Flashback bygger pepparkakshus!
2013-04-27, 07:49
Medlem
HappyFish11s avatar
Hej!

Som jag skrivit i tidigare trådar har jag nu tagit till mig modet att uppgradera från windows xp till windows 7. I windows funkar datorn felfritt. Allt flyter på bra och min 3,15 GB ram verkar räcka till. Dock laggar spelen mer än vad de brukade med xp. Främst cod modern warfare 2 och skyrim. Det känns inte så bra. Finns något jag kan göra åt det? Tycker verkligen om att spela.

Sedan har jag märkt att varje gång datorn bootar frågar den mig om jag vill strta datorn med windows 7 eller en tidigare version av windows. Varför gör den det? Finns xp kvar och bara ligger någonstans? Vet att alla filer sparades i en mapp som heter "windows.old" för det sa datorn till mig när jag installerade windows 7. Kanske går segt för att det ligger två operativsystem på systemet? Någon som har några ideer?
Citera
2013-04-27, 08:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vilken version av Windows 7 använder du? Vilken utgåva? Du bör kanske uppgraderar RAM-minnet om du har stöd för detta? Processor och moderkort?

Angående dubbla operativsystem så kan du med enkel hand raderar "windows.old"
Sök på forumet då detta har varit uppe flertal gånger.
Citera
2013-04-27, 08:09
Medlem
HappyFish11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vilken version av Windows 7 använder du? Vilken utgåva? Du bör kanske uppgraderar RAM-minnet om du har stöd för detta? Processor och moderkort?

Angående dubbla operativsystem så kan du med enkel hand raderar "windows.old"
Sök på forumet då detta har varit uppe flertal gånger.

Så här ser det ut:

Packard Bell
32-bit.
Intel (R) Pentium (R) 4CPU.
3.00 GHz. 2,99 GHz
RAM:3,15 GB(2*2GB) DDR2
Grafikort: Nvidia GT 610 1GB memory

Är datorn segare på grund av "windows.old"? Känns onödigt att ta bort om det inte är det.
Citera
2013-04-27, 08:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyFish11
Så här ser det ut:

Packard Bell
32-bit.
Intel (R) Pentium (R) 4CPU.
3.00 GHz. 2,99 GHz
RAM:3,15 GB(2*2GB) DDR2
Grafikort: Nvidia GT 610 1GB memory

Är datorn segare på grund av "windows.old"? Känns onödigt att ta bort om det inte är det.

Mja, hårdvaran har några år på nacken. Te.x processorn som utvecklades år 2000. I ditt fall så kan du bara använda dig av en 32Bit som avser operativsystemet. Vill du har mer RAM-minne så måste du uppgraderar hårdvaran.

Windows.old gör ingen nytta. Tar bort denna del. Du kan via kommandot "msconfig" tar bort detta eller under diskrensning.
Citera
2013-04-27, 08:21
Medlem
HappyFish11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mja, hårdvaran har några år på nacken. Te.x processorn som utvecklades år 2000. I ditt fall så kan du bara använda dig av en 32Bit som avser operativsystemet. Vill du har mer RAM-minne så måste du uppgraderar hårdvaran.

Windows.old gör ingen nytta. Tar bort denna del. Du kan via kommandot "msconfig" tar bort detta eller under diskrensning.

Så jag får vara glad för det jag får eller?
Citera
2013-04-27, 08:30
Medlem
HappyFish11s avatar
Jag kör med Windows Home premium btw.
Citera
2013-04-27, 08:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyFish11
Så jag får vara glad för det jag får eller?

Mer eller mindre och med tanke på hårdvaran.

Har du uppdaterat Windows ända ut? Har du installerat nya och fräscha drivrutiner?
Citera
2013-04-27, 08:36
Medlem
HappyFish11s avatar
Nja, installerade de senaste drivrutinerna till grafikkortet. När jag gick in och kolla drivrutinerna stog det att de senaste drivrutinerna redan var installerade till mina komponenter.

Får inte bort "windows.old" genom msconfig eller diskrensning. Går det inte bara markera och trycka på "delete" så är det borta sen?
Citera
2013-04-27, 08:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Håll pekaren i något av de högra hörnen och klicka på förstoringsglaset i Snabbknappsfältet. Skriv in "disk" i sökfältet och starta sedan Diskrensning.

Välj C-disken och vänta medan den söks igenom. Klicka sedan på knappen "Rensa systemfiler" och välj C-disken igen. Efter en ny genomsökning finns valet "Tidigare Windows-installation(er)" Bocka för och kör rensning.

Ett annat tips är att du uppdaterar Windows ifrån Windows Update. Därefter uppdaterar hårdvaran, te.x moderkortet, ljudkortet, med mera. Det finns även 3-partsprogram som man kan använda sig av.

Du kan även tar bort bort massa onödiga tjänster och processer. Trimma upp Windows en aning.
Citera
2013-04-27, 08:55
Medlem
HappyFish11s avatar
Nu gick det lite bättre med diskrensningen. Ska försöka göra som du sa och om jag inte blir nöjd får jag väl byta tillbaka till xp. Dock vill jag helst inte det då många saker jag vill använda inte fungerar med xp. Det är föråldrat.

Tack!
Citera
2013-04-27, 09:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Låter bra. Om du nu vill utforskar 3-partsprogram till bl.a drivrutiner så finns då detta program -> http://www.smartpctools.com/driver_updater/

Det är som allting annat när det gäller dessa program ett sharewareprogram. Du kan scanna igenom datorn och får upp en tabell med drivrutiner, men du kan inte installerar något. Det finns självklart licens för detta på piratbukten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in