2013-04-26, 13:00
Medlem
Hej,
har haft ögonbrynspiercing. Det var tamejfan det snyggaste jag någonsin haft på mig, och inte bara det - det passade mig.
Har haft en 1,2mm och en 1,6mm på vardera sida (ej samtidigt), men har aldrig lyckats få den att hålla sig frisk och stanna kvar.
Jag vet att kroppen stötet bort ting, men varför ögonbrynspiercingarna och inte mina örhängen?
Jag tvättade piercingen regelbundet 2ggr/dagen (dag/natt) och var alltid noga att tvätta händerna och dra den upp och ner för att den skulle hålla sig rörlig.

Men är det sant att man inte kan ta hål igen på samma ställe? Eller får man då förflytta lite åt sidan? Men risken finns väl att den aldrig kommer stanna kvar, utan kroppen kommer självmant att tillverka bakterier trots percingmedlet..

1:a piercingen (1,2mm); hade då taggar dessutom efter läkningstiden. Fastnade i kuddar och då skar den upp halva huden. Jag lärde mig en läxa och fick ta ur den.

2:a piercingen (1,6mm); Inga taggar, allmänt försiktig och stötte knappt den. Såg till att den var stabil i några extra veckor, men kunde inte ha den längre efter ca 1 års tid. Det var helt okej, inget var, inget svullet, tills DÅ. Då blev den röd och irriterad och svullnade upp och huden "skar" upp sig själv.

Vad kan allt bero på? Jag menar, är det EXTRA viktigt att tvätta noggrant efter man badat ute/pool? Ska man vara noga att tvätta överhuvudtaget så fort man kommit i kontakt med "bakterier" ute i skog osv osv..

Jag vill verkligen att det ska fungera.. men som det är nu sitter jag inte med någon piercing, men min kompis tog en nyss i ögonbrynet och jag fick sådana Flashbacks och vill ha igen..
Citera
2013-04-26, 20:15
Medlem
MisterToms avatar
Ska försöka svara på alla dina frågor men ditt inlägg var väldigt svårt att överblicka..

1.Gå till en bättre piercare. Att piercings migrerar pga fel placering och materialval är inte ovanligt. Hos en riktigt piercare kan du få hjälp att välja rätt.

2. Du kan göra om samma piercing, men troligtvis var den felstucken då den migrerade och då bör den inte stickas på precis samma ställe. Men det går.

3. Du ska INTE använda något "piercingmedel" och oroa dig inte för bakterier, de orsakar inte migreringen. Allt som "dödar bakterier" dödar också cellerna som läker såret, så använd inget sådant. Använd BARA steril koksaltlösning och spola med. Ingenting annat. Och endast två gånger per dag. Du ska INTE röra på piercingen, då förstör du cellerna som vandrar ut för att läka såret.

4. Det är mycket svårare för kroppen att läka en ögonbrynspiercing är örhängena. Ögonbrynspiercings ligger väldigt ytligt och det är enkelt för kroppen att stöta ut den. Ofta används fel smycken och den placeras fel vilket ger snedbelastning på fisteln som gör att den inte läker och tillslut stöts ut. Det är dessutom ett mycket utsatt ställe och lätt att fastna med saker i.

Läs i övrigt FAQ-tråden, mycket matnyttigt där.
Citera
2013-04-27, 10:25
Medlem
Tack gode gud för svar! Ja, men man får ju med sig en sån där burk till piercing. Men vet inte vad de innehåller.. jag var på 2 olika ställen. Darkwell och Rough Stuff Tattoo. Men jag tyckte dom stack på rätt ställe ja.. och så var piercingen 1,6mm rätt mycket irriterad.
Men då vet jag även att jag ska försöka att inte pilla. Men gör jag inte det så bildas det ju var..? Men är det så cellerna dödar bakterierna?
Citera
2013-04-27, 16:32
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGurka
Tack gode gud för svar! Ja, men man får ju med sig en sån där burk till piercing. Men vet inte vad de innehåller.. jag var på 2 olika ställen. Darkwell och Rough Stuff Tattoo. Men jag tyckte dom stack på rätt ställe ja.. och så var piercingen 1,6mm rätt mycket irriterad.
Men då vet jag även att jag ska försöka att inte pilla. Men gör jag inte det så bildas det ju var..? Men är det så cellerna dödar bakterierna?

Man ska inte få med sig någon burk. Använd det inte. Köp H2Ocean eller steril isoton koksaltlösning, det sistnämnda finns på apoteket. Det är väldigt dåliga studios. Om du bor i Uppsala kan det vara värt att åka till Stockholm, se studiotråden för diskussion kring bra studios. Jag har skrivit en hel del där.
Att dom stack i ögonbrynet är väl bra, men man måste anpassa efter individen hur sticket sitter och, ursäkta mig, men jag tror inte du kan avgöra att den placeringen var korrekt. Du ska inte pilla alls. Det bildas inte var för att du inte pillar. Det som du pratar om är med all säkerhet sårvätska och ja det kommer sårvätska när du sticker hål i kroppen under läkningsprocessen. Det är normalt. Skölj bort så mycket det går försiktigt. Pilla absolut INGENTING. Den viktigaste faktorn för att undvika infektion är så snabb läkning som möjligt, så oroa dig inte för bakterier utan oroa dig för att läkningen skall gå bra. Du förstör läkningsprocessen när du pillar eller rör på piercingen öht.
Citera
2013-04-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Man ska inte få med sig någon burk. Använd det inte. Köp H2Ocean eller steril isoton koksaltlösning, det sistnämnda finns på apoteket. Det är väldigt dåliga studios. Om du bor i Uppsala kan det vara värt att åka till Stockholm, se studiotråden för diskussion kring bra studios. Jag har skrivit en hel del där.
Att dom stack i ögonbrynet är väl bra, men man måste anpassa efter individen hur sticket sitter och, ursäkta mig, men jag tror inte du kan avgöra att den placeringen var korrekt. Du ska inte pilla alls. Det bildas inte var för att du inte pillar. Det som du pratar om är med all säkerhet sårvätska och ja det kommer sårvätska när du sticker hål i kroppen under läkningsprocessen. Det är normalt. Skölj bort så mycket det går försiktigt. Pilla absolut INGENTING. Den viktigaste faktorn för att undvika infektion är så snabb läkning som möjligt, så oroa dig inte för bakterier utan oroa dig för att läkningen skall gå bra. Du förstör läkningsprocessen när du pillar eller rör på piercingen öht.
Ok, men det ä ju bra att veta. För jag är faktiskt i sthlm nu så får väl kolla upp det.
Men så är det så roligt; jag får ont än idag när jag trycker på det igenväxta hålet..? Ändå var det väl typ 2 år sedan jag tog ut den..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in