortare det går desto mer blåser det i motvind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in