Flashback bygger pepparkakshus!
2013-04-26, 23:08
Medlem
Hej där Flashback, har planerat att sätta upp en domän till mitt företag, vi har cirka 15 st datorer just nu som ska vara med i nätverket, och en av dom sakerna jag gjort är att sätta upp så en hemmapp skapas på servern när användaren loggar in för första gången, på detta sätt,

http://www.w7cloud.com/wp-cloud/uploads/2012/11/How-to-set-home-folder-path.gif

Det jag undrar nu är hur man lättast går till väga för att göra likadant fast för en grupp skapad i AD, vill alltså att den mappen ska ligga som en nätverksutdelad "hårddisk" i den här datorn för varje användare med i gruppen.

Tacksam för hjälp, har tittat omkring lite men inte hitta något riktigt bra sätt att göra det på, har bara rullat med 2008 server r2 i några dagar än så länge.
Citera
2013-05-06, 07:20
Medlem
anyones avatar
Domain policy eller login-script.

Domain policy sätter du på din dc och login-scriptet kan du skriva i tex vb-script eller bat. Login-scriptet ska också ligga på din dc.

Edit, tror det heter logon inte login. Blev osäker nu.. Men det fixar du!
Senast redigerad av anyone 2013-05-06 kl. 07:28.
Citera
2013-05-06, 08:23
Medlem
Några issues.
Använda ip som server adress är inte snyggt.
använda 12.12.12.0 som internt subnät är inte ok. använd ranger avsedda för att köras bakom brandväggar tex 10.0.0.0 eller 192.168.0.0

Att mappa en enhet för en grupp kan du köra en vbs fil som du sätter i logonscript på rutan du visade. Det är inte svårare än så här typ

Spara en login.vbs i netlogonkatalogen. (hittas enklas via kommandot net share i cmd)

If InGroup("KONSULT") Then
MapDrive "K:", "\\FILESERVER\Konsultmapp"
End If

Personligen hade jag nog bara mappat en drive och satt rättigheter i den katalogen.
Det är inte bra att ha olika enhetsbokstäver för olika users. det förvirrar dem bara.

Finns mängder av andra lösningar som andra kommer att ge dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in