Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Roligt att läsa dina insiktsfulla inlägg TS. Angående sakfrågan så är det väl så att dessa människor är extremt känslostyrda, det vill säga, de tänker inte om olika saker som sägs till dem och därefter destillerar det som har sagts i sitt inre för att i nästa steg komma med ett svar som möter den andres faktiska påstående, utan istället så "känner" dem och reagerar med känslor. De triggas igång av vissa nyckelord i meningar, och deras hjärnor reagerar instinktivt och känslomässigt på den känslomässiga arketypen som de har i sitt inre vilka vissa ord är förknippade med för dem. Så istället för att se verkligheten och möta människor som de är, så lever de i sitt inre, instängda med diverse olika föreställningar, och deras öron fungerar som ögon fast att ögonlocken är osynliga. Kanalen med information från deras öron till den rationella delen av hjärnan är för det mesta stängd, istället går kanalen till den känslomässiga och instinktiva delen, eftersom detta är mycket bekvämare. Det tar energi att behandla information i den medvetna delen utav hjärnan, så istället har de den känslomässiga delen på autopilot. Inget fel på det, så fungerar vi alla, men man kunde önska att det fanns ett större självmedvetande om det hela.
Det handlar om aktivt lyssnande. Eller snarare bristen på det. I en välfungerande diskussion lyssnar man på motparten och tar in dennes argument, bearbetear, analyserar, svarar tillbaka. Det blir ett givande och tagande som förhoppningsvis leder till ett konsensus. Dvs, den ena parten har en åsikt, den andra har en annan, man möts, lyssnar, diskuterar fram och tillbaka, och kanske kommer på att man egentligen tycker samma sak. Konsensus handlar inte om kompromiss, det handlar inte om att den ena måste ge sig så att den andra kan vinna. I en konsensusdiskussion vinner båda. Och det är därför man har diskussionsbaserad konfliktlösning, så att man ska kunna komma fram till en lösning som alla kan gå med på. Win-win...
Motsatsen till det är det scenario som TS beskriver, där den ena parten helt enkelt inte lyssnar på den andra. A och B har olika åsikter, och när A försöker förklara sin situation, så har B redan sin åsikt klar. Ex, pedofiler måste dö, och alla som tycker annorlunda kan brinna i helvetet. Som jag var inne på tidigare är sakfrågan i detta fall helt irrelevant, eftersom det har blivit en låsning i diskussionen. B är inte intresserad av att lyssna på några argument eller ändra sin åsikt. Det enda B är intresserad av är att driva kampanj och föra ut sin åsikt.
Mycket av dom politiska diskussionerna i media hamnar i denna låsning, eftersom det handlar om olika politik, och att dom olika parterna faktiskt inte är intresserad av nån annan politik än sin egen. Diskussionen blir därmed meningslös. Det är därför som folk "vägrar ta debatten" i olika frågor, eftersom det faktiskt inte handlar om nån meningsfull debatt eller diskussion, det enda det handlar om i dom lägena är ju att föra ut sin åsikt. Man når helt enkelt aldrig fram till varandra, det blir aldrig konsensus.
Sakfrågan är irrelevant, det är låsningen som är det viktiga. Och att komma förbi den. Om den ena parten stirrar sig blind på själva sakfrågan, så är det enklaste att helt enkelt bara lyfta diskussionen. Man kan säga: Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen, det känns inte meningsfullt att diskutera länge. Du har din åsikt klar, och jag har lyssnat på den, och jag respekterar den. Men du tar inte in mina argument, du lyssnar inte på vad jag faktiskt säger. Och då blir det meningslöst att fortsätta. Tack för mig...