2013-04-26, 08:31
Medlem
Har lånat en dator av en bekant, ska nu ge tillbaka den.

Men vill ju radera allt mitt först. Hur går jag tillväga på bästa sätt för att göra den så gott som ny, utan att behöva formatera?

Gärna att han inte kan återställa det jag raderat också.

MVH
Citera
2013-04-26, 08:54
Medlem
Denoms avatar
CCleaner.
Citera
2013-04-26, 08:55
Medlem
Det enda är väl att skriva över hårddisken med annan information ett flertal gånger.
Akta så den inte går sönder bara. Hur gammal är datorn?
Citera
2013-04-26, 10:08
Bannlyst
CCleaner har en funktion som raderar allt ledigt utrymme på hårddisken (skriver över) men låt dig inte luras det fungerar inte, det raderas inte ett skit, för att detta skall fungera måste disken anslutas externt, det funkar inte att radera på den som sitter som C disk i datorn.
Citera
2013-04-26, 10:19
Medlem
Visst, om du är säker på att du har raderat alla filer som har känslig information, då fungerar CCleaner eller liknande. Men alla program brukar ha som vana att spara undan diverse info i "Application Data"-mappen, autosave-filer, cache-filer, Windows-registret, temporära filer m.m.

Så lycka till med att hitta allt...

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det enda är väl att skriva över hårddisken med annan information ett flertal gånger.
Akta så den inte går sönder bara. Hur gammal är datorn?

En överskrivning räcker, så datorns ålder är ointressant.
Senast redigerad av alef-noll 2013-04-26 kl. 10:22.
Citera
2013-04-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Visst, om du är säker på att du har raderat alla filer som har känslig information, då fungerar CCleaner eller liknande. Men alla program brukar ha som vana att spara undan diverse info i "Application Data"-mappen, autosave-filer, cache-filer, Windows-registret, temporära filer m.m.

Så lycka till med att hitta allt...

En överskrivning räcker, så datorns ålder är ointressant.

Nej, skriver du över endast en gång så finns det programvaror som tar fram informationen ändå.
Har för mig att man kan hitta skit på hårddisken trots att man skrivit över mer än 10 ggr
Citera
2013-04-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej, skriver du över endast en gång så finns det programvaror som tar fram informationen ändå.
Har för mig att man kan hitta skit på hårddisken trots att man skrivit över mer än 10 ggr

Om du har ett sådant program har du löst problemet för alla som har råkat radera en fil/mapp och behöver återskapa den, och vi kan sluta rekommendera att stänga av datorn och inte använda den.

Det är en myt.

Om du ska undersöka en hårddisk analogt för att hitta spåren efter vad som tidigare fanns på den genom att kolla om en punkt på ytan är 1.56 eller 1.58 magnetiserad, kan du inte göra det genom att kommunicera med hårddisken via dess I/O-pinnar, som alla datorprogram gör. Det interfacet kommer bara att ge dig 0:or och 1:or.
Senast redigerad av alef-noll 2013-04-26 kl. 12:36.
Citera
2013-04-26, 13:37
Medlem
Om du vill få bort allt inklusive OS så går det att boota upp en version av till exempel Active
Active@ KillDisk från en skiva eller usb (och floppy). Vet inte om versionen man bootar upp med är gratis men finns på TPB annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in